Misschien eerst beginnen met het overzicht:
de starliners zijn gemaakt tussen 1968 en 1970 nav de maanlanding van Armstrong. iedereen noemt het day-night maar eigenlijk stellen die wijzerpaten de maan voor met haar donkere en lichte zijde. De opvolger van de starliners met 2tone wijzerplaat is dan in 1970 de day-night van rado. Mechaniekgewijs zit in de vroege starliners de as 1789 in die van een jaar later de as 1858/1859 en in de day night de as 2066. Alle platines zijn rado gesigneerd. Nog een verschil met de vroege starliners en die van een jaar later is de kroon, de vroege hebben een kroon gesigneerd met een “r” de volgende met een ankertje. ik kan er ietwat naast zitten, de info over deze starliners is heel erg bepeperkt
er zijn 2 kasten voor de starliners: de meer voorkomende 39mm excl kroon kast en de zeldzamere 35mm excl kroon kast. Zowel in staal als plaqué gemaakt. In de collectie
er zijn 3 datumuitvoeringen: enkelvoudige datum, dubbele datum, drievoudige datum. In de collectie
Er zijn verschillende wijzeruitvoeringen: wijzers met witte streep, wijzers met zwarte streep, wijzers zonderstreep maar dan in hoedjesvorm, wijzers zonder streep maar met lumen. in de collectie
er zijn 2 plaatsoorten: wijzerplaat met rechthoekige markers en wijzerplaat met ronde markers. in de collectie
de wijzerplaten met ronde markers daar zijn 3 soorten van: met volledig witte bolletjes, deels gekleurde bolletjes op 1-2-4-5-7-8-10-11 en volledige gekleurde bolletjes op 12-3-6-9 met daar tussenin witte bolletjes. in de collectie
er zijn 5 kleurschakeringen: zwart-zilvergrijs en da tis de meest voorkomende. zwart-geel, donkergrijs-zilvergrijs, blauw-zilvergrijs, zwart-wit. Zilvergrijs-zwart, donkergrijs-zilvergrijs en zwart geel zitten in de collectie. blauw-zilvergrijs zit half in de collectie, de plaat is er maar geen kast en zwart-wit zit er nog niet in de collectie
de rado day night is slechts in 1 kast vorm gemaakt, staal en plaqué, 1 wijzerplaat schakering m.n. zwart-zilvergrijs en 3 datumversies (enkel, dubbel, driedubbel) In de collectie met dubbele datumaanduiding, we zoeken niet echt de andere datum versies, dat is een beetje belachelijk 3 dezelfde horloges.
Dus we zoeken enkel nog de zwart-witte en een kast voor de blauw-grijze. En dan komen we nu terug bij de NA. het was de donkergrijze-zilvergrijze uitvoering en ze had een wijzerplaatprobleem. Maar geen erg, ik ging er eens snel even de blauw-zilvergrijze plaat op in werken. Dit is de grijs-grijze bij aankomst
ziet er een beetje vuil uit en de kast vol krassen. Lopen niet al te best en de wijzerplaat met een probleem, de marker op 6 ziet niet zwart, waarschijnlijk verloren gegaan en dan maar opgevuld met lumen. Geen erg want onze favoriete kleur is blauw, we steken er dan wel de blauwe plaat in en we zoeken naar een reserve marker voor de grijs-grijze plaat terug in ere te herstellen
Maar oei ik kan die platen niet wisselen, die grijs-grijze is een vroege uitvoering met as 1789 en de blauw-grijze uitvoering hoort op een as 1858. Wijzerplaatvoetjes zijn anders geplaatst
OK dan moeten we voort met de donkgrijs-zilvergijze. Ik begin dan maar ineens met de plaat en de kast oppoetsen. Snel die lumen uit die marker op 6 uur halen da thet klaar is voor als ik een andere marker heb. Maar dan zie ik plots overal lumen zitten en hoera onder de lumen komt een zwarte marker vandaan. Met al iets meer plezier de kast dan ook ineens opgepoetst, nieuwe joint gestoken en een nieuw glas geplaatst
En dan gaan we kijken naar de mechaniek. loopt echt niet goed
demontage, ben geen noemenswaardige issues tegengekomen, we zullen het dan wel zien op het einde van de rit
montage. We beginnen weer met dekplaat en incablocmontage, gevolgd door de veermontage
dan volgt het raderwerk
dan draaien we om en doen we het wijzer- en opwindwerk
dan gaan we terug naar achteren en doen we de ankermontage
Nu testen we de wijzerspanning, die was ok, en dan steken we het datumwerk erop
En dan zitten we bij de balansmontage en de eerste timing
Ok grotee beat error, die passen we aan, de volgende timing foto’s zijn met verschoven mobiele piton in maximale uitwijking, ik kan niet verder, zie je op de laatste foto dat de piton niet verder verschoven kan worden. Ziet er niet goed uit, beat error te groot
Maw de spiraal is ooit verwijderd en ook al is er een mobiele pitonblok dan toch moet je nog ietwat kijken hoe je de spiraal terug plaatst, wat niet gebeurd is. Dus we laten de spanning van de veer af en kijken naar welke kant de spiraal verschoven moet worden. Dan demonteren we de balans van de brug en dan verschuiven we de spiraal met een speciaal tooltje. Ik zag dan ook dat de spiraal niet 100% centraal lag, dat is ook gecorrigeerd, laatste 2 foto’s alleen denk ik dat mijn telefoon niet scherp genoeg is om het verschil tussen beide spiraalliggingen te zien op de foto’s
dan steken we de balans weer ineen en in het werk en gaan we weer kijken op het machientje
dat ziet er mooi uit. En dus kunnen we verder met de montage van de automaatmodule
Nu kunnen we naar de voorkant voor de montage van de wijzerplaat en de wijzers en de datum juist zetten
Nu steken we alles in de kast en monteren we de rotor. Ik zag dat 1 vastzetschroef voor op de opvulring niet goed paste die is ineens mee vervangen
Nu nog de bandenmontage en de eindtiming. Voor bandjes waren er tal van keuzes en liefst had ik de stalen band naast de grijze rubberband geplaats, maar met de nikkelallergie denk ik niet dat dat een goed idee is. Dus ofwel de zwarte ofwel de zwart-witte rubberen band. Het is de zwarte geworden.
Dan nog de eindtiming in de kast
Netjes, dus nu kan ie rond de pols of op de display bij zijn broertjes. Super blij mee en de collectie is bijna compleet. Nog eentje en een kast voor de blauw-grijze, het kort af. Hier is de donkergrijs-zilvergrijze in al zijn glorie na revisie
We vinden het nog steeds een supercool horloge en sinds de eerste arriveerde is er eigenlijk geen enkel ander horloge nog om de pols geweest. Op naar de volgende starliner maanlandingshorloge
That’s all folks. tot een volgende keer maar weer