Je mag een horloge nooit tot het eind van de veer opwinden

En ZO is het inderdaad! Dit is de beste tip van vandaag! :+1: :relaxed:

Ik zet hem altijd verticaal vast en loop er dan 30 rondjes omheen met de kroon in mijn hand.
@TS: ga je nog delen welk horloge of juwelier het was? Ben best nieuwsgierig hierover.

7 likes

Net even getest. Mijn 3133 kaliber poljots met Ca 53 uur gang reserve kun je 72 slagen opwinden voordat je een lichte weerstand voelt. Daarna stop ik. Een waar mechanisch feestje! Nog nooit zo’n flauwekul gehoord. 30 slagen opdraaien. Een motorfiets mag niet meer dan 12.000 toeren draaien! Welke motor? Sanglas 400 of een CRB 600 Honda. :wink:

2 likes

mijn Duc redt dat niet.

Zeker weten? Welk type :slight_smile:

Ik denk dat het verhaal over tot hoever je mag opwinden onzin is. Toch hulde voor dit bedrijf dat ze het defecte horloge ondanks twijfels over mij gewoon omgewisseld hebben voor een ander exemplaar. Daarom zal ik niet vermelden waar dit horloge is gekocht.
Maar wel jammer dat ze mij met een naar gevoel opzadelen door deze discussie aan te gaan. Voorlopig kan ik dit horloge niet meer met plezier dragen en ik zal op dit adres ook geen horloge meer kopen.

Ik heb het nieuwe horloge uit pure nieuwsgierigheid zojuist tot maximaal opgedraaid.
En…het werkt nog gewoon.

1 like

Over een tijdje heb je er wel weer plezier aan. Je had gewoon een maandag ochtend exemplaar, en de firma wilde zich indekken. Maar het is geregeld. Veel plezier ermee!

1 like

Jongens, remember: if you shake it more than twice, you’re playing with it :slight_smile:

5 likes

Werkt alleen met een automaat.

1 like

Respect voor het feit dat je de juwelier niet wilt noemen, maar uit respect voor ons en al onze reacties mag je nu best zeggen om wat voor horloge het gaat. Ik ben nu best wel benieuwd :relaxed:

3 likes

Het gaat om een seagull 1963.
Maar wat er mis was is onduidelijk, balansje beweegt niet secondewijzer ook niet.

Aangezien ik het horloge niet open heb gemaakt weet ik verder niet wat de oorzaak was.

1 like

@vouwfietser , met alle respect maar wat een lulverhaal. Eerst laat je je wijsmaken dat je zelf een handopwinder hebt kapotopgewonden en vervolgens praat je de verkoper die jou de schuld geeft goed. Daarna steek je de lul ook nog een veer in de reet omdat je een nieuw horloge krijgt (coulance?) en vertel je niet welke verkoper en welk horloge het betreft. Kom met namen en rugnummers of Google zelf even hoe het zit …

7 likes

OK, ik begrijp dat je i.v.m. eventuele garantieperikelen in dit geval niet zelf het horloge wilde onderzoeken. Ik vroeg me al af waarom jij als horlogemaker niet zou weten wat er mis was, maar dat wist je denk ik wel als je het klokje eenmaal zelf had kunnen onderzoeken :slight_smile:

1 like

Volgende keer koop ik wel een Seiko 5 die zijn beveiligd tegen kapotopwinden.

Huh?
Ik heb een levendige fantasie maar hier kom ik niet uit…:joy:

Volgens mij alle normale horloges…

ā€˜Kapotopwinden’ bestaat niet zo leerde @PeterLC mij eerder in dit topic. Dat zou ā€œlariekoekā€ zijn :smile:

Ik taai af mannen, want ik vind dit ondertussen een vrij onzinnig verhaal worden. Iedereen doet zijn ā€˜zeikje’ over het topic en er komt geen enkel opbouwend advies of verhaal uit. Welterusten en slaap zacht :innocent: :sleeping:

3 likes

Vouwfietser is geen horlogemaker, maar een hobbyist. Da’s prima hoor. Maar maak wel het onderscheid.

1 like

En u; bent u horlogemaker? Vind ik wel interessant om te weten :slight_smile:

2 likes

Anders zou ik die opmerking niet maken… Certificaten van Zadkine College, ETA, en Breitling. Momenteel ā€œbetween watchmaking jobsā€, maar maandag a.s. volgt waarschijnlijk een tweede ontslagronde op mijn werk. Zal binnen nu en een jaar waarschijnlijk wel voor mezelf (moeten) beginnen. Ben mijn klauwen aan het scherpen op materiaal van forumleden. :wink: Ik vraag er wel (best wat) geld voor, maar ik werk op hoog niveau. Dat moet ik gewoon van mezelf. Heb nog geen mensen terug gehad. Ja, sommige wel trouwens. Om meer horloges af te geven. Onder meer @HaikoM weet inmiddels waar ik werk en waar ik woon. :smile:

Ik doe tijdens een service iets desnoods gewoon een keer over als ik het de eerste keer niet netjes genoeg krijg. Terwijl niemand ooit zal zien wat ik gedaan heb. Ja, de volgende horlogemaker.

Laatst helaas toch een forumlid doorgestuurd naar een andere ex-Breitling man, die wel al officieel voor zichzelf begonnen is. Ik kreeg de klus niet geklaard - niet mijn gewoonte, maar het is soms gewoon te duur materiaal (een relatief jonge Breitling chrono) om te veel risico mee te nemen.

9 likes