Jaeger-LeCoultre (JLC) Only (Deel 2)

Foto’s iets hoger in dit topic :slight_smile:

2 likes

1 of 2 of 3 , Jaeger staat bij mij voor altijd in de holy drie-eenheid.

Dit is mijn ranking.

1 Vacheron.
2 Patek.
3 Jaeger.

ALS legt schaamteloos alle 3 het vuur aan de schenen.

4 likes

Feitelijk is de hele “Holy Trinity” onzin. Er zijn nog zeker 20 andere horlogehuizen die op dat niveau zitten. Maar de desbetreffende merken in de Holy Trinity laten zich dat graag aanleunen. Overigens fabriceren deze horlogehuizen fantastische horloges, hoewel ik Audemars Piquet als merk wel wat eenzijdig en wat “übertauert” vind. Verder is het een feit dat zonder Jeager-leCoultre, de merken in de Holy Trinity nooit op het huidige niveau hadden kunnen komen. Verder valt het mij op dat op bv Engelse fora, veel vaker jouw mening @tompj voorbij komt. In het kleine Nederland is er ook bv in vergelijking met Duitsland buiten het HF niet zoveel te doen. Hier bij ons wordt vooral naar Rolex en de Holy Trinity gekeken, omdat vele andere huizen van genoemd topniveau hier helemaal niet of nauwelijks te verkrijgen zijn.
Ik doel dan op Lange, FP Journe, de Bethune, Ulysse Nardin, Laurent Ferrier, Czapek enz. Omdat Jeager-leCoultre ook onder de 10K horloges aanbiedt, en dat door consumentendan uitsluitend wordt vergeleken met de bizarre instapprijzen van de Holy Trinity, vindt men dat de Holy Trinity hoger moet worden aangeslagen.
Gezien de geschiedenis van Jeager-leCoultre en hun rol als ultramanufactuur in combinatie met de haute horlogerie, vind ik ze op zijn minst wat ondergewaardeerd zal ik maar zeggen. Jeager-leCoultre “ongeëvenaard”? Eens!

10 likes

Het vuur NA aan de schenen

1 like

Hier is een apart (en geestig) taalnazi topic voor. Dit soort opmerkingen voegt iets toe als iemand bijdehand doet of anderen verbetert. Niet echt als iemand gewoon inhoudelijk bijdraagt :+1:

2 likes

Je moet wel horloges uit dezelfde prijsklasse met elkaar vergelijken. Maar ik ben het wel met je eens qua uurwerkafwerking. Dat is niet iets waar JLC zich mee wil profileren.

Ik denk dat op de stoel van de moderator gaan zitten ook niet echt inhoudelijk is. Vlag de post of laat het gaan.

Niet eens waar. Het mag allebei.

2 likes

Ben je mal.

Goed idee, maar alleen als jij meedoet.

2 likes

Vlaggen is veel te zwaar…

Maar ik ben het wel eens dat JLC het niet redt bij Patek op afwerking en ontwerp. Ook is het soms te veel productie. Aan de anere kant, de techniek is er echt wel !!

Ja, lastig. Aan de bovenkant van het spectrum, vind ik echter de technische kwaliteiten van JLC indrukwekkender dan bij wie ook. Maar nogmaals, een absolute rangorde is natuurlijk niet echt objectief te maken.

JLC staat bekend als “the watchmaker’s watchmaker”. Nou weet ik niet of JLC daar zelf mee gekomen is, dan valt het onder reclameslogans, of dat dit van buiten komt, dan valt het onder complimenten.

Ik denk dat niemand onderdoet voor JLC als het komt op haute horlogerie in de zin van complicaties. Kijk alleen maar naar de Hybris Mechanica of de Duomètre lijn. Ook de serie Limiteds ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van de Reverso was pure haute horlogerie; tourbillon, perpetual, minute repeater, etc.

De basisgedachte van het JLC business model is iets anders dan dat van de grote drie. Ze zetten lager op de markt in met een iets groter volume door staal in het overgrote deel van de collectie aan te bieden. Door dat grotere volume kunnen ze zich iets minder richten op de volledige handafwerking. Daartegenover staat dat JLC ook uurwerkleverancier is, bv ook aan AP en VC. De eigendomsverstrengelingen uit het verleden daargelaten.

Persoonlijk zie ik AP eigenlijk wegzakken als een “one trick pony”. Wat hebben zij nog buiten de RO en de RO On Steroids (ROOS). Geen Eduard Piguet meer, een uitgeklede Jules Audemars-lijn, de Millenary-lijn lijdt een marginaal bestaan en een Code 11.59-lijn die niet wat je noemt universeel positief is ontvangen.
VC is na vele jaren in de relatieve vergetelheid nu weer aan het terugkomen. Ik zie alleen nog niet echt ontwikkeling in de grotere complicaties. Maar wat niet is kan nog komen.

En ja, Lange rammelt inmiddels al vele jaren aan de deur van de sacristie. Ik denk dat ze een plek verdiend hebben en dat AP of VC plaats moet maken. Welke van de twee mag je zelf uitmaken. Voor mij is het AP, zij drijven veel te veel op de RO.

JLC komt derhalve toch niet in de top drie. Maar in de top vijf zitten ze zeker…

1. Patek Philippe
  2. A. Lange & Söhne
  3. Vacheron Constantin
  4. Audemars Piguet
  5. Jaeger-LeCoultre
7 likes

Sterk verhaal.

Wat je belangrijk vindt in de horlogerie (afwerking, techniek, modelreeks, prijs, historie) is denk ik bepalend voor je mening hier.

2 likes

Mijn mening is Blancpain hahaha. Maar ik heb me beperkt tot de context. En je hebt gelijk, meningen worden gekleurd door voorkeuren.

Wat is de beste auto ter wereld? Een Ferrari waar je met twee man en een weekendtas verschrikkelijk hard mee kunt rijden? Is het een Rolls Royce Phantom waarin je je in ongeëvenaarde luxe rond kunt laten rijden? Ik zie dat anders. Voor mij is de beste auto iets als een Alpina B5 Touring waarin je met vier man plus vier crickettassen (voor mij een onderscheidend criterium) in luxe met een ongehoord illegale snelheid naar een uitwedstrijd kunt rijden. Dus is de voorkeur prestatie, exclusiviteit, luxe of is het bruikbaarheid in het licht van de andere criteria?

Niemand zou Alpina in de top drie van beste automerken zetten waar dat met Ferrari en Rolls Royce wel heel goed mogelijk is. Echter, hun producten kunnen wel degelijk aanspraak maken op beste in de wereld.

Tot zover de analogie met auto’s

1 like

Leuke discussie, ik wil ook graag nog een vergelijking maken. Ik ben fan van de beide merken, en zou beiden wel willen hebben; een stalen Jeager-leCoultre Master Moon naast een stalen Vacheron Constantin Fifty six. De VC is 1200,00 euro duurder. Dan vind ik echt objectief gezien de genoemde JLC zeker niet minder dan de VC.

1 like

Als de VC een inhouse uurwerk zou hebben dan zou ik het een goed vergelijk vinden. In dit geval wint de JLC toch echt

2 likes

Maar in de VC Overseas zit weer wel een manu-uurwerk en dat is net de hoek waar JLC nu niets tegenover kan zetten.
Je hebt de Nautilus, de RO, de Overseas maar niets van JLC

Echt heel mooi. Van harte hoor!

1 like

Lacquer vs sunburst

Het stoplicht.

17 likes

Ah toffe foto!