Geweldige combinatie!
Prachtig! Door de witte stiksels wat sportiever. Zelf vind ik het nog mooier als deze tevens blauw waren geweest
Wat bedoel je met de kenmerkende flappen? De overlap in de band bij de aanzet?
Ja, de fagliano band.
Binnenkort weer eens onder het mes; deze ex-Krabong Memovox plm. 1954. Zelf in 2020/21 (zou het op moeten zoeken; maar bijna alles was toen nog dicht) gekocht en zelf geserviced met (onderdelen) hulp van Huib.
Liep jarenlang plus 5s. per dag; ging de laatste tijd naar de plus 10s. Amplitude bij deze zal nooit hoog geweest zijn; heb zelf nog de hoofdveer (dus niet die van het alarm) vervangen, meer dan pakweg 245 werd het nooit. Lange, dunne veer die de 54 uur GR verklaart.
Laatste check-up gaf amplitudes rond de 200 graden. Ik denk dat ik een heel eind kom door het anker schoon te maken, en via het anker het ankerrad wat bij te smeren. Is best even een klusje gezien de wat onorthodoxe kastconstructie; waardoor je elke keer de lopende secondenwijzer treft die tegen de Bergeon-uurwerkhouder aanloopt. Ik hik er al maanden tegenaan, en heb het ook best druk met fraaie 14K vintage Omega’s en licht brakke Sellita-Squale’s - maar het gaat een keer gebeuren binnenkort.
Yep, da’s nog een radium alarm-pijltje. Zeer, zeer zeldzaam want JLC verving ze vanaf begin jaren '60 door de lompere driehoek-pijl. En radium is niet supergezond natuurlijk; maar zolang je er niet aan likt of er een uur boven hangt, zal het wel gaan dunkt me…
Ik vind het mooie van veel memevoxen dat JLC er niet meer van heeft willen maken dan nodig. Het is gewoon een duidelijk afleesbaar, mooi in balans en zeer handig horloge voor elke dag. De complicatie hindert zo min mogelijk het design
Het is als de Agenda-functie in je mobiel. Als je secretaresse destijds je niet altijd fysiek kon begeleiden, was dit een hulp om je aan je afspraken te herinneren. Ik ben maar een fabrieksarbeider met een microscoop hoor.
Staat hem super goed!