Erfstuk van opa… ik denk rond 1950
Model rond, automatisch uurwerk met datum en gangreserve indicatie. Klepsluiting.
In 18 karaat gouden kast.
Met 18 karaat gevlochten gouden band (kleine beschadiging).
Waar kan ik deze het beste laten taxeren? en heeft iemand een idee wat hij waard is? en waar ik hem het beste kan verkopen?
Hoeveel mm is de doorsnee zonder kroon van dit model?
Ik denk dat Amsterdam Vintage Watches of Amsterdam Watch Company je hier wel mee kan helpen. Ze bieden ook normale prijzen, dus misschien kun je hem daar kwijt.
Leuk horloge wel.
Ik denk dat de band er oorspronkelijk niet bij hoorde, dus tenzij daar een JLC logo op vermeld staat, zou je die qua taxatie zelf ook even op de weegschaal kunnen leggen voor een indicatie.
Forumlid @vinwat weet veel van Jaeger LeCoultre horloges. Hij kan je misschien verder helpen. Succes!
Dank voor jullie snelle en vriendelijke antwoorden.
Geen idee of de band erbij hoorde…
De kast heeft een diameter van ongeveer 3,2 cm (is dat de kroon?)
Ik ga zeker de adressen benaderen … dank!
en ik hoop dat ook @vinwat gaat reageren.
Ik zie dat ik werd genoemd in dit topic met de vraag om een reactie te geven.
Wel, Ik zie alleen de voorkant, dus kan ik niet zeggen of de kast 18 Kt. goud is,
Dat zou aan de binnenkant van de achterdeksel moeten staan, de meest voorkomende zijn gold filled.
De band is niet van LC en kan ik niet beoordelen van de foto of dat goud is. Als ik de aansluiting zie op de kast dan is de band smaller gemaakt om passend te maken op de lugs.
De wijzerplaat lijkt overnieuw opgemaakt te zijn, de secondewijzer is niet origineel, de kroon lijkt ook niet origineel. Op de wijzerplaat staat le Coultre, ik denk dan ook dat deze kast een gold filled kast is en voor de Amerikaanse markt is geproduceerd.
Deze powermatic is in 1948 uitgebracht met een hamer automaat met kaliber 481, voor de Amerikaanse markt werd de kast in gold filled gemaakt in de USA en onder de naam le Coultre in de markt gebracht.
Voor de Europese markt werd dit model in staal of in 18Kt. goud gemaakt onder de naam Jaeger le Coultre.
Dit uurwerk is in feite de voorloper van de Futurematic met kaliber 497 die in 1952 werd geïntroduceerd.
Bij horloge liefhebbers en verzamelaars is deze powermatic nog steeds een gewilde vintage.
Onderdelen zijn echter wel schaars aan het worden en er zijn nog maar weinig horlogemakers die deze uurwerken willen restaureren ook omdat bepaalde onderdelen bijna niet meer zijn te vinden.
Ik laat hier een paar uit mijn collectie zien, let op de secondewijzer.
Als het inderdaad een redial is, is het de beste redial die ik ooit gezien heb.
Van de 3 die vinwat post, vind ik zeker de rechter er minder scherp geprint uitzien als die van Frank4.
Food for thought voor mij in elk geval.
zelfs met vochtschade onderin
Wauw … wat weten jullie veel. En wat leuk dat jullie zoveel kennis willen delen met me.
Een geweldige hobby … zo lijkt me.
Ik weet niet of ik een “goudzoeker” ben… , maar ik heb een horloge liggen in een kluis en ik kijk er niet naar om , want ik heb andere hobby’s.
Mogelijk dat ik een ander iemand er erg gelukkig mee kan maken … en ik met het geld!
Kan iemand een indicatie geven wat hij waard is…
Ik heb gelezen dat ik een poosje moet wachten om hem te koop te zetten (waarom eigenlijk??)
en dus ligt hij in een kluis te verstoffen…
Ik zou hem zelf te koop aanbieden op het internet als je de tijd hebt.
Verkopen aan bijvoorbeeld AWCo, waar ik zelf ervaring mee heb, is veilig en makkelijk. Dus als je een snelle deal zoekt, is dat een goede weg.
Echter krijg je wel een stuk minder voor je horloge dan wanneer je aan een particulier verkoopt.
Hey @vinwat
Er staat toch Jaeger Le Coultre op de plaat van de topic starter? Zou best kunnen betekenen dat het een Europese is volgens je verhaal.
Waaruit leidt jij af dat de plaat is opgemaakt? Ik vind juist de plaat incl. verwering origineel ogen. Ik ben geen JLC expert… dus ben benieuwd waar jij het aan ziet.
@Frank4 je kan er altijd mee naar een dealer of hier verkopen. Lastig om een waarde te schatten. Misschien durft @vinwat er een prijs op te zetten?
Ja, dat is juist, ik zag het eigenlijk pas nadat ik mijn reactie al had gepost.
Dus kan het inderdaad een gouden kast zijn, maar dat is pas te controleren als de kast is opengemaakt, aan de binnenkant van de deksel staat de aanduiding waarvan de kast is gemaakt.
Wel als ik de foto goed bekijk, dan zie ik onder de 6 niet de aanduiding swiss staan.
Vanuit het atelier is dat een standaard procedure om de herkomst van het land te vermelden.
Bij remake wijzerplaten wordt dat in feite nooit gedaan.
Wel, de waarde is moeilijk zo in te schatten, als de kast van goud is, dan geldt de goudprijs natuurlijk ook mee. Het uurwerk heeft zoals ik het heb begrepen onlangs geen service beurt gehad, of het wel of niet functioneert is ook niet vermeld. Zijn er onderdelen beschadigd of versleten is zo niet te zeggen.
Ik zal dan ook geen prijs indicatie melden.
Handelaren resp. dealers willen altijd de minste prijs geven voor dit soort objecten, of ze geven de goudprijs en zijn niet geïnteresseerd in het uurwerk en als ze wel interesse hebben dan moet het uurwerk eerst worden gerestaureerd om het dan tegen een hoge prijs te verkopen, meestal hebben deze handelaren geen verstand van restaureren van dit soort vintage uurwerken en zal het dan naar een horlogemaker moeten gaan die vintage uurwerken kan en wil restaureren en eventueel ook de onderdelen heeft.
En dat zal een dure grap worden. Tijd kost geld en onderdelen voor dit soort vintage horloges worden met de dag duurder.
De liefhebbers resp. verzamelaars die ik inmiddels heb leren kennen zijn alleen geïnteresseerd als er een lederen band op zit en geen metalen of gouden band. De bandmaat aansluiting voor deze power reserve horloges is overigens 17 mm.
De band die er nu opzit is in mijn optiek veel te breed voor dit model waardoor het horloge ook niet goed tot uiting komt.
Kun je nog je nog een paar foto’s sturen? Ben benieuwd naar de binnenkant!
Nogmaals dank voor jullie meedenken!
De kast en de band zijn van 18 kr goud… dat heeft een goud- opkoper bevestigd (hij wilde het uurwerk weggooien want daar had hij geen interesse in)
Of het allemaal origineel is weet ik niet en voor zover ik weet is hij de laatste 40 jaar niet meer gedragen of schoongemaakt. Zodra ik hem echter oppak gaat hij lopen!.
Openmaken durf ik niet… zo te zien heeft iemand dat al een keer geprobeerd en daar zie je nog krasjes van.
Tja … iemand een tip waar ik hem het beste kan verkopen op het internet?
En nogmaals dank!
Dan zal die opkoper de deksel eraf hebben moeten halen, omdat de indicatie waarvan de kast is gemaakt aan de binnenkant van de deksel staat. Of hij heeft het kunnen meten met een goud tester.
De deksel is een schroefdeksel en moet met een speciale sleutel worden opengemaakt. Niet iedereen heeft een dergelijke sleutel.
Ja, dat herken ik wel. Ik heb eventueel wel interesse.voor wat onderdelen.
Wel, als je het in deze staat op het internet wil verkopen, dan zal een geïnteresseerde er zeker rekening mee houden dat er een eventuele service beurt nodig is en weet vermoedelijk ook wat de kosten zullen zijn.
De inscriptie op de deksel zal ook worden meegenomen en de prijs drukken.
De serieuze JLC liefhebbers willen het liefst een zo origineel mogelijk horloge hebben en nemen dan in overweging wat het totaal kostenplaatje zal worden.
Dan is het ook nog belangrijk of de geïnteresseerde wel of niet een gouden kast wil.
Dus biedingen zullen dan relatief laag zijn.
Welnu, conclusie, je zal zelf goed moeten overwegen wat je wilt.
Heb je zelf interesse in dit horloge, verkoop dan de band en zet er een lederen band op, de inscriptie op de deksel is dan voor jou een extra emotionele waarde, immers een familie erfstuk.
Het blijft dan in de familie en is een mooi aandenken, tenminste, als jouw opa een aardige man was.
Wil je ook nog dat het horloge in een goed werkende staat is, laat het dan een service beurt geven, dan heb je een originele vintage van een excellente kwaliteit en van een fameuze top manufactuur.
Misschien een hele gekke tip maar al aan Marktplaats gedacht?
Inmiddels weet ik wat het horloge waard is qua goud.
Dan heb ik het over de band en de kast.
Het uurwerk … tja als iemand daar een leuk bod op kan doen dan hoor ik het graag… eventueel voor onderdelen… maar de opkoper zei wel dat het zonde was, omdat het een geweldig uurwerk is.
Misschien dat er mensen zijn die ook de kast erbij willen kopen.
Ik hoor het graag.
Waarschijnijk is het horloge meer waard dan de kast aan goud alleen.
Een uurwerk is bijna niets waard.
Ik zou het horloge zonder band op marktplaats mieteren en kijken wat ze bieden.
Mocht dat een hoop ellende geven, dan is smelten nog altijd een optie. Zou het wel als laatste optie houden zelf.
Doodzonde, om van zo’n pracht horloge de kast om te smelten.
Een service is een kleine investering, die zich vele malen terugverdient.