Tja, wat moet je nu hierop zeggen. Jaeger leCoultre wilde in Amerika natuurlijk ook een groot marktaandeel zien te krijgen.
Er werd dus een overeenkomst gemaakt met Wittnauer die de horloges ging importeren en introduceren in de Amerikaanse markt.
Het merk Wittnauer bestond al en Wittnauer was ook de importeur van Longines.
Dus het introduceren van een nieuw merk was niet direct moeilijk, immers ze hadden al alle contacten.
Import belasting op horloges was nu niet direct aantrekkelijk en het was goedkoper om alleen de uurwerken te importeren.
Wittnauer had al een assemblage lijn en de oplossing was om in Amerika de kasten en de wijzerplaten te laten maken. Onder de naam leCoultre.
Er werden dan ook diverse modellen wijzerplaten gemaakt, en natuurlijk werd er tevens diverse uitvoeringen gemaakt bij de memovox horloges van de centrum wijzerplaat die het alarm moest instellen.
Ik heb zelf heel veel verschillende wijzerplaten in mijn voorraad, ook met name van de Memovox modellen in alle kleur variaties.
Dat er zoveel verschillende namen zijn gebruikt, is voor mij niet direct duidelijk, de getoonde foto’s zijn zoals ik ze zie gewoon kenmerken voor het merk.
Het alarm horloge die ik voornamelijk zie als Memovox, werd al eerder en wel door Eterna ontwikkeld gepatenteerd en in 1914 uitgebracht. Het was niet direct een verkoop topper, echter Vulcain zag daar wel brood in en ontwikkelde de Vulcain Cricket in 1947 die enorm populair werd ook vanwege de lage verkoop, prijs. Overigens werd de Vulcain Cricket door veel Amerikaanse presidenten gedragen.
Jaeger leCoultre zag dat ook en ontwikkelde vrij snel een eigen variant van een alarm horloge met name toen de Cricket zo populair aan het worden was.
Jaeger leCoultre is dan ook begonnen met de ontwikkeling van een alarm horloge en wel in 1949, het werd een hand opwind horloge met kaliber 489 die in 1951 werd gelanceerd op de Basel Watch Fair.
De verschillen in techniek maakte dat JLC koploper werd met de alarm horloges.
De Memovox zoals die nu is, is dus een afgeleide van de eerste ontwerpen van Jeager leCoultre.
Zo zie je maar weer hoe het is gegaan, momenteel zijn deze Jaeger leCoultre Memovox horloges met de kalibers 489 en ook de opvolger kaliber 814 veel gezochte horloges, ook de prijzen zijn aan het stijgen voor een goed functionerend exemplaar.
Uiteraard zijn ook de opvolgende kalibers zeer gezochte horloges met name de kalibers 910, de uitvoering met datum kaliber 911 en zeker de automatische uurwerken met een hamer automaat, met kaliber 815 en 825, dat zijn veel gezochte collector horloges. Later kwam de volledig rond draaiende rotor met kaliber 916 uit en zo kan je nog wel even doorgaan. Maar dat doe ik lekker niet
Binnenkort zal er een topic komen op het forum geschreven door @Climholland over de escapades van de drie klusketiers, Harry, Clim en Remus die een memovox met kaliber 489 volledig restaureren waarbij ik zelfs mocht aansluiten, meekijken en zelfs enige hulp mocht geven, ook toch ook wel enige kennis en niet te vergeten wat onderdelen.
@KaiseRRuby, is deze beknopte uiteenzetting iets waar je wat mee kan doen?
dixi