Je mag een horloge nooit tot het eind van de veer opwinden

Mooi zo maar wat was jouw vraag?

heel simpel hoe strak mag/kan ik mijn handopwindertje uit het jaar kruik opwinden. Hoeveel ā€œslagenā€? Gaat hij kapot als ik dat ā€œte strakā€ doe.

antwoord: gewoon opwinden totdat je tegendruk krijgt zodanig dat het niet okay voelt om verder te draaien.

(goede samenvatting ?)

3 likes

Zeker een Belg :joy:

Belgiƫ is net ietsjes verder, dus nee. Wel ben ik benieuwd naar hoe je deze link legt.

volgens mij heb ik alweer op de verkeerde link geklikt…

reactie was op horloge in de bankschroef en dan 30 rondjes lopen met de hand op de kroon

edit
nee was wel de juiste :slight_smile:

En toch werkt dat opwinden van een ST19 anders dan bij een Eta.(als die aan het eind is kan die gewoon niet verder)
Als ik de st19 opwind totdat ik weerstand voel , voelt dat aan als een kroon op een stuk rubber.
Je weet dat hij helemaal opgewonden is,maar kan hem wel ā€˜ā€˜zij het met rubberachtige weerstand’’ een stukje doordraaien.
Dit voelt echt wel aan alsof je hem kapot kan draaien.

1 like

maar het is dus gewoon ā€œcommon senseā€ doordraaien totdat e voelt dat het niet meer okay is
dat geldt dan toch ook voor een ST19 ?

Ik heb ook een Seagull 1963,is de enige van mijn handwinders(5 stuks)die ik 40 slagen kan/moet opwinden,gaat probleemloos.
In het begin draaide ik 'm 20 slagen op maar dan stopte het uurwerk er in de nacht al mee.
Is verder echt een topklokje met goede looks.

2 likes

Geldt ook voor de st19 maar die laatste slag voelt aan alsof je tegen een veer aan draait en ā€˜ā€˜veert de kroon ook een beetje terug’’…lastig uit te leggen.
Bij mijn Omega en Eta uurwerk gaat hij stroever draaien en kan dan niet verder.

Als het goed is, ga ik voor kerst nog meemaken hoe zo’n ST-19 het doet… kan ook nog zijn dat ik voor die tijd alsnog 1 van de forum lievelingen (Sea-Gull 1963) koop.
De Indus waar ik aan zit te draaien heeft een ETA 1080.

Die st19’s doen het leuk hoor maar hebben ook(die van mij dan) wat eigenaardigheden.
Bij het starten van de chrono schiet de grote secondewijzer gelijk naar de 2e seconde bv…niet altijd wel vaak.

Dat is niet geheel waar, vrouwen worden in de auto industrie juist meer en meer ingezet voor de praktische vormgeving, zoals model, binneninrichting en vaststelling van de kleur. Na de weerstand test wordt het model samen met de modelontwerpers en speciaal opgeleide vrouwen in een nieuw model ontworpen. De vrouwen zijn daarin praktischer dan mannen bij bepaalde situaties.

Nog even on-topic: ik zag toevallig vorige week in de handleiding van m’n Panerai 111 staan dat de veer opgewonden moet / kan worden tot ie niet verder wil. Hier geeft de fabrikant het dus gewoon aan dat dat geen probleem mort zijn.

1 like

Zonder twijfel. Ik zou een typische mannengrap niet serieus nemen. :sunglasses:

Zit in de ingrijping van twee raderen - die is hier dan net een paar honderdste mm te diep. Raderen ā€œklappenā€ in/tegen elkaar bij activering van de chronograaf. Met een beetje pech staat-ie ook nog wel 's een keertje helemaal stil na start van de chrono; dan klappen de punten van de tanden recht op elkaar. Hierdoor valt het hele uurwerk na een seconde of 10 stil. Probleem had mijn Speedmaster Pro ook af-fabriek, al jaren terug eens gecorrigeerd.

Exact.
In het begin toen ik hem net had gebeurde dat nog weleens (na het resetten was het weer ok)
Nu gebeurt het niet meer. (vorige eigenaar gebruikte de chrono niet?)
Bij het stoppen van de chrono zie je soms ook de secondewijzer een seconde terugspringen wat dus logischerwijs ook door het raderprobleem zou kunnen komen.

Klinkt dus heel plausibel.
Verder heb ik er geen last van want ik gebruik de chronofunctie niet,maar het is dus duidelijk geen uurwerk voor echte chronogebruikers.

Kwestie van een excenterschroefje een fractie verdraaien. Moet je wel weten welke… :wink: Geef 'm maar 's af, kijk ik er wel naar. Moet zo gepiept kunnen zijn.

1 like

Ik heb er geen last van.
Het enige wat ik nog wil doen is kijken of ik er een andere pusher en stift in kan bouwen,hij wil wel eens weigeren te starten.

Kan inderdaad aan de ingrijping liggen maar zou ook aan het frictie veertje kunnen liggen.
Tussen het loslaten van de rem en de ingrijping zit een fractie waar het chrono rad even vrij spel heeft om te bewegen als het veertje niet goed zit of te weinig kracht geeft.
Al zal een chronograaf met horizontale koppeling altijd iets springen bij inschakelen.

Maar wat je zegt over het op elkaar vallen van de tanden bij het inschakelen dat kan alleen als de tandjes erg versleten zijn, scherpe tanden zullen altijd goed ingrijpen.

Inderdaad. Als wijzer te ver verschuift ligt het eerder aan frictie veertje