Op ebay een kapotte Zodiac seawolf gekocht. Een duikhorloge uit de jaren '60 die blijkbaar heel populair was bij de Amerikaanse soldaten die naar Vietnam gingen.
Uiteindelijk heb ik het ding open gekregen, met véél moeite, het is een vreselijk goed vastzittend klikdeksel (ja 20 atmosfeer waterdicht met een klikdeksel!!)
Met een net van Stijl76 gekochte tool, een juweliershamer en een bankschroef met rubberen bek heb ik het deksel met een voorzichtige tik losgekregen. Niet hard meppen, maar een tikje tegen de kastopener aan zodat het deksel een beetje loskwam. De rest met de hand doen natuurlijk. Met een loupe heb ik het minuscule spleetje gelocaliseerd en daar de kastopener tegenaan gedaan.
Krassen van eerdere openmaak pogingen in het verleden zijn trouwens al in ruime mate aanwezig.
(let niet op de zooi, ik ruim straks écht op)
Waarom liep ie nou niet? Door een schok (val?) o.i.d. was de balans te ver “doorgedraaid”. Het anker dat de balans hoort te bewegen blokkeerde nu de balans. Na demontage en inspectie van de balans, die er goed uit ziet en inspectie van het anker heb ik de boel eerst weer even in elkaar gezet, en het horloge begon gewoon te lopen! Op tijd ook nog! Ik ga het uurwerk natuurlijk nog fatsoenlijk reinigen en oliën. Eerst mijn bureau opruimen
Maar ik heb mazzel en voor een heel redelijk bedrag een zeldzaam horloge gekocht
hey leuk hoor, ken deze wel,mijn vader heeft hem ook.
Word idd altijd gerefereerd aan vietnam oorlog,tenminste mijn vader vertelde precies het zelfde erover.
veel plezier ervan en dat bureau ach het geeft minder rommel als opknappen oude auto’s of zo
De beruchte slipkoppeling, in plaats van dat ie bij de minuutpijp zit, is het een apart tandwiel. Bij modellen met datum is ie erg vaak versleten en slipt ie te veel waardoor het uurwerk de wijzers niet meer “meeneemt”. Dat komt doordat men meestal de wijzers heen en weer draait om de juiste datum in te stellen. (nog geen quickset) Enorme slijtage van de slipkoppeling, onderdeel niet meer te krijgen. Die van mij heeft geen datum, dus de koppeling is nog goed
de rotor loopt volgens mij mooi vrij, maar er zit toch wat slijtage op de platine onder de rotor (koperkleurige slijtagerand) en het automatische opwindmechaniek lijkt ook wat speling te hebben. Maar deze horloges hebben vaak een zwaar leven gehad…
Zover ben ik nu, er moet nog een pakking in het deksel en in de kroon, maar daar moet ik eerst aan zien te komen. Tot die tijd gaat het achterdeksel er niet op, het is veel te moeilijk die er af te krijgen.