Het leek mij altijd al leuk om de werking van een horloge te snappen. Nadat ik op youtube uren naar andere heb gekeken hoe ze een horloge uit elkaar en in elkaar zetten ben ik het zelf gaan proberen.
Wat gereedschappen gekocht en een oude automaat op marktplaats en gaan met die banaan.
Vind zelf dat het verrassend goed is gegaan. Ik verwacht deze week de moebius olieën zodat ik het beestje kan smeren.
Wel heb ik 2 "jewel’ caps gebroken. ( geen idee wat de NL naam is). Zie foto.
Weet iemand waar ik jewel caps kan bestellen. En wellicht nog belangrijker, hoe ik weet welke jewel cap ik moet hebben qua afmetingen etc.
Automaat = 1686 17 jewels uit ik denk 60’s (vorige horloge maker heeft 17.3.64 binnenkant kast gekrast)
Je incabloc veertje is gebroken. Verder zijn het geen jewel caps maar heb je cap jewels en dat zijn degenen die door het incabloc veertje op z’n plaats worden gehouden.
Nu je de balans plus brug er toch af hebt. Kun je vermoedelijk ook het kaliber aflezen
Het is een schildje met daarin letters, bv. AS of ETA of iets anders natuurlijk. Daar staat dan ook nog een getal bij. Vermoedelijk dus een AS 1686. Op kaliber kun je gaam zoeken. Dit kan bv. bij Cousins.
Tja, hier kan ik wel iets over zeggen.
De stenen die je vermoedelijk bedoeld heten in het Nederlands gewoon deksteen.
De “jewels” waar de tapjes in draaien heten lagersteen.
Dat gezegd hebbende is te zien op de foto dat het deksteen veertje is gebroken, zoals @Logixa dat al aangaf.
En zoals @Scudo ook al aangaf is de functie van dat veertje om de deksteen op de plaats te houden boven de lagersteen en de mogelijkheid te geven om bij schokken enigszins te bewegen zodat de tap niet zo snel; kan breken.
Als dat veertje gebroken is, komt dat omdat vermoedelijk er iemand ondeskundig aan het knoeien is geweest om dat veertje op te lichten, welnu, dat is dan niet gelukt, althans gedeeltelijk. En nu zit je op z’n Hollands met de gebakken peren,
Die gekraste tekst zal de datum zijn dat er een horlogemaker mee bezig is geweest.
Althans dat denk ik zo.
Hier opvolgend laat ik een detail tekening zien hoe de opbouw is van de lagersteen met de deksteen. De gele prut die je ziet is de olie, normaal gesproken nr. 10.
Kijk goed naar de vorm van de tap, die is peervormig, als de deksteen te hoog zit dan zal de tap door de vorm verder in het tapgat komen en vastlopen.
Hierbij een overzicht van de gebruikte lagerstenen, dekstenen enz. De liervormige sluiting komt overeen met de maat van de stenen. Of je zult aan de hand van het nog aanwezige van de sluiting de maat moeten nemen…