het nadeel van een Suunto met GPS is de accuduur, die moet je steeds gaan opladen. accuduur 5 dagen zoiets met GPS. Je kan wel superveel met zo’n ding, net een SmartWatch met apps specifiek voor hiking en alles… kortom, mooi maar onpraktisch. Bedankt voor het meedenken!
Waarom lijkt je met een Rolex door Azië geeen goed idee? Ik voel me daar veiliger op straat dan hier. Dure horloges worden daarnaast vooral in Azië gekocht. Een rolex valt er niet echt op.
Hangt IMHO af vd plaatsen waar je in Azië komt. Kan er, net als elders, best link zijn. Met n Casio voel ik me iig beter op MN gemak.
Ik zou zelf voor n gshock gaan met abc, solar en als t kan rc. Het liefst met gps nav en tijd, maar die zijn er nog niet.
Persoonlijk heb ik liever n ana digitale model, omdat ik analoog de tijd aflezen prettiger vind. Als de metingen belangrijker voor je zijn, dan zou ik n geheel digitale nemen. Hoewel de nieuwere ana digitale een functie hebben om wijzers die het display in de weg zitten kan opzij schuiven.
Suc6 met je quest en alvast veel plezier op je reis. Weet je al wanneer je gaat?
Volgend voorjaar! Duurt nog wel ff maar ook nog genoeg voor te bereiden… voorpret is ook leuk hoor zoals een keuze maken qua horloge. Nu bezig met de HR afdeling, kijken wat precies de mogelijkheden zijn, verzekeringen, appartementje waar ik woon, budget, bepalen van je reis en wat je echt nodig hebt zodat je niet te veel mee sleept en ga zo maar door. Ik wil dan een jaar gaan reizen maar wanneer ik terug kom, dat er nog wel wat is zeg maar.
Ben sinds een tijdje een blog aan het schrijven. Logischerwijs heb ik al veel gegoogled naar de bovenstaande dingen en dan kom je allerlei losse artikelen tegen. Nergens heb ik het hele proces gevonden. Hier ben ik wel mee begonnen, van het hebben van het idee om te gaan reizen tot echt de uitvoering hiervan. Welke stappen maak je en welke keuzes en waarom.
Currently working as an IT Consultant in Healthcare and have been doing this for about 4 years. During this time I’ve slept and still sleeping about 200 nights a year in different hotels.
Nu maak je me wel heel nieuwsgierig wat voor werk je doet
zie privé bericht
Zoiets dan?
Een G shock is nagenoeg onverwoestbaar en een van de beste keuzes als ik je over die functies hoor.
Als je echt al die functies wil is een Rangeman inderdaad een goede keuze.
Maar leg eens uit, een barometer, hoogtemeter, thermometer, kompas… heb je dat echt nodig? Zo’n horlogekompas werkt niet zo fijn. Je neemt zowiezo een normaal kompas mee lijkt me. Een barometer? Thermometer? s’Morgens kijk je op je smartphone, buitenactiviteti/traject/tocht starten ja of nee, kleding aanpassen en gaan. Wat maakt het uit als het onderweg 8 graden opwarmt of afkoelt?
Je beklimt een heuvel/berg van 800 meter, je bent bijna bij de top en je kijkt op je Rangeman: je bent op 700 meter (plus of min 50 meter). Wat heb je daar precies aan? Lopen kreng! Kijk, als je nou in een militaire operatie terecht komt en je moet de vijand bestoken met je M109 (dat is een gemechaniseerd kanon, de modernste versie heeft een bereik van 40km) dan móet je weten hoe hoog je bent. Precies. Dat wel ja. Dan kijk je trouwens niet op een Rangeman.
Nadeel van een G Shock met veel functies is het forse formaat. Leuk in de disco, maar in dichte bush, bij het klimwerk, jassen en vesten aan en uit doet, rugzak op en af is een compact formaat een zegen. Dus ik zeg 5610.
Dan nog iets: Ik weet niet hoe koud en hoe heet je het gaat krijgen, maar in extreme omstandigheden kán een lcd dislplay onleesbaar worden. Maar je gaat niet op poolexpeditie. Ik heb zelf een display zwart zien worden in de tropen.
Ikzelf heb een 5610, lekker compact, maar ik lees veel liever analoog de tijd. Ik zou er nog over na moeten denken of ik op zo’n reis de 5610 mee zou nemen of toch lekker iets als een SKX. Mijn SKX is in mooie staat omdat er een G om gaat bij kluswerk. Dus ik zou een tweedehandsje kopen die ingelopen is en die je even laat reguleren.
Loopt zeker door, geen batterijgedoe, waterdicht, uitstekende lume.
Andere opties: iets met tritiumbuisjes, al zou ik zo niet weten wat precies, vind er niet zo gemakkelijk een naar mijn smaak.
Draagbaarheid en comfort tav formaat:
Ik vind ze echt spuuglelijk, maar die dingen kunnen erg veel hebben. Ik hoorde van een Amerikaan die veel recenter dan ik in het leger zat en veel uitgezonden is geweest dat als ze op locatie een batterij nodig hebben voor hun horloge ze vaak voorlopig kiezen voor een FW91 (makkelijk, snel want voorradig, geen pakking of reset nodig). In de praktijk bevalt dat zo goed (lekker plat namelijk) dat ze die door blijven dragen. En ze blijven maar gaan, en krijgen daardoor wat cultstatus. 7 jaar battery life. Een respectabel gebruiksvoorwerp, beetje als een Opinel mes, of een Zippo aansteker. Niet persé cool in de disco. Of misschien toch wel.
En nog even een oddball: Smiths Everest

Handiger af te lezen dan een G shock, en je schuift hem er zo weer af als hij even niet nodig is:
Zo die Smiths Everest is gaaf!
Dan had je mij moeten meenemen als personal trainer
De horloges had ik wel meegenomen voor je…
Leuk blog, dat ga ik zeker volgen.
Op zonne-energie en wereldtijden en nog te koop ook! Met de oranje band raak je hem ook niet zo snel kwijt
dat is vooral omdat het merendeel van zo’n bazaar komt
Ik zou bij nader inzien toch deze Protrek PRW 3000 nemen als ik jou was, ik ben er zelf ook mee gaan backpacken vorig jaar, het is een uitstekende klok voor jouw plan.
Goed draagbaar (stuk kleiner dan meeste Protrek klokjes), atoomklok synchronisatie, kompas en loopt op zonne energie. Er is een versie met nylon band, die is helemaal ideaal (zelf gehad).
Nee hoor, ik zie wel of ze echt of niet zijn. Geen idee waarom iedereen altijd denkt dat ze daar alleen nep verkopen. Azie is verreweg de grootste afzetmarkt voor de Zwitserse horloge-industrie.
true
maar ook voor nepartikelen
ik heb zo’n vermoeden dat van alle vakantie westerlingen die daar rondstruinen het merendeel een dergelijk wel erg goed gelijkend hommage om heeft
dat de rijkere locals met name een echte dragen zou best kunnen
Ook dat is waar, maar die worden meestal niet door mensen in Azie gedragen en zijn voor de export. Je ziet wel heel veel nep kleding en tassen, dat dan weer wel.
Mijn ervaring is dat zo gauw mensen daar wat geld hebben, dan kopen ze gelijk een mooie klok. Als ze geen geld hebben besteden ze dat liever aan iets anders, zoals eten.
Ik loop in Azie rustig in armere buurten rond zonder mij onveilig te voelen. Er zijn genoeg plaatsen in NL waar ik me niet veilig zou voelen. Ik zou dus eerder een goedkoper of minder opvallend horloge dragen als ik naar Australie of Nieuw Zeeland zou gaan. Aangezien die ook in het rijtje staan zou ik niets met goud gaan dragen.
Ligt er wel erg aan wáár in Azie, in Jakarta weet ik wel een paar buurten waar je binnen vijf minuten van je spulletjes wordt verlost als het donker is hoor
Maar over het algemeen heb je gelijk, ideaal werelddeel eigenlijk voor de beginnende reiziger. Schitterend, goedkoop en veilig.
http://www.bever.nl/index.cfm/fuseaction/products.detail/code/nccdd52012?hp_banner=Ambit
Nu wel in de aanbieding…
batterijduur 30 dagen (zeggen ze…)
Alvast veel plezier.