Jacques du Manoir

Ik hoor veel comments over China/aliexpress maar ik zie dat Jacques du manoir overal verklaart Swiss made te zijn en ik kan ook nergens vinden dat dit anders zou zijn. Dat is een beetje wat ik wil weten eigenlijk.

Ja, maar wat is je punt?

Yep, het is 100% Swiss made met een prima Ronda quartz uurwerk erin.

Wat we alleen willen zeggen is dat het een inspiratieloos horloge is voor teveel geld. Maar het zal heus wel de nodige jaren meegaan.

1 like

Jij plaatst een vervomde smiley op mijn opmerking dat Steinhart blijkbaar geaccepteerd word, dus vandaar mijn opmerking over de limited. Dat is in deze dus mijn punt. Er kon toen ook gekozen worden voor een andere Steinhart en een Prometheus.

Ja….
Het feit dat zoiets door sommigen gekozen wordt zegt nog niet dat het in het algemeen geaccepteerd wordt.

2 likes

Ben ik met je eens, ik zou ook veel eerder voor de bambino gaan als ik een Oriënt zou willen. Ik knalde na m’n ietwat zure comment dan ook maar wat alternatieven erin. Persoonlijk zou ik als ik in de schoenen stond van Ts voor de Gentleman gaan.

1 like

Oke heren hierbij de terugrapportage: ik heb m geprobeerd en het voelde echt bagger aan al en was ook nog eens aan de grote kant met 40mm. Eindstand: ik heb het uit mijn hoofd gezet

6 likes

Passen in de winkel is en blijft de beste test.

1 like

Tof dat je terugrapporteert.

Leermomentje dus. Tip: wat blijven rondkijken, je vindt wel wat binnen de “echte” merken

2 likes

Ik heb me speciaal geregistreerd op dit forum om mijn ervaring van een JDM horloge te geven.

Ik heb hem gekocht omdat ik bij werk of klussen niet de kans wil lopen om mijn mooie Festina of Locman horloges te beschadigen. Ik kreeg de kans om hem voor 66% korting en daarover nog weer 50% korting te kopen en dat trok me wel aan. Ik heb een donkere chronograaf van de JDM Military tak gekocht.

Allereerst over het merk, ik kan alleen maar een in Chinese geregistreerde site vinden waar het ‘verhaal’ van Jacques du Manoir te vinden is. Hierop beweren ze dat al het designwerk en de productie in Zwitserland plaatsvind. Zouden ze liegen? China heeft de afgelopen decennia talloze Europese, Amerikaanse, Canadese etc. merken opgekocht om te doen lijken alsof hun producten daar vandaan komen. Denk je een Canadees zonnepaneel van Canadian Solar te kopen, dan heb je pech, dit merk is opgekocht en de panelen komen gewoon uit China en zo met nog honderden andere merken. Het lijkt erop dat bij JDM hetzelfde gebeurd is, een lang bestaande naam opgekocht om net te doen alsof het authentiek is. In Europa zullen alleen oplichters liegen over hun producten, bij China is dat anders, ze zien het niet als liegen maar aks een manier om beter te verkopen.

Over het horloge zelf. Ik heb zelf dus een paar echte Zwitserse uurwerken waarmee ik prima kan vergelijken, verder heb in het verleden wel eens op Aliexpress een aantal horloges gekocht voor een paar euro die er te mooi uitzagen om waar te zijn, en inderdaad, aangekomen leken ze op plastic speelgoed, iets waar je je voor schaamt als je het om je pols zou dragen, direct de prullenbak in. Zo erg is JDM zeker niet, je kan het vergelijken met een horloge van een tientje bij de Lidl, mogelijk dat ik die van de Lidl nog zou prefereren.
Oftewel, het uurwerk ziet er tot mijn verbazing goed afgewerkt uit, hiermee durf ik wel voor de dag te komen, en ik heb mijn doel al gezegd, als ik geen risico wil lopen met mijn peperdure tijdsaanwijzers.

Het bandje, tja, die van mij heeft een volledig metalen schakelband en deze is niet echt goed te noemen, schakels zitten niet zo degelijk aan elkaar vast als ik gewend ben, is te licht van gewicht, maar als je ze hem net strak genoeg maakt heb je hier geen last van.

Het uurwerk? Nou, dat is toch echt het eerste teken dat het niet Zwitsers is, waar ik bij mijn andere horloges niets, en dan ook echt helemaal niets hoor, kan je deze duidelijk horen tikken. Verder is de tijd volgens de chronograaf regels in te stellen (losdraaien, uitrekken ed.), het is me nog niet gelukt om de dag in te stellen.

Het is dus mijn mening dat dit horloge ergens in China wordt geproduceerd.

De prijs? De adviesprijs zou 700 euro moeten zijn, maar overal worden ze verkocht voor rond de 200 - 300 euro, wat de originele prijs van die van mij ook was (voor de korting). Is dat het waard? Zoals ik al aangaf is de afwerking best goed, maar naar mijn mening is het horloge niet meer dan 30 euro waard. Een te goedkope parfum verkoopt heel; erg slecht, waarschijnlijk passen ze deze techniek toe op deze horloges.

Duurzaamheid? Daar kan ik nog niets over zeggen.

Conclusie: kan je het horloge voor een paar tientjes krijgen, dan heb je een bovengemiddeld mooi horloge om je pols, nog steeds zou ik in dat segment voor een Casio, Lidl oid gaan, maar bij JDM heb je wel veel keuze in (gekopieerd) design.