Deze heb ik destijds voor eenzelfde doel aangeschaft:
De functies die ik het meest gebruikte; wereldtijden, hoogtemeter, thermometer. Die eerst was echt nuttig, de andere twee vooral een leuke gimmick (thermo meet de omgevingstemperatuur, dus op de pols niet correct door lichaamswarmte). Het is wel een vrij hoog horloge.
Hij gaat een JAAR lang backpacken en mensen stellen een Casio van 10 euro voor? Waarom zit je dan nog op HF? Als je denkt dat dat voldoende is.
Aan @bullit: Een Suunto Core heeft ieder jaar een nieuwe batterij nodig, waarschijnlijk wel eerder als je veel gebruik maakt van de functies. Iets om rekening mee te houden. Ik heb er eentje en hij draagt erg prettig. Staat nog best goed en vooral de kompas-functie is erg handig. De waterdichtheid is erg slecht (30m) en de batterijduur is dus niet al te best.
De achterdeksel is makkelijk zelf te openen met een muntstuk, dus een batterij vervangen is goed te doen.
Overigens heb ik wel regelmatig gezwommen met de Suunto, maar duiken vanaf een klif zou ik niet zo snel doen.
Ik heb de volgende horloges welke ik draag wanneer ik dienst heb met de brandweer:
Casio G-shock 2 modellen
Luminox Navy Seal
Citizen NY0040
Ze dragen allemaal fijn. De ene is wat groter dan de andere.
Echter de Luminox is Quartz dus dient daar met de tijd de batterij van vervangen te worden. Voordelen van de Luminox: zeer licht, sterk materiaal; goede nacht"verlichting" door de buisjes; goede waterdichtheid.
De Citizen heeft als voordeel dat er geen batterij vervangen hoeft te worden, op zijn tijd een onderhoudsbeurt is aan te raden. Er zitten alleen niet echt andere functies op.
Dan de Casio’s; mijn inziens de beste kandidaten om het eender welk model. Robuust; zo goed als niet kapot te krijgen. Een boel nuttige functies erop; stopwatch, alarm, wereldtijden etc. Maar ook een boel functies waarvan het nut misschien wat minder is imho. Kompas, hoogtemeter, barometer, etc. Dit omdat het in mijn ervaring minder accuraat is. Maar geen batterijtje vervangen, gewoon lekker dragen en dan laat het horloge zichzelf op met zonlicht. Top. Waterdichtheid ook goed in orde. Het grootste nadeel kan zijn dat je de ontwerpen niets vind.
Casio’s, al dan niet G, heb ik gedragen in de woestijn, op uitzending als militair, tijdens allerhande acties en spannende dingen (burger en in overheidsdienst), op vakantie etc. Etc. Ze hebben me nooit in de steek gelaten.
Als laatste kleine tip van Flip; met een kompas, kaart en losse GPS, kun je in principe in de hele wereld navigeren, deze voorwerpen zijn daar voor ontworpen, horloges niet, deze moeten de tijd aangeven met eventueel een paar handige functies erbij.
De Suunto Core heeft inderdaad het nadeel van waterdichtheid, dit had ik mij niet gerealiseerd. Het vervangen van de batterij kan inderdaad vrij makkelijk en een batterijtje kost 5e zoiets bij Bever Zwerfsport. Dat vind ik niet een groot bezwaar. Staat nog wel op het lijstje maar met een aantekening.
De G-Shock Rangeman is zeker een goede contender! Nu heb ik al wel gezien dat er verschillende versies zijn met verschillende prijzen. De GW-9400-1ER ziet er goed uit met een goede prijs, al dan niet 2ehands.
Timex heeft ook een aantal horloges waarvan ze zeggen dat ze ook geschikt zijn, zoals deze, iemand ervaringen mee?
Denk je dat een Casio van 10 euro binnen een jaar stopt dan, kans op een beroving bestaat en alles wat glimt is dan niet handig, prima casio voor 10 euro te vinden die het jaren doen hoor, ik vind het een goed advies van iemand die al 10 jaar lid is van het forum.
De kans op beroving bestaat al wanneer u thuis de voordeur achter u dichttrekt. Loopt u dan ook altijd met een Casio(F91) van 10 euro? Met een Rolex door Azië reizen lijkt me geen goed idee, maar een F91 is wel erg overdreven. Daarnaast vraagt de TS om een horloge met meer functies dan alleen de tijd en een alarm. Iets waar een F91e zeker niet aan voldoet.
De TS zit hier op HF, het is niet raar om aan te nemen dat hij ook iets wil wat tenminste nog een klein beetje leuk en WIS waardig is. Niet?
Een Casio van 10 euro is gewoon voor kinderen en zeker niet geschikt om een jaar lang mee te backpacken.
Puur naar mezelf kijkend als IK zou gaan backpacken en dan niet alleen liftend van stad naar stad, of met het comfortabele openbaar vervoer, maar 't ruige natuurwerk, dan zou ik kiezen voor een aantal goedkope solar horloges, 1 liefst LCD horloge met zoveel mogelijk functies, 10 bar WR en verlichting.
en daarbij een doodsimpel dagelijks analoog horloge zoals een Timex Camper met verlichting.
backpacken is ff je kop leegmaken, ontspannen en je vooral geen zorgen maken over krasjes / op tijd komen / of uiterlijke bling.
nuttige functies, maar op horloges niet perfect werkend
Getijden / Kompas / wereldtijden / hoge WR / verlichting / zons opkomst & ondergang.
Ga je gewoon backpacken? Dus liften, bussen en stukjes wandelen. Of ga je echt hiken. Onder backpacken versta ik het eerste. In dat geval heb je geen overdreven functies nodig behalve robuustheid, wellicht een wereldklok zodat je weet hoe laat het is bij het thuisfront, een wekker en vooral geen lege batterijen onderweg. Ik zou dus voor een G-Shock gaan die aan die specificaties voldoen. Dat is een beetje een inkopper eigenlijk.
Ga je wel hiken dan is de keuze misschien anders. Ik zou dan in mijn geval wel GPS functionaliteit willen hebben. Maar dan ben je al snel een stuk meer kwijt.
Ik ben geen Die Hard hiker, maar ben wel van plan om trips te maken van 5/6 dagen achter elkaar hiken… op mijn tempo vooral genieten van de natuur. Tent, slaapzak etc. mee. Ik heb de tijd dus ik hoef niet met een noodgang alles te zien… daarbij is mijn conditie als ICTer zijnde niet helemaal top
GPS is leuk als je achteraf wilt zien wat je hebt gedaan en om eventueel een route te plannen. Als dat niet nodig is dan zou ik lekker een G-shock nemen. Die zijn nagenoeg onverwoestbaar.
Voor het bijhouden van de route gebruik in de telefoon wel. Hier heb je hele mooie apps voor die het bijhouden. Wanneer er weer internetverbinding is wordt het ook gesynced en als je wil kan de route rechtstreeks op je blog terecht komen. Een Nederlandse app is hier ook mee bezig: Polarsteps
in theorie heb je gelijk! alleen ik wil wel een horloge om mijn pols en het liefst met nuttige functies. Blijf horloges wel leuk vinden natuurlijk. Daarbij nog wel een praktisch puntje, het lijkt mij wel onhandig om steeds je tel te moeten pakken om iets te weten. Om je pols is denk ik wel praktischer.
Daar heb je ook wel een punt. Ik zou zelf alleen voor een Suunto kiezen als het een model is met GPS. In een ander geval liever de G-Shock. Maar ik denk dat je er wel uitkomt