Farer Chronograph - Nieuwste lijn van Brits microbrand

Met interesse kijk ik al een tijdje naar Farer https://eur.farer.com/pages/our-story/.
Het is een van de vele microbrands op de markt, maar voor mij wel een die er echt uitspringt. Met name de kleurrijke en prachtig uitgevoerde wijzerplaten en het vintage gevoel en formaat spreken mij aan. Alhoewel het volgens mij niet heel bijzonder is dat een nieuw merk tegen vintage aanschurkt, vind ik dat ze het vintage gevoel in een modern en eigen jasje wel heel mooi neerzetten. Van alle tot nu toe uitgegeven modellen zijn er steeds 3 verschillende versies. Wel alle 3 duidelijk uit dezelfde lijn, maar steeds met een heel eigen karakter.

Na een Quartz, een three hand automatic, een handwinder, een duiker en een GMT heeft het merk nu ook een chronograaf uitgebracht.

De horloges hebben onder de motorkap een ETA Elaboré 2894-2 automatisch uurwerk. Hierdoor heeft het horloge een beschaafde horlogekast van 12.5 mm dik en met een diameter van 39mm. Uiteraard saffier glas aan de voorzijde, maar ook een prachtige inkijk onder de motorkap aan de achterzijde.
De bronzen kroon, de kleurrijke en asymmetrische wijzerplaat (Cobb), het formaat. Het springt er voor mij echt uit en is zeker niet 13 uit een dozijn.

Ik laat de beelden nu maar spreken. Wat vinden jullie er van?

Cobb:


Eldridge

Segrave

7 likes

Farer maakt erg leuke new vintage horloge’s. Deze doet me denken aan de Yema yachtingraf. Gaaf design.

1 like

Leuk spul en dan wat mij betreft vooral die eerste (‘Cobb’), met de blauwe plaat, of de laatste (‘Segrave’).

Toch zou ik ze persoonlijk niet kopen want de koper(kleurig)e kroon vind ik een afknapper. Snap dat dat bewust is gedaan, maar ik vind het afbreuk doen aan het totaalplaatje. Ziet er een beetje ‘goedkoopjes’ uit, alsof de oorspronkelijke kroon even snel is vervangen door iets wat nog ergens in een bakje lag. Zou persoonlijk ook de rotor ook niet ‘in kleur’ gedaan hebben.

Smaak, tja… :sunglasses:

2 likes

ik zie de gelijkenis wel ja. Ik blijft me er echt iedere dag opnieuw over verbazen hoeveel prachtigs er is gemaakt. Maar “bijzondere” gevallen kom je ook meteen tegen

:face_with_raised_eyebrow:

3 likes

Ik vind dit merk erg gaaf. Als ik me niet vergis hebben ze een winkel in Londen, dus wil daar ze eerst in handen gehad hebben voor ik iets koop. Wat deze microbrand echt onderscheidend maakt is dat de horloges duidelijk dezelfde kenmerken (de bronzen kroon bijvoorbeeld) hebben. Zelf vind ik vooral de handwinder mooi, maar deze mag er ook zeker zijn.

2 likes

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen als je ze echt in handen hebt gehad.
Let me know!

ik vind die handwinder ook heel erg mooi, vooral deze:

deze mag er ook wezen, maar die is uitverkocht:

4 likes

Ik heb geen korte termijn plannen voor Londen, maar soms zijn vliegtickets daarheen spotgoedkoop. Zelf vond il de witte handwinder iets hebben. Die gmt blijft trouwens ook een plaatje!

1 like

De kleurcombinaties zijn vreemd. Koel en warm samen kan, maar met passende kleuren en in de juiste verhouding. Kan me niet voorstellen dat er eentje bij zit die mij goed zal staan.

1 like

Heel mooi , dat wel, maar € 1.850 ? Dan is er wel meer keuze wat " mooi " is (aan horloges).

1 like

Voor het einde van het jaar komt er van de Lander (afgebeelde horloge) een batch van 100 extra horloges uit. Moet je wel een paar maanden geduld hebben.

Die nieuwe chrono’s zijn ook weer meesterlijk. Alle drie hun eigen signatuur, ondanks dezelfde basis. De Eldridge is m’n persoonlijke favoriet.

1 like

Ik ben ook wel gecharmeerd van hun designs, hoewel ik ze in de meeste gevallen ook weer wat te prijzig vind.
Jammer, als ze de prijs wat gunstiger zouden maken denk ik dat ze nog veel meer zouden kunnen verkopen.

2 likes

tja, die prijs… Inderdaad zeker geen Seiko-achtige prijs/kwaliteit verhouding. Maar het is en blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Voor hetzelfde geld koop je een speedmaster reduced, voor iets meer een nomos Orion met in house movement. Dat is natuurlijk een betere investering, een solide merk, makkelijk te verkopen. Ik twijfel ook heel erg over het doen van een grote aankoop en of ik niet een verstandige keus moet maken, omdat ik weet dat smaak evolueert. Maar ik neig toch echt meer naar kopen wat ik echt mooi vind.

Thanks!

2 likes

Ze hebben overigens ook een geinig mechanisme voor eenvoudig swappen van horlogebanden. Is vast niet uniek, of wel?

Nee, dat zit op meer horloges.

1 like

Ik hoop dat alle merken meekijken naar de datumweergave op deze chrono’s. Dit is dé way to go. Niets anders.

1 like

Daar, bijvoorbeeld.

1 like

Of bij cheapestnatostraps, vrij goedkoop.

1 like

Voor die prijzen kun je nog eens wat experimenteren. Verzendkosten en tijd zijn ok? De kwaliteit ook?

Ik moest echt ff zoeken, maarreuh. …:+1::+1::+1:idd fantastisch.
Valt gewoon keurig weg in de plaat.

Maar goed, er zullen hele volksstammen hier vast om gaan huilen omdat je nu geen 6 hebt :joy:

2 likes

Ik heb een hele rits kleuren van Fromanteel liggen.
Makkelijker is er niet. Goedkoper wel :thinking: zie ik nu.

1 like