JAAAA een NA: nummer 4 van 8

Jaaa hij is er de geel zwarte rado

en ook de helft van de blauw grijze.

we hebben van de blauw-grijze dus een wijzerplaat, de mechaniek, enige reserveparts en het kastdeksel, helaas geen kast. Dus hier kunnen we nu even verders niets mee, gaat een laatje in tot als we de kast vinden. En dan komt nu de geel-zwarte. Die kleur verdeling is echt zeldzaam en hoewel we geen plaquéfans zijn hebben we toch niet durven gokken om te wachten tot we hem in de stalen versie zouden tegenkomen als dat überhaupt ooit zou gebeuren. We hebben nu 4 van de 8 bijeen verzameld, allez vier en half van de acht want wat we van de blauw-grijze hebben telt toch wel voor een halve of niet !? :wink:

Hier is dan de goudgeel-zwarte

Ok het glas ziet er niet uit en 2 van die witte markerbolletjes zitten los. Openen dat ding, oei ik krijg het niet open, de oplossing voor alles: een heel klein beetje olie en dan openen

Ai ai ai wat een smurrie. De joint is blijkbaar nog de originele uit de jaren 60 met extra vet op en alles versmolten met elkaar en zo ongeveer overal op en onder terecht gekomen

Normaal begin ik met de mechaniek, maar nu heb ik eerst de kast en glas genomen. Het glas was lelijk geschandaliseerd maar wel het originele rado glas, dus pogen we dat terug goed te krijgen. Kast poetsen we een keer flink en dan polijsten

Daar ben ik toch wel even zoet mee geweest en dan was de mechaniek aan de beurt. gezien hij niet liep viel er weinig te testen. Wel testte ik de wijzerverstelling en die werkte ook niet. Een ratelend geluid en nul beweging in de wijzers, ja ja ik weet het nog van de vorige, het schuifrondsel. Dus dat zal te zijner tijd vervangen worden. Eerst gaan we de los gekomen witte bolletjes op de wijzerplaat terug plaatsen waar ze horen

Dan de demontage en we zoeken ineens een wissel schuifrondsel

dan vliegt alles de kuismachine in en kunnen we lekker gaan monteren en joh wat keek ik uit naar deze, gewoon die kleur. Mijn favoriete kleur is dan wel blauw en ik kijk ook heel erg hard uit naar een kast voor die blauw-grijze, maar toch deze geel-zwarte elke dag de tracking checken van waar zit ie, dan mis ik de postbode ook nog, weer een dag langer wachten …

Allez vooruit we starten zoals altijd met incablok en veermontage, gevolgd door het raderwerk

dan gaan we naar de voorkant en we vervangen ineens het schuifrondsel

Nu gaan we weer naar achter voor de anker- en balansmontage en gevolgd door een eerste timing . Timing doe ik altijd in de 3 standaardposities: DU - DD - V Ik hoorde van iemand dat bij hem op school in Hasselt enkel in 1 positie horizontaal afgeregeld moet worden, ja waar ben je dan mee bezig, in 1 enkele positie afregelen, dan kan je al evengoed niet afregelen. Nu ja elk zijn ding en ik heb graag dat mijn horlogetroep op tijd loopt en degelijk afgeregeld is, dus de standaard 3 posities worden nagekeken. Soms regel ik ook af in 6 posities, maar meestal in de 3 standaardposities

Ziet er vrij goed uit, misschien een zwaartepuntje en een ietwat afgevlakte tap, maar dat gaan we pas met zekerheid weten bij de eindtiming na een uurtje inlopen.

Nu gaan we verder met de automaatmodule, gevolgd door het datumwerk

Nu gaan we de wijzerplaat en wijzers plaatsen en de datum instellen. Ik ben er bijna, nog even en dan zit ie rond de pols

Het geheel zetten we nu in de kast en dan monteren we de rotor nog even. De rotor had wel een probleem: het wieltje zat los en draaide mee - zie blauwe pijltje. Als je geen reserve liggen hebt dan klop je het wieltje uit en moet je het gaatje vernauwen om dan het wieltje terug te kloppen. Gezien er een identieke reserve was, steken we de reserve rotor erop

Bandenmontage en eindafregeling

Ook al is het onze vierde in dezelfde reeks, het verveelt nog steeds niet. 4,5 in huis, nog 3,5 te gaan. Die zullen wel wat langer gaan duren want zeldzame kleurschakeringen, maar wie weet op een dag. de bovenste 3 en de eerste van links van het 2de rijtje zijn nu in huis. De grijs-blauwe is voor den helft in huis en dan zoeken we nog de grijs-witte, de zwart-witte en eventueel de grijs-zwarte in plaqué kast met rechte markers ipv ronde markers

En ziehier de geel-zwarte starliner is klaar

Eindigen doen we met een rondje starliners, al de broertjes en zusjes op foto

!

Hoe cool is dat ding en weer helemaal over the moon and dolgelukkig - dat dolgelukkig woord schiet me nu even niet te binnen in het Engels :wink: Er zijn hier armen tekort want liefst deed ik ze allemaal tegelijk aan. Zo nu ben ik wel even uit geradoot denk ik, tenzij in t kort de juiste kast voor de blauw-grijze voorbijgevlogen komt.
We weten dat de nog gezochte kleurschakeringen zeldzaam zijn, maar wie weet op enen schonen dag in de toekomst komen ze misschien wel voorbijgevlogen en dan zal ik als eerste klaar staan om ze uit de lucht te plukken :slight_smile: Aan elke deur of raam in huis ligt het schepnet klaar …

Verders staat er niets meer op de incoming lijst dus ga ik de komende weken gewoon weer even onderhoud plegen op horloges uit de verzameling die een periodiek onderhoud nodig hebben en wie weet vind ik van t weekend wel iets op de rommelmarkt.

Nog een laatste prentje van de super coole geel-zwarte rado starliner day-night samen met een zwart-zilvergrijs broertje

That’s all folks. Tot een volgende keer maar weer.

93 likes

Wow, wat een werk!

2 likes

Wat een prachtige draad met een rijke inhoud. Top bijdrage!
Veel plezier ermee en blijf dit soort zaken hier met ons delen. Alsjeblieft!

1 like

Wat een prachtige draad met een rijke inhoud. Top bijdrage!
Veel plezier ermee en blijf dit soort zaken hier met ons delen. Alsjeblieft!

1 like

Tis abracadabra voor mij maar leuk om te lezen en wat een prachtige wijzerplaat :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Leuke verzameling en prachtig opgeknapt :ok_hand:t3:!

Overigens staat er nog een te koop op eBay:

Kan niet goed zien of dit eentje is die je nog zoekt…

1 like

Grote Klasse

1 like

Prachtig lees en kijkvoer weer. Die jaren 70 pakkingen worden helaas vies zwart plak teer.

1 like

Heel leuk en knap gedaan complementen :+1:

1 like

Mijn complimenten, vakwerk dat is het :+1:

1 like

Zo heb ik daarnet in een ander topic je zelfgemaakte machientjes gezien en zeker bewonderd, klasse en zeker vakwerk erbij. Jij bent wel een handige kerel. Met dat schuurbandje is een prachtig idee, ga het proberen na te maken, als dat lukt. Mag wel van je he. :smiling_face_with_three_hearts:

Super tof om dit te lessen. Proficiat!

1 like

Deze had ik ook al opgeslagen, zou er ook wel op de display bij mogen hoor, nog plaats genoeg op dat ding

1 like

Toffe bijdrage en leuke foto’s om te zien.
Kleine vraag, draait het anker mee met de tijd? Kan je ons laten zien, hoe dat dan werkt?

1 like

Volgens mij kan het ankertje vrij bewegen.
Het wordt niet aangedreven oid.

1 like

Mooi gedaan zeg, wist niet eens dat deze twotone bestond :+1:

1 like

Help me eens… zit dat dan los in de plaat?

En als de display vol is komt er toch gewoon een tweede, of een grotere?
Tenminste dat is hoe ik dacht dat het hier werkte :sweat_smile:

3 likes

Hoe cool is dat?
Zeg dat.

Prachtige foto’s van binnen- én buitenkant. Weer heerlijk om te lezen. Dank!

1 like

Mijn beste,

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like