Jaeger-LeCoultre (JLC) Only (Deel 2)

Al een tijdje was ik op zoek naar een horloge naast de vc patrimony. Die vc is geelgoud met een lichte zilveren wijzerplaat.
Mijn grootvader was horlogemaker en JLC was zijn favoriete merk. Dat even als achtergrond.

Mijn wensenlijstje was:

• maanfase
  • datum
  • weekdag
  • maand
  • evt jaartal
    En een donkere wijzerplaat.

Naast deze wensen was ik bereid een aparte chronograph te kopen.

Nu vond ik horloges met jaartal toch minder goed uit de verf komen. Heel kleine cijfers en weinig toegevoegde waarde. Immers, als je niet meer weet welk jaar het is, dan kan je beter een alarmknop dragen ipv een horloge :slight_smile:

Tot mijn aangename verrassing heeft JLC een calendar horloge in combinatie met een chronograph. De versie met de lichte wijzerplaat voldeed niet aan mijn wens. De blauwe versie wel. Misschien ook wel mooier dan de zwarte wijzerplaat van andere JLC calendar horloges.

De prijs is echter hoog, zeker voor een horloge met een stalen kast. Echter, met de chronograph erbij was de keus eenvoudig. Even door de zure appel heenbijten van het prijskaartje…

Het fijne van JLC is dat het geen massaprodukt is. Relatief kleine aantallen per jaar maakt het wat exclusief.

De afwerking is echt top, kwaliteit spat ervan af. Eerste reacties uit de omgeving zijn navenant.

29 likes

Aanvullend over de functies op een horloge.

Alle indicatoren (tijd, seconden, maand, weekdag, maanfase) zijn cyclisch van aard. Op zeker moment begin het opnieuw.

Jaar is echter niet cyclisch, de jaartallen tellen gewoon door. Op zeker moment zal een horloge op ditbpunt worden bijgesteld.

Daarom is een jaartalaanduiding minder relevant voor een horloge.

Alleen cyclische functies zorgen dat een horloge nog in principe eeuwen kan functioneren.

Dat is iig mijn idee. Andere ideeën zijn welkom.

1 like

Welk model is het onderste?

Master Ultra Thin 1907

1 like

Maar niemand leeft lang genoeg om dit mee te maken, evengoed aangezien het horloge regelmatig onderhoud nodig heeft zullen onderdelen zoals de jaarschijf toch vervangen worden als het niet meer klopt.

En horloges met schrikkeljaar aanduiding kloppen 1x in de 100 jaar niet.

2 likes

Master control chronograph calendar

De IWC Da Vinci perp, en ook de huidige JLC MUT perp, heeft natuurlijk een jaarindictie mèt een eeuwschuifje voor 300 jaar (19, 20 en en 21). Ik weet niet hoe het nu is maar indertijd werd de Da Vinci geleverd met een extra schuifje voor 22, de 23 en 24 in een glazen buisje met lak verzegeld.

Dezelfde Klaus-module wordt ook gebruikt zonder deze aanduiding waarbij het jaar wordt aangegeven met de laatste twee cijfers, nu dus 25. IWC en JLC gebruiken de Klaus-module nu nog.

Een perpetual heeft de ‘input’ nodig in welke jaren februari 29 dagen heeft. Sommigen gebruiken een heel klein venstertje met gekleurde stip (o.a. PP en GO). Sommigen een aparte wijzer en 4 sectoren (o.a. BP).

Ik ben het ermee eens dat een eeuwaanduiding vrij overbodig is. Dit is alleen leuk in -99 jaren. Maar ik vind zelf een jaarindicatie met laatste twee cijfers véél eleganter dan een stip of een wijzer. Maar dat is mijn smaak.

En voor wat betreft toegevoegde waarde. Een perp is natuurlijk sowieso spielerei. Een dag/datum kan wel zeker functioneel zijn, een maand en/of maanfase kun je ook al vraagtekens bij zetten.

Niet dat mij dat weerhouden heeft…

19 likes

Helemaal eens. Ik zou persoonlijk liever niets hebben dan een wijzer of stip die de schrikkeljaar-indicatie aangeeft. Of op het uurwerk zoals Moser.

Prachtige tritium plaat trouwens :+1:

Lekkerste horloge ooit.

IMG_0352

37 likes

:joy:

Blijft mooi die Tribute!

1 like

Ja toch!
@De_Guru

1 like

Toch gewoon DE grail (eigenlijk liever de bruine band). nog 2 en 1/2 jaar dan hoop ik te slagen voor de opleiding en dan wacht deze mooi als beloning

18 likes

Rondje met m’n grote vriend :wolf:

20 likes

Zo goedemorgen.

Dacht even checken wat een service voor mijn JLC gaat kosten.

Dit was de offerte mei 2024:

En dit is de prijs vandaag :joy: nog geen jaar later.

Maar goed. Eigenlijk wil ik alleen het uurwerk geserviced hebben. Wie weet wie dat hier in Nederland zou kunnen verzorgen, of ben ik overgeleverd aan JLC? :sunglasses:

7 likes

+550,dat is een forse aanpassing.

Zit er echt zoveel verschil tussen wat jij wil en een complete service (polijsten iig,…)?

1 like

het is of alles, of een polijst beurt of waterdicht testen. Zie de website van JLC als je een offerte vraagt. (Online)

Ben benieuwd hoeveel je kwijt bent als je uurwerk service en WR test lokaal (bv @horloge24) kan laten doen.

Oostmarsum is niet lokaal :wink:

1 like

JLC heeft inderdaad de prijzen per 1-2-2025 deels fors verhoogd.

1 like

Onderhandelen is niet verboden :innocent:

1 like