Jaeger-LeCoultre (JLC) Only (Deel 1)

Ik ben gewoon niet zo’n goede fotograaf. :laughing:

1 like

Ik kan volgende week gaan kijken bij S&C in amsterdam. Kwestie van bellen en lief vragen. Ging om de Polaris Mariner Date. Ik zal wel wat foto’s maken.
Aanbetalen om te mogen kijken lijkt mij het andere uiterste

1 like

Ik ben dol op sportieve horloges en vind die Polaris lijn ook echt niet verkeerd, maar die super limited Timer is wel echt zo goed gelukt gewoon!

16 likes

Idd. Heel veel mooier kan moeilijk, me dunkt.

Haha. Do not worry. Hij ziet eruit zoals die op de foto staat.

Het is net of de non date een hommage is :upside_down_face:

2 likes

Heel mooi, wel pittig aan de prijs zie ik net…

Die date is erg fraai. Vindt alleen de gangreserve zo minimaal. Dat doen andere merken beter.

1 like

In de mariner date is de gangreserve wel een stuk beter, maar die valt ook gelijk in een andere prijsklasse.

Tja. Inderdaad maar 38 uur.

Van de andere kant. Je hoeft m niet elke dag op te draaien.

Nou ik zou m er niet voor laten liggen. :grin:

4 likes

Ik denk niet dat je kan zeggen “Dat doen andere merken beter”. Een relatief lage gangreserve komt bij Patek Philippe ook wel voor, maar daar hoor je dan niemand over. Oh ja, toch wel ,Patek Philippe heeft geen secondenstop. Dat doen andere merken beter :yum:. Een lange gangreserve -50 tot 70 uur- is uitsluitend handig als je je horloge 48 uur weglegt. Maar dan gaat hij ook uit de tijd lopen omdat hij maar in 1 “lage” ligt. Ik zou mij er, net als het ontbreken van een secondenstop, in het geheel niet druk om maken als de gangreserve 38 uur is en het heeft naar mijn bescheiden mening echt niets met beter of slechter te maken. Je zou bij een lage gangreserve ook nog aan een beweger kunnen denken maar die schijnen ook wel weer nadelen te hebben. Om de pols is dus de beste remedie en dan maakt die gangreserve niets uit.

1 like

Tuurlijk wel :wink:

Ik ben het met je eens dat het uurwerk daardoor niet beter of slechter is, alleen de gangreserve is slechter. Had ik niet verwacht van JLC, want 38 uur was 50 jaar geleden gangbaar, nu is het magertjes. Of je het een showstopper vindt is natuurlijk persoonlijk! Dat PP vaak geen hacking seconds heeft vind ik ook raar voor een vooraanstaand merk.
Dat gezegd hebbende: ik zou ze er beide niet voor laten liggen :upside_down_face:

2 likes

En toch vind ik het handig. Ik heb 2 uurwerken met 70 uur en als je roteert is’t toch verrassend aangenaam als het horloge nog loopt als je hem weer oppakt. Dat de accuraatheid niet perfect kan zijn in de lage regionen van de reserve neem ik dan voor lief.

Geen hacking seconds vind ik pure luiheid. Je hebt het al in uurwerken zo simpel als een Seiko 4R en de premium merken tonen dat het uurwerk niet persé dikker hoeft te worden.

Dit terzijde, ik zou de merken er ook niet voor laten liggen. Ik draag mijn Speedy bv immers even graag en die is op vlak van accuratesse, power reserve en hacking seconds niet bijzonder goed uitgerust :thinking::innocent:

2 likes

Men laat deze merken er niet voor liggen lees ik. En zo is het maar net. Kijk het zijn eigenzinnige merken met een enorme traditie en historie. Deze merken trekken zich over algemeen weinig aan over een discussie over gangreserve, een secondenstop of een al dan niet verschroefde kroon. Dat is ook wel weer hun charme. Ze gaan hun eigen gang en over 50 jaar staan ze, uiteraard net als andere merken met historie, nog steeds aan de top. Ze hebben hun eigen iconen en ze hoeven zich niet steeds opnieuw te bewijzen met randzaken :yum:. Ik vind het wel grappig.

1 like

Wat kan hij fotos maken he? Die @malus65.

30 likes

Ik laat het er wel voor liggen. Ik heb twee horloges die niet hacken. De ene heeft geen secondenwijzer, en van de andere tolereer ik het. Maar een patek og jlc van x0.000 zonder hacking? Nee dank u… en inderdaad is 72 uur gangreserve handig.

Nog een paar foto’s van @malus65.

32 likes

Ik vind de Polaris Mariner (date en memovox) een erg geslaagd model. Wilde hem dus eens in het echt zien, maar die uitdaging heb ik met JLC al eens vaker gehad. En nu valt me op dat op heel C24 er geen 1 exemplaar staat. Vermoed dat JLC door covid de productie van dit model niet eens gestart heeft.

4 likes

Er zijn wel wat dealers die deze datum versie hebben. Zowel BE als NL. De memovox is iets anders maar aangezien ze bijna niet verschillen (buiten dikte) weet je ineens hoe ie aanvoelt.

1 like

Ik heb afgelopen vrijdag kunnen passen in amsterdam. En de foto’s doen hem geen recht. Wat een prachtig horloge. Op mijn pols van ~17cm prima qua grootte.
Vergeleken met de Portugieser op staal die je op een van die foto’s ziet is het ook echt een ander kaliber horloge. De stalen band van de Portugieser vond ik niet echt kwaliteit uitstralen.
Daarnaast ook twee Glashutte gepast, maar die werden met 15mm dik toch wel fors. Wel echt prachtige horloges, helaas was de kleinere variant niet op voorraad.
De blancpain had ik dan weer helemaal niets mee. Het is dat je weet wat er onder de motorkap zit, maar de dial en afwerking vond ik erg middelmatig.
Ik ga die JLC wel halen, maar heb nog een paar maanden voordat ik hem mijzelf cadeau ga geven.

21 likes

Prachtig! :heart_eyes: En de blancpain ziet er ook heerlijk uit. Na de lockdown eens wat beter op zoek. Mag ik vragen waar dit was ?

AD hier in de buurt had JLC nog op zijn site staan maar bleek het merk niet meer te voeren. Kon wel even voor me bellen naar de importeur(?) en toen kwam er het sobere bericht dat hij nergens lag. Weer een ervaring rijker en een illusie armer.