Ik las laatst dat de Citizen’s uit Japan met Japans en Engels dat/date aanduiding, (radio controlled), nogal een dingetje is om deze continu op tijd te houden (in Europa).
Klopt dat ?
(Om die redenen heb ik een mooie Citizen op MP laten gaan…
).
Ik las laatst dat de Citizen’s uit Japan met Japans en Engels dat/date aanduiding, (radio controlled), nogal een dingetje is om deze continu op tijd te houden (in Europa).
Klopt dat ?
(Om die redenen heb ik een mooie Citizen op MP laten gaan…
Deels, hangt van het uurwerk (module) af. Altijd zien te achterhalen welke erin zit. Sommigen ontvangen inderdaad alleen de Japanse tijdzenders, andere gewoon alle continenten.
Klopt, radiosetting pakt ie niet op automatisch, handmatig instellen is een ramp.
Mijne pakt wel Mainflingen maar alleen op stand Londen dus daarna terug op hand en uur goedzetten
Zoiets heb ik ook gelezen. Juist daarom heb ik het links laten liggen. Als het geen “radio controlled” was, dan had ik het zeker gekocht.
Dan blijft het Ray Mears type over.
Bedankt voor informatie .
Heb de mijne verkocht en inmiddels Astron Seiko aangeschaft, maar met de Citizen nooit geen problemen gehad.
Ik heb hier het oudere groene model en deze synct enkel op Japanse zendmasten. Dus heb ik de app nodig die dit signaal imiteert. Op zich werkt dit best okay, maar is dit wel iets wat je bewust moet doen ipv dat het elke avond automatisch gaat. Of dit allemaal ook voor die nieuwere modellen geldt heb ik geen ervaring mee.
Bijzonder idee! Met ultrasone frequentie van 40 kHz oordopjes aansturen waardoor de spoelen een radio signaal gaan uitzenden.
Mijn ervaring is dat 40Khz een gemene hoorbare toon kan zijn, waar 60Khz toch echt te ver buiten het hoorbereik van een mens valt. (in dit geval mijn persoonlijke gehoorbereik. Deze resultaten zijn dus zeer persoonlijk.)
Toch is 40Khz iets makkelijker op te pikken voor het horloge omdat ik vermoed dat deze frequentie ook dichter in de buurt ligt van wat mijn specifieke headset kan produceren tov 60Khz. Deze laatste werkt wel, maar duurt gewoon iets langer en het horloge geeft ook een “low” aan voor de signaalsterkte hiervoor.
Edit:
Pics or it didn’t happen:
Helemaal correct, een headset is niet ontworpen voor 60 kHz dus het signaal zal beduidend zwakker zijn. Zag op websites zelf gemaakte spoelen aangesloten op de hoofdtelefoon aansluiting.
Ik vind het al heel wat dat je een 40Khz. signaal hoort ! (Dan heb je een scherp gehoor, waar vele jaloers op zullen zijn).
Het blijven imo toch mooie horloges zonder poespas.
Ik heb één eco-drive horloge en vind ze goed nauwkeurig lopen. (Evenals mijn Seiko Kinetic).
Maar “radio controlled” is toch niet mijn ding.
Maar goed, het is een mooi stukje techniek.
Allen bedankt voor de info .
40KHz kun je niet horen,
wat je dan wel hoort is een lagere harmonische.
zeg maar een soort trilling/resonantie van de behuizing of iets anders.
Ik heb een citizen tsuki-yomi moonphase en het wekt perfect het atoom singaal nog geen problemen ondervonden.
Klopt, en boven de 50 jaar 20K ook niet. 14 a 15 KHz zou een topprestatie zijn op deze leeftijd. Maar sowieso, wie heeft er zin in deze hassle?
Klopt, dit horloge heeft de Citizen H874 module welke werkt in Japan, VS en Europa (DCF), staat ook in de handleiding.
Ik ben al blij als ik tonen van 14 KHz. kan horen.
“atoom signaal” klinkt wel griezelig.
Gelukkig zijn het radiogolven.
Hier op de foto het zenderstation in Mainflingen Duitsland die het signaal van de atoomklok doorgeeft.
een atoomklok werkt overigens op de halfwaarde tijd van een isotoop.
(er zijn hier een paar leden die dit vreselijk veel nauwkeuriger kunnen uitleggen)
Batman!
Superkrachten
misschien hoort ie zijn eigen tinnitus.
Ja en ja
40khz is inderdaad een stuk boven het hoorbare bereik. De verklaring dat ik een stukje harmonische resonantie klinkt dan ook een stuk realistischer.
Gelukkig, de wijsheid is over je neergedaald.
Nou gaat heen en kijkt op uwen horloge in goede gezondheid en zondig niet meer.