Voor mij in ieder geval geen twijfel en dat is deze ! 
De oorspronkelijke Monnin 844 is zeker gaaf. Maar ik zou, als ik maar één horloge mocht hebben, zelf nooit voor een vintage gaan. Als je deze al kunt vinden en daarnaast zijn ze echt niet goedkoop. Dan heb ik liever een verse, als m’n enige horloge. Maar goed, da’s mijn persoonlijke voorkeur.
Mooi! Maar begrijp niet waarom deze niet zonder datum is uitgebracht. Zou zoveel meer balans geven.
Thanks en ik snap wat je bedoelt, maar ik moet zeggen dat ik me er nog geen 1x echt aan heb gestoord. Zeker op deze 38mm versie is de datum zo klein en staat 'ie nog meer tussen de uurmarkeringen in dan op de 43mm versie.
Als je 'm nodig hebt is 'ie er en als je er niet op let zie je 'm niet 
En als dit m’n enige horloge wordt is het ook wel lekker om die datum erop te hebben haha
Bij de huidige stand van zaken?
Want ja, bij faillissement of oorlog moet je ook geen onderhoud hoeven plegen. 
Ik twijfelde nog tussen deze:
Maar zoals gezegd: Tijdloos en onderhoudsvrij wint helaas. Al denk ik dat ik een van de mechanische op zolder zou verstoppen. 
- Kan bij een pak, kan bij een zwembroek
- 1x per 2 maanden datum verzetten
- 1x per 10 jaar een beurtje
Verder hoef je deze de rest van je leven niet meer af te doen 
Tritrium buisjes op de wijzers en wijzerplaat, handig vóór in de grotten. 300m kast voor de diepe duiktochten, opzoek naar eten. Bezel voor de tijdwaarneming bij het bakken van je vers gevangen vis.
Ja dit wordt hem.
Ergens voel ik me genoodzaakt deze te zeggen.
Maar ik twijfel toch of ik niet liever m’n bb58 zou dragen.
Geinig, allebei 39mm maar dan toch de BB, waar zit 'm het verschil in!? Ben wel benieuwd!
Ik vind het blauwe wel leuk. Hij zit ook net iets comfortabeler (platter deksel) maar mist de easy link, dus dat is dan weer een plus voor de Explorer.
Moeilijke keuze. Mocht ik nog niks hebben, zou ik volgens mij de bb58 kopen met er nog een Panerai naast en klaar. Nu heb ik die twee ook wel, maar de rest wordt niet echt meer veel gedragen. Stof tot nadenken.