Jaaroverzicht 2018

Dat heb ik hier vaker gehoord, maar ik kan het me in jouw geval wel voorstellen. Prachtige collectie :ok_hand:

2 likes

@klongy

Beste klongy, het is heel normaal om je eigen ‘koopfrequentie’ te bepalen, als je al helemaal van plan bent om iets te kopen.

Hier nog 1, die gewoon lekker koopt of niet koopt, zoals 't hemzelf uitkomt. Er bestaat niet zo iets als een koopverplichting.

Met vr. groet,
Cee_Lo_Green

2 likes

:grinning: dank je.

Maaaar het wordt wel verdomd lastig als de volgende artikels verschijnen…

TK: Grand Seiko SBGV223

Ik, ik, mag niet, niet toegeven, sterk blijven, weg blijven hier, haaaa …:yellow_heart::smiling_imp::relieved:

3 likes

Toch nog een update in de laatste maand van het jaar…

Tudor Black Bay Black 79230n erin.

Deze er allemaal uit of gaan er nog uit😬

5 likes

Kijk! Knoop doorgehakt :muscle:.
Gefeliciteerd met je schitterende nieuwe aanwinst! En succes met de verkoop. Ps: alpinist niet weg doen en een mooie bruin lederen colareb ervoor kopen :wink:

3 likes

Dat heb je snel gedaan, nu lekker genieten. :+1:

1 like

Voor mij stond 2018 in het teken van de zoektocht naar het perfecte ‘everyday’ horloge:

Jarenlang werd deze rol vervuld door een Nomos Club en daarna door een Seiko Dolce SACM171, een prachtig HAQ horloge maar het gebrek aan datum indicatie was toch een ‘probleem’ voor dagelijks gebruik waardoor dit horloge afgelopen maart naar een nieuw baasje ging… heb nog steeds een beetje spijt van de verkoop.

Daarna volgde een Seiko Turtle en een atomic solar G-Steel (allebei erg leuk, allebei te groot en lomp), een Seiko Solar Field watch, een G-Shock atomic solar square (een klassieker maar niet voor everyday) een Hamilton Khaki en een Longines VHP die het allemaal net niet waren op mijn pols…

Richting het einde van het jaar kreeg ik onverwacht de gelegenheid om een horloge te passen wat al jaren op mijn lijstje stond maar wat ik nog nooit goed in persoon had bestudeerd. Eenmaal op de pols werd alles duidelijk en minuten later was dit stukje ontwerp-perfectie van mij:

Ik begrijp nu echt waarom de Max Bill een iconisch ontwerp is: Alles klopt. Ik kan uren staren naar de perfecte eenvoud van de wijzerplaat, om maar niet te beginnen over de ingetogen speelsheid van de ‘flying saucer’ kastvorm, waarvan het bolle glas de bovenhelft vormt. Tja, ik zit duidelijk nog in de honeymoon periode maar misschien heb ik hiermee (samen met mijn vintage Omega en een nog-nader-te-bepalen beater) mijn ideale 3 horloge verzameling bereikt… :wink:

3 likes

De Omega, grijze Aquis en Movember zijn er nog









5 likes

2018 was een rustig jaar, met 0 verkopen en maar één aanwinst:

.

2019…?
Hoogstwaarschijnlijk gaat de Black Bay Blue in de verkoop, misschien houd ik het wel bij twee horloges. Voorlopig dan :grinning:

12 likes

Kleine aanvulling voor we afsluiten, afgelopen donderdag opgepikt :slight_smile:

13 likes

Prachtig, die IWC. Werkelijk schitterende wijzerplaat. :star_struck:

1 like

Op de valreep van 't jaar toch weer 1 erbij (crospost)

2 likes

Mooi topic, goed om te reflecteren en voor mij bevestigt dat meteen de gedachte waar ik al een tijdje mee loop. Op WUS en ook hier zie ik regelmatig kreten in de trant van “less is more” voorbij komen. Zoek op een willekeurig horloge forum naar “3 piece collection” en de kans is groot dat er een lijstje met topics boven water komt, die stuk voor stuk garanderen dat zoiets rust brengt. Graaf vervolgens in het korte termijn flipper verleden van die “3 piece collection” propagisten en je legt in sommige gevallen een complete loopgravenoorlog van aan- en verkopen bloot. Ik vind het prachtig dat de hobby voor sommige mensen zo functioneert, maar dat is niet mijn persoonlijke idee van rust. Rust houd voor mij in dat ik de tijd neem om me zo breed mogelijk te oriënteren, een doel stel en vanuit die positie langzaam convergeer naar iets dat ik écht wil en waarvan ik me niet zomaar af laat leiden.

Dat eerste gedeelte (dat ene horloge vinden dat ik écht graag wilde) is me dit jaar gelukt:


Hier ben ik oprecht heel erg blij mee en dat gaat niet veranderen. Tenzij het plotseling blijkt dat Farer zeehondjes dood knuppelt en hun pels gebruikt om de horlogekast te polijsten. Ergens moet je een grens trekken. :no_mouth:

Maar vervolgens ben ik voor de snelle voldoening gegaan met twee andere horloges:



Ik ben niet per se ontevreden met deze horloges, maar in de schaal van nietszeggend tot ultieme tevredenheid staan deze twee duidelijk wat treden lager dan de Farer.

Komende jaren ga ik mezelf op rantsoen zetten van maximaal één horloge per jaar. De rest van wat de horlogewereld te bieden heeft aanschouw ik hier op het forum wel. Lijkt me op dit moment de meest ontspannende manier om met horloges bezig te zijn.

7 likes

Irl nog mooier, elke keer anders

Ik vind Farer ook echt een mooi merk. Ik heb serieus overwogen om de Cobb te kopen, maar de losse chronograaf module en de hoge te verwachten onderhoudskosten hebben me hiervan weerhouden. Ik heb een Seiko Alpinist en 5 vintage horloges. Alhoewel ik erg gecharmeerd ben van alles wat vintage te bieden heeft, trekt Farer met zijn geheel eigen stijl en mooie maatvoering me nog steeds heel erg. Jouw uitvoering van de GMT (Lander), en de Hudson vind ik nog steeds erg mooi.
Veel plezier ermee! Ik kan me heel goed voorstellen dat dit horloge een vast onderdeel van je verzameling zal blijven.

1 like

Dankjewel, de Farer gaat er niet snel meer uit inderdaad. De Cobb is ook echt gaaf inderdaad. Mooie verwijzingen naar oude, iconische chrono’s zonder de eigen stijl van Farer te verliezen. Over de onderhoudskosten van die chrono’s heb ik ook veel gelezen. Schijnt dat bij een service de hele chrono module naar ETA gaat, omdat er speciaal gereedschap voor nodig is? Qua kwaliteit ben ik tot nu toe erg tevreden met de Lander, hoewel er pas echt een oordeel geveld kan worden na 5+ jaar.

1 like

Ik heb zelfs gelezen dat die hele module vaak volledig vervangen wordt bij zo’n soort uurwerk. Maar ik kan daar zelf geen echt oordeel over vellen. Misschien kan een vd horlogemakers hier op het forum daar iets over zeggen?

Hier een draadje over dat onderwerp:
https://www.horlogeforum.nl/t/farer-chronograph-nieuwste-lijn-van-brits-microbrand/171770

1 like

De gesneuvelden dit jaar.





De nieuwelingen.










Denk dat 2019 een rustiger jaar zal worden. Misschien de Colt eruit voor een wat meer dressy horloge en een lichtere kleur wijzerplaat. Maar ben voorlopig tevreden met de collectie.

3 likes

Daar heb je voor jezelf 't goede punt te pakken, Zengineer.

Zelf heb ik een Top 2 en counting met de frequentie van …
je raadt het al … 1 horloge per jaar.

Respect,
Cee Lo Green

N.B. :
ik ben van 0 naar 150 horloges gegaan in 4 jaar tijd
… daarna van daar af terug naar 10 horloges in de
daaropvolgende 2 jaar … Vervolgens terug naar nu
2 horloges en counting met aanwinst van 1 per jaar

2 likes

Last minute update van mijn kant:

mijn “eerste echte horloge” heeft de collectie verlaten. Ik vind hem nog steeds mooi, maar met zijn 43 mm vind ik hem veel te groot. Best gek hoe dat werkt. Jarenlang gedragen en nu ik over ben op vintage horlogeformaten, kan ik me niet meer voorstellen dat ik ooit nog dit soort knoeperts ga dragen. Gelukkig blijft hij in de familie en is mijn vader er zeer content mee. De collectie is nu dus als bovenstaand en bestaat uit 4x vintage en 1x nieuw. Allen dit jaar aangekocht, dus 2018 was voor mij echt een prachtig horlogejaar (mede dankzij dit fantastische forum)

1 like