JLC erfstuk/verjaardagscadeau

Voor mijn 35e verjaardag heb ik van mijn ouders dit Jaeger LeCoultre horloge gekregen:

Welk kaliber het is weet ik helaas niet. Het horloge is niet al te lang geleden nog voor onderhoud opgestuurd en voorzien van een nieuw bandje. De originele accessoires zitten er niet meer bij.

Tot mijn grote verbazing doet de lume het ook nog, ook al houdt deze niet erg lang:

Mijn opa kocht dit horloge in 1967 (nu dus 52 jaar geleden) toen hij met mijn oma, oom, tante en vader op vakantie was in Frankrijk. Mijn vader was 13 jaar toen ze in de buurt van Besançon (bekend van LIP) kampeerden.

Op een dag besloot mijn opa om samen met mijn oma en vader, de benjamin, een uitstapje te maken naar Neuchâtel, waar hij bij een juwelier of horloger dit horloge kocht; mijn vader kreeg een echt Zwitsers zakmes (nog een hobby die ik heb geërfd).

Nadat mijn opa en oma overleden, vroeg mijn vader aan mijn oom en tante of dat hij dit horloge mocht hebben, aangezien hij bijzondere herinneringen heeft aan het uitstapje naar Zwitserland.

Mijn vader droeg het uitsluitend bij bijzonder gelegenheden, zoals mijn huwelijk en nu is het horloge dus van mij. Een bijzonder verjaardagscadeau!

Eerder verrasten mijn ouders mij al met de Oris Frank Sinatra date/small seconds die ook van mijn vader was.

Mijn zusje heeft de aan elkaar gesmede trouwringen van mijn opa en oma gekregen. Mijn broertje het gouden zakhorloge van mijn oma’s vader dat hij ontving voor zijn 50-jarig jubileum in januari 1950.

Voor in de zomer heb ik twee Perlon bandjes besteld op https://watchbandit.com; een blauwe Eulit en een rode van eigen merk:

98 likes

Mooi verhaal! Daar doen we het allemaal voor. Draag hem met verve. Gegroet.

2 likes

Prachtig horloge, koesteren :+1:

2 likes

Zal ik zeker doen @JPM!

Dankjewel, @BukkoB. Ik verbaas me nog altijd over de goede staat van de wijzerplaat!

1 like

Dat horloge is prachtig, maar tegen dat verhaal kan niets op. Geniet ervan en geef hem vooral weer door straks!

3 likes

Ja, zal er zuinig op zijn! :slight_smile:

Wellicht kan @vinwat je iets meer over deze JLC vertellen. Hij kent het merk goed.

2 likes

Mooi horloge. Helaas die perlon aftekening tegen het eind van de zomer…

1 like

Erg mooi, draag um met trots zou ik zeggen :ok_hand:t2:

1 like

Prachtig zeg wat een mooi stukje (familie) geschiedenis. En wat een schitterend horloge. :ok_hand:

1 like

@Climholland bedankt voor de tip! Hopen dat hij meeleest!

@Colnago niets wat een beetje Scotch tape kan voorkomen. :wink:

@martijnfaber zal ik zeker doen!

@daffie ja, erg bijzonder. Zeker gezien de normaliter heersende moraal van ‘sober en doelmatig’ wat volgens mijn vader kwam door mijn opa’s ‘calvinistische achtergrond, verweven met zijn sociaaldemocratische opvattingen en versterkt door zijn ervaringen als tiener en jongvolwassene tijdens de crisis in de jaren ’30 en Tweede Wereldoorlog’.

3 likes

Mooi verhaal en dat maakt het horloge des te meer bijzonder. Heel veel plezier ervan! :smile: :+1:

1 like

Dankjewel! :smiley:

1 like

Mooi verhaal! Leuk om zoiets nu te krijgen en het zo ook in de familie te houden.

1 like

Eén van de échte ‘keepers’. :wink:

Leuk om te lezen en wat een kanjer van een horloge !

1 like

Nou, ja… Met 35mm meer een kanjerTJE! :stuck_out_tongue:

1 like

Zeer mooi horloge met nog een mooiere geschiedenis :wink:

1 like

Moi horloge met een prachtig verhaal

1 like

Dankjulliewel, @martijnp en @pasd!

1 like