Ik heb er al heel wat overleefd, en de volgende is op komst. Helaas trillende handjes, dus horlogemaker zal ik niet worden. Mooi man, als het jou wel lukt.
Ik weet het niet hoor⊠Ik heb het hele draadje -toch al ruim 60 bijdragen - zorgvuldig doorgelezen, maar ik begrijp er niets van en volgens mij is de Vouwfiets, die ik ken als iemand die heel goed weet hoe een hand opwinder in elkaar zit, gewoon een beetje aan het trollenâŠ
Dank voor uw uitgebreide antwoord! Ik heb natuurlijk respect voor uw punt, zeker, maar ik wil wĂ©l graag toevoegen dat @vouwfietser voor mij een zeer gewaardeerd forumlid is. Hobbyist of niet, maakt niet uit. Iemand die niet meedoet aan betweterij en altijd probeert positieve bijdragen te leveren. Dat kan ik helaas niet van alle âoudereâ leden op dit forum zeggen. Daarnaast heb ik het gevoel dat hij toch wel meer is dan een hobbyist. Daarom kom ik op voor @vouwfietser, ik hou er niet van als op mensen âen plein publicâ etiketten worden opgeplakt, zo ben ik nou eenmaal
Seagull 1963 Chrono⊠Dat zijn handwindertjes waarvan ik niet weet of er een slipkoppeling op zit. Waar je de meeste automaten kunt laten tollen als een ballerina op een stok zijn de wat, eh, rustiekere handwinders toch echt niet voorbij de zachte weerstand te draaien.
Dat hoeveelheden draaien (20, 30 en 45 zijn genoemd) is natuurlijk een lulverhaal van jewelste, ik citeer @louis ongaarne, maar als ie gelijk heeft heeft ie gelijk. Maar als je de zachte weerstand aan de kroon begint te voelen kap ik altijd met opwinden, althans, zo werkt dat op mân FrankenPoljot zeer goed.
Wat er ooit met mân speedmaster gebeurd is is verloren gegaan in de mist der tijden, maar die ligt dan ook ergens op een vuilnisbelt bij Bat Yam in de buurt.
EDIT: Natuurlijk kan een veer breken, al moet je daar moeite voor doen. Erger, hij kan losschieten uit de ton, afhankelijk van de bevestiging. Heeft iemand een foto van een open veerton van een Seagull liggen?
Wikipedia zegt daar zelfs zinnige dingen over:
Ik moest mijn frustratie over de denigrerende behandeling even van mij afschrijven.
Allen, bedankt voor de reacties.
Lol, dit leverde in ieder geval wat leuks op toch?
Vroeger hadden veel horlogemakers een strip uit een of andere kunststof aan de voorkant van hun werkplek.
Ze zetten dan de kroon van het herstelde horloge ertegen en bewogen het horloge van links naar rechts. Zo was het in mum van tijd en met weinig moeite opgewonden.
In het magazijn van een bedrijf waar ik gewerkt heb hadden ze een platte stok (leek een beetje op een cricketbat, maar wel wat kleiner) met dezelfde soort kunststof erop. Elk horloge werd daarmee opgewonden en daarna gelijk gezet voor het uitgeleverd werd om te controleren of het wel liep.
In horlogefabrieken hebben ze apparaten zoals dit hier http://www.eon5.ch/produits/ om handopwinders op te winden.
Het systeem is eigenlijk simpel. Je kunt (de veer van) een horloge opwinden tot het niet verder gaat.
Waar gaat het om? De kracht die je met de hand of mechanisch uitoefent mag niet groter zijn dan wat de tanden van het uurwerk kunnen verdragen. En dat is verrassend veel. Wind je met de hand op dan voel je de tegenkracht en je houdt op. Om de tanden van de raderen of andere delen kapot te krijgen heb je volgens mij een tang nodig. Een grote!
Doe je het met het ouderwetse systeem, glijdt de kroon over de kunststof in plaats van verder te draaien zodra het maximale koppel bereikt is.
En op de elektrische of pneumatische apparaatjes zit een instelling voor het maximale koppel, dat bereikt mag worden. Is dat bereikt âsliptâ het apparaatje door.
Kortom kapot draaien is iets waar je echt veel moeite voor moet doen.
Het is een soort kip of ei probleem. maar dan met oplossing. Het horloge loopt niet meer, wordt opgewonden en loopt dan nog steeds niet. En dan is voor het gemak de klant de schuldige.
Vroeger toen veren nog van een veel minder elastisch (of van brozer kun je ook zeggen) materiaal gemaakt werden was het nog mooier. Dan had de klant door te hard op te winden de veer gebroken. Terwijl doodgewone âmateriaalmoeheidâ de oorzaak was. Maar dat is weer een ander verhaal.
Dat is een interessante en leerzame bijdrage! Dank voor deze uitleg!
Mijn horloge had het zelfde probleem. Heb een nieuwe opgestuurt gekregen. Kijken of deze goed blijft.ben benieuwd.
He dat is dezelfde!
Misschien een structureel probleem met deze horloges of de kopers van deze horloges.
Ook te ver opgewonden zeker?
Ik weet niet of ik te ver heb opgewonden. en of dat wel het probleem was. Hij stopte er gewoon mee. En als ik dan bewoog ging ie weer even door. En dan weer stil staan.
Heb de nieuwe klok sinds 10:00 om en nog geen minuut verschil. Vol opgewonden overigens geen problemen mee. Ik hoop dat. De seagull goed blijft want voor dat geld. vind ik het echt een super mooi horlogeâ:+1:
Ik hoop ook voor je dat ie goed blijft lopen, want het zijn inderdaad echt heel mooie horloges. De vintage uitstraling van zoân chronograaf is gewoon top! Veel plezier en mazzel met je nieuwe aanwinst!
Komt goed.
Een minuut verschil in een aantal uur?
Edit/ snap dat je dat juist niet hebt. Maar 10 seconden per dag vind ik al vervelend en moeilijk te accepteren?
Tja, dit soort Chinese machientjes blijft een tombola.
Ja klopt vind ik ook. Ik kan het niet op de seconde na checken maar. Het was net 02.00op de laptop. En op het horloge ook. Ik ga het een beetje in de gaten houden deze week.
We dwalen wat af maar omdat Vouwfietser aangaf zijn verhaal al te hebben gedaan nog een kleine opmerking over het controleren van het tempo van je horloge. Misschien al heel bekend maar ik ken het nog niet zo lang en vind hem best geinig. Je hebt daar namelijk een heel degelijke app voor op android. Nouja, vermoedelijk wel meer dan één en er zal ook wel een iphoneversie zijn maar deze is overzichtelijk, helemaal gratis en zonder reclames.
Ik keek aanvankelijk ook af en toe op een GPS-klokje hoe mijn horloge ervoor stond maar heel precies deed ik dat niet en ik vergat ook heel rap weer hoe het een dag eerder was. Op de telefoon heb ik overzicht, atoomklok en waarschuwing om te checken ineen. In één moeite door krijg je ook een beetje een beeld bij welke posities meer/minder tijdswinst- en verlies met zich meebrengen. Zo loopt mijn marinemaster gedragen ietsje te snel en 's nachts met de plaat omhoog weer ietsje te langzaam. Netto verliest hij bijna niks op die manier. Als ik hem 's nachts op de 3 of 9 parkeer gaat hij juist nog iets meer vooruitlopen, maar dat verschil van ~een seconde of anderhalf over 12 uur zie je niet zo snel door af en toe eventjes de klokken naast elkaar te leggen dus ik ben wel blij met mijn meetgierigheid
Screenshot komt uit de app die ik gebruik, WatchCheck. Benodigde vaardigheden voor een succesvolle meting: minutenwijzer controleren en op het scherm tikken zodra de secondewijzer langs 12 loopt. Kind kan de was doen!
wel een beetje chaotisch topic maar toch volop antwoorden op mijn vragenâŠ
wat is het toch een fijn forum !!
(moest ik even kwijt !)