“Te duur” dat is een mening en iedereen is vrij dat te vinden🙂
Ik moet Bauhaus wel gelijk geven in deze, maar dat gaf ik al aan.
Patek is ook te duur. Op enkele modellen na, gaat de marktprijs van het merendeel -40% zodra het bonnetje geprint is.
Dus ik begrijp niet echt jouw opmerking dat de prijs kwaliteit in orde is.
Wat niet wilt zeggen dat ik begrijp dat er kosten en oa 21% btw in die prijs zit ![]()
Je kan natuurlijk een oeverloos gaan redetwisten over welk merk “duur” is welk niet of minder. Ik spreek liever over kostbaar ipv duur, maar dat terzijde. Maar je kan echt van ieder merk in het topsegment vinden dat het (te) duur is. Het gaat er om of mensen hiervoor willen betalen. Je koopt natuurlijk ook een verhaal wat voor de een waardevoller is dan voor de ander. VC is bv het oudste onafgebroken producerende merk. De een vindt dit van belang, de ander totaal niet. JLC is een merk wat voor VC, AP of PP van levensbelang is geweest. Sommigen interesseert dat niets of ze weten het niet eens. Kenners weten wel beter. Je kan JLC beschouwen als een oermanufactuur, geen merk kan daar aan tippen, ook niet qua knowhow.
Als je dit in aanmerking nemende naar de prijs kwaliteitverhouding van JLC kijkt kosten ze vaak hetzelfde of zelfs minder dan vergelijkbare merken. Dat zal ook met hun infrastructuur te maken hebben. Ik hoor op het HF vaak mensen klagen over de IWC Ingenieur, hij wordt duur gevonden. Dan vind ik een Polaris Date vergeleken met een IWC Ingenieur, ondanks dat het uiteraard om veel geld gaat, vrij redelijk geprijsd. Ik vind het uurwerk veel mooier en klassieker. In deze IWC zit een Valfleurier uurwerk. Maar ieder zal voor zich zelf moeten uitmaken wat hij koopt en of de prijs kwaliteitverhouding goed is. Het blijven meningen en om feiten gaat het vaak minder.
Jij en ik zitten op 1 lijn hoor.
Alleen als ik een nieuwe JLC koop dan vind ik ze erg kostbaar. Tov een second hand Patek.
Echter… en nou val ik in herhaling, second hand is een JLC perfect in balans qua prijs kwaliteit.
Er zijn geen mooiere perpetuals of annuals te krijgen voor dat geld. ![]()
JLC heeft de prijzen flink opgeschroefd, maar ik vind ze vergeleken met andere toppers nog steeds niet zo duur. Kijkend naar de manier waarop ze prachtige dunne uurwerken maken. Daar kan geen ander aan tippen. Technisch echt top. Daarnaast hebben ze behoorlijk wat stalen opties, waar een aantal duurdere merken vrijwel enkel goud hebben. Puur naar de kwaliteit en het vakmanschap van het product gekeken, vind ik ze nog relatief betaalbaar.
Kei mooi klokkie.
Als dezd keer voor goede prijs in t blauw komt dan…
Ja echt super blij mee ![]()
Toch 1 van mijn top horloges.
Ook JLC neemt meer dan één short cuts.
Hoezeer ik ook dol ben op mijn Reverso, dit is geen horloge van €11.5k…
Is dat stof of zijn die wijzers een beetje rabberig?
Je horloge ziet er smakelijker uit dan die pan met eten ![]()
Eens
het was stoof voor de birria taco.
Dacht dat het een luieremmer was
De wijzers zijn gerhodineerd, maar niet op de best mogelijke manier.
Onder een macro-lens zie je dat de wijzers van de Tribute-lijn vaak wat “smutzig” ogen: lichte onregelmatigheden en een afwerking die verre van top is.
Ik heb het eerder gezegd: JLC is een fantastisch huis en ik ben er absoluut fan van, maar qua finishing zit het simpelweg niet op het niveau van VC, PP, AL&S, etc.
Dat zie je niet met het blote oog, maar zodra je gaat vergroten, wordt het verschil duidelijk. Dat maakt de Reverso niet minder mooi, maar het plaatst ‘m wel in de juiste context qua afwerkingsniveau.
De prijs ligt dan ook wat lager ![]()
Valt wel mee toch?
Een gouden reverso time only vs een gouden Calatrava liggen toch beide rond de 30k?
Edit.
Oops.
VS
Heb je bij die Patek wel een open caseback maar geen vouwsluiting ![]()
Welke zou je kopen?
Maar ga je naar normale complicaties is JLC goedkoper.
High complicaties maakt het weer niet zoveel uit. Alhoewel je bij JLC wel heel veel prijzen op aanvraag ziet waar Patek dat gewoon laat zien.
Maar bij lange ligt het weer min of meer op 1 lijn.
Ik weet nog niet wat ik er van moet vinden.
“Rond de 30K” maar de JLC zit daar ruim 4K onder en de PP zit er dan weer bijna 4K boven. Toch nog een flink verschil.
Ja klopt.
Spit even verder. Een stalen duometre vind ik best aan de prijs. ![]()
Toch maar verkopen?