Deze topic past wellicht beter in het vintage gedeelte, maar wie weet zijn er ook “jongelui” hier met horloges die nog niet “vintage” zijn…
Laatst was ik op een verjaardagsfeestje waar een oldies dresscode gold. Van de jaren '60 tot en met '90 (daarom niet in vintage gedeelte) ofzo. Dus iedereen zoeken naar hippie kleding, gabber trainingspakken, etc. Ik had een soort 80’s zakenoutfit, met bijpassende oversized telefoon, met telescoopantenne
Wilde ik m’n ouwe Casio Solar omdoen… KNAP zei 't bandje om m’n pols. 't rubber is waarschijnlijk helemaal uitgedroogd. Gelukkig viel ie in de wasbak ipv helemaal tot aan de vloer. Ik balen, want had net batterijtje verwisseld, omdat de ouwe accu uitgeput was.
Ik heb er geen plaatje van kunnen vinden op Google, maar de WL 100 was mijn daily beater (had immers maar 1 horloge) tijdens m’n basisschool en gedeelte van middelbare schooltijdperk.
Ik heb ongeveer een jaar geleden mijn eerste “echte” horloge gekocht,U-Boat Classico 53mm automatic. Ik ben al langere tijd geïnteresseerd in horloges, maar dan wel alleen mechanisch. Ik heb er lang over zitten dromen en heb uiteindelijk toch maar doorgespaard voor het horloge dat ik zo graag wilde! (en dan scheelt het als je vader werkzaam is als edelsmid bij een juwelier die U-Boat dealer is) Dus dit zal later wel mijn “jeugdsentiment” horloge worden denk ik, haha!
Maarja dan denk ik tevreden te zijn… maar nee hoor… ik blijf toch verder kijken… steeds meer! Vooral de techniek vind ik geweldig. Inmiddels heb ik een werkbank, gereedschap, schoonmaakmachine, enkele tientallen oude Zwitserse uurwerken en nog vanalles op mijn kamer staan!
Misschien ook wel even leuk om erbij te vermelden dat ik zeventien jaar oud ben.
Ik moet zeggen dat jij wel jong besmet bent met het horlogevirus.
En dan niet alleen het kopen of verzamelen, maar ook nog eens het sleutelen eraan.
Geweldig.
Adviesje: Doe je eerste echte horloge nooit meer weg.
Mijn eerste horloge dat ik mij kan herinneren was volgens mij een Citizen of iets dergelijks. LCD met een schaal op de plaat met allemaal kleurtjes die volgens mij de temperatuur aangaf. Of waren het de seconden? Maar die kan ik niet meer vinden
Daarna had ik een Swatch. En die heb ik een paar jaar geleden teruggekocht!
Dit horloge is een opnieuw aangeschafte, daar het exemplaar wat ik zelf in 1973 nieuw gekocht had verdwenen is.
Vanwege dit en het feit dat door dit horloge het horlogevirus wat blijkbaar al die jaren toch aanwezig was gactiveerd werd heeft deze toch wel een hoog sentimentgehalte.
Als ik mijn horloge niet meer draag ga ik mijn horloge zeker bewaren voor later. Dat is zeker een goed advies Flip
Ik ben er inderdaad wel “jong” bij. Ik denk dat het wel te maken heeft met mijn vader die bij een juwelier werkt, want regelmatig komt ie weer thuis met nieuws over nieuwe horloges e.d. die ze op het werk hebben en ik ontvang ook nog telkens de bladen Horloges 00/24, Watching en Europastar Als ze die op het werk gelezen hebben, dus ik kom er gewoon niet onderuit ::o haha;)
Ik zal proberen of ik volgende week (of de week erna) misschien even tijd heb om wat foto’s van mijn werkbank op het forum te zetten.
MT, erg mooi die Edox van je! (tu) Vooral de opening in de wijzerplaat waardoor je een gedeelte van de platine en de balans ziet vind ik erg mooi! Zo kan je altijd zien dat ie zijn werk goed doet!
Mijn eerste horloge, toen ik naar de middelbare school ging was een Casio kloon (een digitale in ieder geval van de V&D, kon dus ook het huismerk zijn). Deze had een blauwe backlight knopje en een klassiek deuntje als alarm. Vond het als kind al mooi om mijn vader zijn horloge te zien opwinden, bril op de neus, wijdbeens. Zijn horloge met filoflex band was mij veel te groot.
Ook een Swatch gehad, natuurlijk. Niks bewaard.
Mijn eerste ‘echte’ horloge was een Omega Chronostop (pakweg 1971 of zo). Ik heb dat op advies van de juwelier weggegooid toen het niet meer liep (die is niet te repareren zei de man)… Ik hoop dat hij brandt in de hel.
Nu heb ik er onlangs weer een gekocht, back to the seventies :~
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden !
Ik heb destijds ook een zeer mooie Seiko weggegooid. (digitaal, maar erg speciaal…)
Waarvan alleen maar de pushers vastzaten…
Toen durfde ik echter geen horlogekast openen en han nog nooit van ultrasone reiniging gehoord.
Hier is eentje die ik dagelijks in de etalage van een juwelier zag, toen ik naar school ging als pakweg 15-jarige knaap.
Ik had al eens mijn stoute schoenen aangetrokken en een folder/catalogus gevraagd maar kreeg toen onmiddellijk een koude douche toen ik de prijs zag
Met een pokerface terug naar buiten gestapt, maar toch jarenlang enkele keren per week mijn “HOLY GRAIL” gaan groeten aan de etalage van die juwelier.
Grappig detail: ik bleef mij afvragen waar die “chronometer” ergens zat ! ( Nu weet ik naar een chronograaf zocht, die er dus niet op stond —> voor die prijs mochten ze er wel eentje opzetten )
Enfin, jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren nadien hier op het forum terecht gekomen en uiteindelijk het meest precieze horloge ter wereld kunnen kopen.
En ik denk dat het heden ten dage nog steeds één van de meest accurate horloges ter werled is - de radio-gestuurde klokjes natuurlijk buiten beschouwing gelaten.
Sinds dat ik het bezit loopt het letterlijk géén enkele seconde voor of achter.
Eigenlijk “buitenaards” precies…
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden !
Ik heb destijds ook een zeer mooie Seiko
weggegooid. (digitaal, maar erg speciaal…)
Waarvan alleen maar de pushers vastzaten…
Toen durfde ik echter geen horlogekast openen en
han nog nooit van ultrasone reiniging gehoord.
Dat zijn dingen die je altijd bij blijven. Ik ben mijn eerste duikerslook horloge kwijtgeraakt. Dat was echter nog van m’n basisschooltijd en is nu nog slechts een vage herinnering…
Hier is eentje die ik dagelijks in de etalage van
een juwelier zag, toen ik naar school ging als
pakweg 15-jarige knaap.
Ik had al eens mijn stoute schoenen aangetrokken
en een folder/catalogus gevraagd maar kreeg toen
onmiddellijk een koude douche toen ik de prijs zag
Tja, vroeger durfde ik ook niks te vragen. Had 't geld er immers toch niet voor.
Sinds dat ik het bezit loopt het letterlijk géén
enkele seconde voor of achter.
Eigenlijk “buitenaards” precies…
Dat is wel heel precies. M’n klokjes wijken allemaal een beetje af. Wat ik wel apart vind is dat er ook verschil is tussen de teleksttijd van verschillende zenders…:S
Ik kreeg vandaag een (online) flashback naar de jaren '90, waarin ik, als puisterige Swatch dragende puber, deze Camel Trophy horloges helemaal het einde vond. Urenlang kwijlend voor de vitrines van de V&D