JAAAAAAAAAA weer een rado NAAAAAAAAA

De rado starliners day-night, we staan er mee op en we gaan er mee slapen. afgelopen donderdag eentje in de USA gespot die we nog niet hadden, een donkergrijs-zilvergrijze uitvoering. Donderdagnacht om 03h am ging de wekker, om 03:15am waren we de trotse eigenaars van een donkergrijze-zilvergrijze rado starliner. Gisteren afgeleverd met fedex.

Misschien eerst beginnen met het overzicht:

de starliners zijn gemaakt tussen 1968 en 1970 nav de maanlanding van Armstrong. iedereen noemt het day-night maar eigenlijk stellen die wijzerpaten de maan voor met haar donkere en lichte zijde. De opvolger van de starliners met 2tone wijzerplaat is dan in 1970 de day-night van rado. Mechaniekgewijs zit in de vroege starliners de as 1789 in die van een jaar later de as 1858/1859 en in de day night de as 2066. Alle platines zijn rado gesigneerd. Nog een verschil met de vroege starliners en die van een jaar later is de kroon, de vroege hebben een kroon gesigneerd met een “r” de volgende met een ankertje. ik kan er ietwat naast zitten, de info over deze starliners is heel erg bepeperkt

er zijn 2 kasten voor de starliners: de meer voorkomende 39mm excl kroon kast en de zeldzamere 35mm excl kroon kast. Zowel in staal als plaqué gemaakt. In de collectie

er zijn 3 datumuitvoeringen: enkelvoudige datum, dubbele datum, drievoudige datum. In de collectie

Er zijn verschillende wijzeruitvoeringen: wijzers met witte streep, wijzers met zwarte streep, wijzers zonderstreep maar dan in hoedjesvorm, wijzers zonder streep maar met lumen. in de collectie

er zijn 2 plaatsoorten: wijzerplaat met rechthoekige markers en wijzerplaat met ronde markers. in de collectie

de wijzerplaten met ronde markers daar zijn 3 soorten van: met volledig witte bolletjes, deels gekleurde bolletjes op 1-2-4-5-7-8-10-11 en volledige gekleurde bolletjes op 12-3-6-9 met daar tussenin witte bolletjes. in de collectie

er zijn 5 kleurschakeringen: zwart-zilvergrijs en da tis de meest voorkomende. zwart-geel, donkergrijs-zilvergrijs, blauw-zilvergrijs, zwart-wit. Zilvergrijs-zwart, donkergrijs-zilvergrijs en zwart geel zitten in de collectie. blauw-zilvergrijs zit half in de collectie, de plaat is er maar geen kast en zwart-wit zit er nog niet in de collectie

de rado day night is slechts in 1 kast vorm gemaakt, staal en plaqué, 1 wijzerplaat schakering m.n. zwart-zilvergrijs en 3 datumversies (enkel, dubbel, driedubbel) In de collectie met dubbele datumaanduiding, we zoeken niet echt de andere datum versies, dat is een beetje belachelijk 3 dezelfde horloges.

Dus we zoeken enkel nog de zwart-witte en een kast voor de blauw-grijze. En dan komen we nu terug bij de NA. het was de donkergrijze-zilvergrijze uitvoering en ze had een wijzerplaatprobleem. Maar geen erg, ik ging er eens snel even de blauw-zilvergrijze plaat op in werken. Dit is de grijs-grijze bij aankomst

ziet er een beetje vuil uit en de kast vol krassen. Lopen niet al te best en de wijzerplaat met een probleem, de marker op 6 ziet niet zwart, waarschijnlijk verloren gegaan en dan maar opgevuld met lumen. Geen erg want onze favoriete kleur is blauw, we steken er dan wel de blauwe plaat in en we zoeken naar een reserve marker voor de grijs-grijze plaat terug in ere te herstellen

Maar oei ik kan die platen niet wisselen, die grijs-grijze is een vroege uitvoering met as 1789 en de blauw-grijze uitvoering hoort op een as 1858. Wijzerplaatvoetjes zijn anders geplaatst

OK dan moeten we voort met de donkgrijs-zilvergijze. Ik begin dan maar ineens met de plaat en de kast oppoetsen. Snel die lumen uit die marker op 6 uur halen da thet klaar is voor als ik een andere marker heb. Maar dan zie ik plots overal lumen zitten en hoera onder de lumen komt een zwarte marker vandaan. Met al iets meer plezier de kast dan ook ineens opgepoetst, nieuwe joint gestoken en een nieuw glas geplaatst

En dan gaan we kijken naar de mechaniek. loopt echt niet goed

demontage, ben geen noemenswaardige issues tegengekomen, we zullen het dan wel zien op het einde van de rit

montage. We beginnen weer met dekplaat en incablocmontage, gevolgd door de veermontage

dan volgt het raderwerk

dan draaien we om en doen we het wijzer- en opwindwerk

dan gaan we terug naar achteren en doen we de ankermontage

Nu testen we de wijzerspanning, die was ok, en dan steken we het datumwerk erop

En dan zitten we bij de balansmontage en de eerste timing

Ok grotee beat error, die passen we aan, de volgende timing foto’s zijn met verschoven mobiele piton in maximale uitwijking, ik kan niet verder, zie je op de laatste foto dat de piton niet verder verschoven kan worden. Ziet er niet goed uit, beat error te groot

Maw de spiraal is ooit verwijderd en ook al is er een mobiele pitonblok dan toch moet je nog ietwat kijken hoe je de spiraal terug plaatst, wat niet gebeurd is. Dus we laten de spanning van de veer af en kijken naar welke kant de spiraal verschoven moet worden. Dan demonteren we de balans van de brug en dan verschuiven we de spiraal met een speciaal tooltje. Ik zag dan ook dat de spiraal niet 100% centraal lag, dat is ook gecorrigeerd, laatste 2 foto’s alleen denk ik dat mijn telefoon niet scherp genoeg is om het verschil tussen beide spiraalliggingen te zien op de foto’s

dan steken we de balans weer ineen en in het werk en gaan we weer kijken op het machientje

dat ziet er mooi uit. En dus kunnen we verder met de montage van de automaatmodule

Nu kunnen we naar de voorkant voor de montage van de wijzerplaat en de wijzers en de datum juist zetten

Nu steken we alles in de kast en monteren we de rotor. Ik zag dat 1 vastzetschroef voor op de opvulring niet goed paste die is ineens mee vervangen

Nu nog de bandenmontage en de eindtiming. Voor bandjes waren er tal van keuzes en liefst had ik de stalen band naast de grijze rubberband geplaats, maar met de nikkelallergie denk ik niet dat dat een goed idee is. Dus ofwel de zwarte ofwel de zwart-witte rubberen band. Het is de zwarte geworden.

Dan nog de eindtiming in de kast

Netjes, dus nu kan ie rond de pols of op de display bij zijn broertjes. Super blij mee en de collectie is bijna compleet. Nog eentje en een kast voor de blauw-grijze, het kort af. Hier is de donkergrijs-zilvergrijze in al zijn glorie na revisie

We vinden het nog steeds een supercool horloge en sinds de eerste arriveerde is er eigenlijk geen enkel ander horloge nog om de pols geweest. Op naar de volgende starliner maanlandingshorloge :slight_smile:

That’s all folks. tot een volgende keer maar weer

72 likes

Heerlijk enthousiast verhaal. Mooi aanwinst!

2 likes

wow wederom weer geweldig om zien.
Ik had het graag gezien met eigen ogen hoe je dat balansprobleem ( te grote BE) aangepakt en had er zoveel van kunnen leren.
Wil je volgende keer eens een seintje geven als je van plan bent nog es te doen? Ik laat meteen alles vallen en wip in de auto-)

1 like

Heel mooi om te zien en te lezen. Meest recente wijzerplaat vind ik persoonlijk de mooiste.

Voor mij is dit zo ongeveer tovenarij om te zien hoe je dit steeds repareert. Maar er lijkt steeds vrij veel aan de hand met de Rado’s. Is het kwalitatief minder? Of koop je bewust de opknappers?

1 like

Wat een leukerd! Gefeliciteerd met het mooie eindresultaat. :heart_eyes:

1 like

Prachtig verhaal en foto’s. Erg informatief. Bedankt!

1 like

Wat een mooi verslag met een prachtig resultaat!
Ik ben jaloers, zowel op je kunnen als deze collectie starliners.

1 like

Wat super gaaf om te horen dat je hem te pakken hebt gekregen :sunglasses:
En wat een heerlijk verslag weer, ontzettend leerzaam om weer te zien hoe een “normale” service toch complicaties met zich mee kan brengen en je dit weer op correcte wijze hebt hersteld!!
Leuk dat je nu toch het tooltje gebruikt hebt ipv een schroevendraaier :wink:

Bedankt voor alle tijd en moeite die je ook in het verslag hebt gestoken en succes met de jacht om de collectie compleet te maken :pray:

1 like

Heerlijk verhaal, goeie uitleg en foto’s!
Prachtig horloge… geniet ervan!

1 like

je ziet niet veel hoor als je achter me staat. dat is allemaal dusdanig klein dat je niets ziet en als hersteller kan je ook niet anders dan er met je neus opzitten want anders zie ik niets meer :wink: Maar ik zal het laten weten als ik weer eentje doe. Zal denk ik wel niet voor deze week nog zijn en sowieso gaat de volgende een zakhorloge zijn (de zenith want toen ik die zaterdag doen wilde, stond er plots bezoek aan de deur en is ie blijven liggen) tenzij ik morgen een kast voor de blauwe starliner vind, maar die kans is wel heel erg klein :wink:

Leuk om te zien en te lezen. En wat is het een mooie collectie!

1 like

Fantastisch verhaal van een fantastisch uurwerk :+1: super collectie :heart_eyes:

1 like

verre van, ik geef de voorkeur aan AS mechanieken tov eta. De automaatmodules van deze AS mechanieken zijn veel degelijker dan die van eta. Echter als ik deze horloges moet kopen in een winkel met garantie dan ben ik een 1500-2000 per stuk kwijt, dat heb ik niet, dus ik koop ze inderdaad met brokken in. Soms zijn dat grote brokken, soms zijn het kleine brokken.

Elke hobbyist krijgt elk horloge lopend, de vraag is hoe lopend en daar zit voor ons de passie, wij willen ze lopend alsof ze uit de fabriek komen gerold. Soms is dat moeilijk te bereiken en moet er enige afwijking toegestaan worden maar even zo vaak lukt het wel en dat is prettig. Bij dit horloge is de spiraal gewoon verkeerd terug geplaatst en daarbij is ook de centrering geraakt, ik vind het soms jammer dat men niet meer de moeite doet om echte vakkennis op te doen en het principe tegenwoordig als volgt is: “het loopt, dus in orde” Het is niet omdat het loopt, dat het in orde is. En helaas zit bij een aantal vintage-horloge-winkels hetzelfde principe ingebakken.

Maar dus we kopen bewust opknappers en zijn over the moon als er dan weer eentje loopt als ware het een nieuwe of zo goed als nieuwe :slight_smile:

3 likes

euhm ja van de week heb ik een spiraal verprutst door het met de schroevendraaier te doen en nadien 2 uur bezig geweest om de spiraal terug goed te krijgen. Dus de komende tijd neem ik weer het tooltje :wink:

3 likes

welk tooltje is dit eigenlijk? Waarop moet ik zoeken?

Wauw waanzinnig! Erg tof om je enthousiasme te lezen en te zien hoe uitgebreid te schrijft en alle foto’s die je upload erbij. Enjoy!

1 like

Hartstikke leuk!

1 like

ik ken het bergeon nummer niet uit het hoofd. maar vraag eens aan @jenneke, die heeft in t kort eentje gekocht, dus zij weet misschien het bergeon nummer nog. Let wel, ze bestaan in 3 verschillende maten pols - pols+zak - zak. Ik heb al ondervonden dat je ze alle 3 nodig hebt zodat je elke virole kan tackelen, er zitten veel verschillen in de virolegleufjes ook bij polshorloges onderling. En dan heb je soms toch de grotere maat nodig.

2 likes

Wow, dit is “epic”. Ik leer hier echt van. Sommige mensen plaatsen mij op een voetstuk w.b. mijn horlogemakerswerk, maar daar hoor ik echt niet op hoor. :hushed: :sweat_smile:

3 likes

@Yoeri40
Ik heb deze (gekregen):

Lijkt geschikt voor gruen horloges. En d8 ergens gelezen te hebben dat het verschil in grootte aan de “druk” kant zit, en niet het draaipiefje.

2 likes