Je mag een horloge nooit tot het eind van de veer opwinden

Ik heb een NIEUW horloge gekocht. Deze heeft anderhalve dag goed gelopen toen stond ineens de secondewijzer stil. Voor de zekerheid nog maar wat meer opgewonden (voorzichtig tot einde veer ), maar geen beweging in te krijgen.
Omdat ik op een nieuw horloge garantie heb, heb ik de verkoper om een oplossing gevraagd.
Toen ik daar kwam werd ik enigszins merkwaardig en wantrouwend aangekeken.
De eerste vraag was heb je het horloge wel opgewonden…zo dom zie ik er toch niet uit?
Daarna bleek dat het horloge reeds maximaal was opgewonden, dat is gelijk de verklaring. Het bedrijf vertelde mij dat je een handopwinder nooit tot einde veer mag opwinden maximaal 30 keer draaien aan de kroon. Dan direct stoppen. Het is dus mijn schuld en jammer dat ik het horloge heb verpest.

Gelukkig waren ze wel zo genereus om het defecte horloge toch om te wisselen voor een lopend exemplaar.

Dus jullie zijn gewaarschuwd, nooit maximaal opwinden.

Of is dit een onzin verhaal?

4 likes

Ieder modern horloge heeft volgens mij een slip koppeling toch?

2 likes

Onzin!

Al helemaal dat het max 30 zou zijn. Ligt aan de overbrenging, veer, etc, etc.

6 likes

Verkopers bij juweliers hebben evenveel verstand van horloges als vrouwen van auto’s.

29 likes

Klinkklare onzin, dat weet IK zelfs! :relaxed: :smile:

Een automatisch horloge kun je normaal gesproken niet overwinden! Een handopwinder- zo heb ik geleerd- moet je juist wél tot het eind opwinden… wel met beleid natuurlijk en niet als een gek gaan lopen winden :smile: :joy:

4 likes

Wat voor horloge was het en waar heb je hem gekocht :stuck_out_tongue:.
Volgensmij is (met beleid) tot het einde opwinden de juiste weg. Immers zegt 30x ook maar weinig aangezien dit van jouw tellen en het horloge afhangt.

1 like

De meeste mensen hebben geen enkele weet van mechanische horloges. Deze mensen werken ook gewoon bij de juwelier.

Ik kocht 3 weken terug een mooie vintage handopwinder op een rommelmarkt. De man had er aardig wat. Dat ik er beter wel een nieuw batterijtje in moest doen. Die man verkocht al jaren horloges.

10 likes

Je werkt zelf aan uurwerken, en stelt deze vraag serieus? Onzinverhaal.

4 likes

Onzin. Wind mijn Victorinox al jaren op tot er geen beweging meer in te krijgen is, en daar krijg ik 56 uur gangreserve voor terug. Aardige jongens daar bij Unitas.

Geen enkel horloge kun je overwinden. De hele term is lariekoek.

1 like

Een handopwinder heeft geen slipkoppeling, maar je kunt ze natuurlijk gewoon tot het eind opwinden. Ik wind mijn handopwinders wel altijd voor het slapen gaan op, dat heb ik eens als tip gekregen van een oudere juwelier. Overdag, als je het horloge draagt, is de veer dan niet geheel gespannen, Hoewel het denk ik praktisch geen verschil maakt, vind ik dat wel een aardig idee.

2 likes

Als alle speedmaster eigenaren maar 30x mogen draaien dan staat dat ding elke nacht stil

2 likes

mijn astromaster vintage kan ik slechts dagelijks 10 slagen opwinden; Moet ik dan blijven doordraaien, Die vraag is net zo dom als de uitleg van de juwelier vrees ik!

30x goeie tip, daar kan ik wat mee

Ja, gewoon in de bankschroef klemmen als het moeilijk gaat.

1 like

Ik dacht ook al dat het verhaal niet klopte.
Het bedrijf waar ik het horloge kocht was echter heel serieus en dulde geen tegenspraak.
Ik mocht blij zijn met een vervangend horloge na het slopen van het eerste exemplaar.

2 likes

Wat voor bedrijf is dat en om wat voor horlogemerk gaat het ? Is wellicht fijn om te weten, dan hoeven we daar nooit iets bij en van aan te schaffen.

2 likes

Maar de hamvraag is natuurlijk: als het horloge nieuw is en goed opgewonden; hoe komt het dan dat de secondewijzer ineens stil stond? waar dat aan kan liggen weet jij denkelijk. Ik ben hier om iets te leren, dus vandaar mijn vraag. :relaxed:

Vertel, leg uit…ik zit hier om iets te leren :slight_smile:

Altijd goed om dubbel te checken maar het is inderdaad onzin, dat weet ík zelfs :wink:

1 like