Je draagt een bepaald type horloge, maar heb je er ook wat mee?

Zoals we allemaal weten zijn er vele type horloges op de markt, horloges gerelateerd aan de luchtvaart, ruimtevaart, diepzeeduiken etc etc.

Vele van ons hebben wel een bepaald type horloge dat ergens aan relateerd is, maar wat ik mij af vroeg; koop je dit horloge omdat je het een mooi model vindt, heb je ook echt wat mee de sector waar ze hoofdzakelijk voor worden gebruikt of beide kan natuurlijk ook.

Ik zal aftrappen;

Ik heb een Stowa Flieger (luchtvaart) omdat ik dit een geslaagd model vind, daarnaast ben ik erg geinteresseerd in de luchtvaart en dan vooral de machines. Hoofdzakelijk helikopters (ook een deel van mijn werk).

Verder bezit ik een Breitling Superocean en een G-Shock Frogman (diepzeeduiken). Deze heb ik puur omdat ik ze gaaf vind. Sterker nog ze zijn nog nooit in aanraking geweest met zeewater.

Ben benieuwd naar jullie verhalen, waarom juist dit type horloge?

Fijne avond!

11 likes

Als een horloge me esthetisch aanstaat, dan wil ik hem dragen. Ongeacht welk type het dus is.

Echter, door dit forum ben ik steeds meer en meer geboeid door techniek en vakmanschap van het gebruikte uurwerk in het horloge. Hierdoor kijk ik dus niet meer alleen naar de looks, maar hecht ik ook steeds meer waarde aan vakmanschap.

Ik ben er wel achtergekomen dat de nieuwe kijk op horloges duurder is dan daarvoor.

8 likes

Vreemd genoeg hier andersom.
Sinds ik mij met horloges bezighou is heel langzaam maar zeker de trend naar eenvoudiger (maar wel degelijker en preciezer) zich aan het openbaren. Een chronograaf vind ik fascinerend maar ik voel niet de behoefte om ze te dragen.
En ook de maat vooral niet te groot hoewel ik best een “klatser” kan hebben. Het liefst de basic of klassieke modellen.

4 likes

Hier een Breitling avenger 2 gmt. De gmt functie nog nooit gebruikt, op vakantie blijft hij thuis :laughing:

Maar een horloge kopen voor zijn functie of type doe ik niet, moet gewoon mooi zijn en goed dragen…

4 likes

Zonde!! Zo lekker op rubber is hij daar ideaal voor.

4 likes

Je draagt een bepaald type horloge, maar heb je er ook wat mee?

Ik heb een dress horloge, maar draag geen dress… dus nee :rofl:

7 likes

Ik heb onregelmatig werk door bij crisissituaties organisaties te ondersteunen bij het beheersen daarvan. Dan heb ik niet als eerste de de dag en datum paraat door het focussen op de situatie, dan helpt dit kleinood mij.

j

En de maanstand vind ik leuk om te vergelijken met de werkelijkheid als ik in mijn luie stoel voor de camper in Italië lig

9 likes

Heb nog nooit een horloge gekocht omdat het bij een bepaalde situatie zou passen. Heb duikers die nog nooit nat zijn geweest, een flieger die nooit hoger als de zolder is geweest en een chronograaf waarvan de wijzer waarschijnlijk vastgeroest op 12 uur staat.
Heb laatst wel een G Shock gekocht omdat ik het een tof ding vond en gebruik hem op het moment bijna dagelijks omdat ik veel reizigerstreinen rijd. De reizigers schijnen het handig te vinden als die op tijd rijden dus dan is een minimale tot geen afwijking wel handig.

Maar ook in de haven staat deze prima z’n mannetje

5 likes

Zolang ik het model mooi vind hoef ik niks met de oorsprong (duiken, vliegen, autosport) van het horloge te hebben.

Nu kan ik niet duiken, al wil ik dat wel ooit leren, en gebruik ik mijn duikhorloges dus niet als dusdanig. Net zo min als ik de tachimeter of chronograaf functie van mijn andere horloges niet gebruik.

Maar ik heb tegenwoordig meer moeite om een horloge met chrono functie mooi te vinden omdat ik weet dat ik die nooit gebruik. Terwijl ik duik horloges wel leuk blijf vinden.

1 like

Ik gebruik mijn horloges nog niet eens om de tijd op af te lezen… Laat staan dat ik ermee ga duiken… :smile:

3 likes

Dat is nu net de reden die ik mijn vrouw wijs maak als ik weer een nieuw horloge wil :joy:

2 likes

Ik koop horloges die ik bij alles aan kan, overal. Het dondert mij niet waar ze voor bedacht zijn, ik wil als ik ze om de pols heb niet hoeven nadenken over afdoen als ik toch in zee terecht kom.

Aan vliegen heb ik een tyfushekel zo lang ik zelf niet achter de knoppen mag zitten, en zonder brevet wordt dat een moeilijke. Maar rondhobbelen, in water terecht komen, motor rijden of eventueel sporten moet er gewoon mee kunnen.

Hopla, zomaar een uitspraak waar ik tranen van in de ogen kreeg, zo als ik het daar mee eens ben! Het is een mirakel. :slight_smile:

Kortom: Ik grossier in driehandertjes die op NATO of goedkoop leer (afgeragd is vervangen) door het leven gaan. Die horloges die een moeilijkere bandsituatie hebben draag ik toch minder (m’n Mühle bijvoorbeeld… )

4 likes

Toen ik ging kiezen tussen een Speedmaster en een Seamaster hielp het wel een beetje dat ik iets met zeilen heb. Hoewel ik de boot al een tijdje niet meer heb gebruikt, is de zeilboot er nog steeds:

Afgelopen week net min of meer afgesproken met een (horloge) vriend om weer een keer te gaan varen. Het is uiteindelijk dus een Seamaster geworden.

1 like

Puur aantrekkingskracht doet het hem voor mij.

Ik heb maar 1 horloge dat ik gebruik waar die voor bedoelt is.
Mijn Seiko, die trap ik af zoals de bedoeling is van een gemiddelde seiko werkbeater

2 likes

Ik heb een Rolex en ik heb zeer zeker iets met patsen en drinkin’ some gin and juice and rollin’ with ma homies etc etc

14 likes

Ik heb een president én ben dga. Now I come to think of it…

2 likes

Tja, dat is wel een beetje mijn ongemakkelijke gevoel bij duikers; ik heb daar best wat mee (vooral als ze niet teveel op een Submariner lijken) maar ik heb helemaal niets met water. Overigens zijn er onder mijn collega’s een paar actieve duikers, maar die hebben dan weer niets met horloges :wink:

1 like

De reden waarom ik geĂŻnteresseerd ben in horloges heeft niet met werk of iets anders te maken, maar het soort wel, denk ik.
Alhoewel ik ook andere heb, gaar mijn interesse vooral uit maar gmt (en dual time/24h) horloges. Dit komt deels wel voort uit mijn werk (luchtvaart) en ik draag met werk ook eigenlijk bijna altijd een GMT.

1 like

Beetje wat @Drebin net al zei.

8 likes

Ik heb een Rolex 116610LV, staat bekend als de Hulk. Heb hem gekocht omdat ik elk weekend een Hulk ben als ik in de kroeg 3 man furieus door de raam gooi!

8 likes