JLC lovers

Deze net volledig gerestaureerd, K911 kaliber. Leuk projectje.
Gaat mee naar de rikketik 22 april voor de echte liefhebbers.
nieuwe croco mofief band met JLC snelsluiter, nieuwe wijzerplaat en glas.

7 likes

Kan je de volgende keer achter in de woonkamer gaan staan zodat ik nog minder zie? :wink: Dit verdient wel een paar extra foto’s hoor inc. paar close ups! Errug fraai!

4 likes

Wel Alex, speciaal voor jou wat kiekjes gemaakt, maar nu iets vooraan in de kamer.
Deze is in een gold filled kast oversized kaliber K911.
Daar komt het,

Deze had ik vorige week al gerestaureerd.
Dit is een uitvoering in staal ook oversized kaliber K911.

Bij deze heb ik ook nog een stalen band met JLC snelsluiter.

Ze gaan alle twee mee naar de rikketik beurs 22 april.
Ik heb langzamerhand teveel van die dingen.
Ik hoop voor deze specials echte liefhebbers te vinden.
Dus Alex, kom naar de rikketik beurs.

9 likes

:heart_eyes: mijn dank is groot en denk dat er meerdere zijn die deze foto’s wel kunnen waarderen!

1 like

Met alle respect, maar dit is geen J.L.C.

Want?

Hier ben ik ook wel benieuwd naar

Het is een Le Coultre, beetje in elkaar geflanst horloge in de U.S.A met JLC onderdelen. Dat was in een periode dat het bedrijf dit nodig had.
Schiet u maar als ik het mis heb :sunglasses:

p.s. ik kijk nog even op mijn navy seals hoe laat het is : 17.41

1 like

Ik ga ervan uit dat wanneer je dit schrijft je zeker van je zaak bent.

Veder boeit het me ook niet want ik vind deze hoe dan ook erg mooi

Ik ben een JLC lover, en dat is toch het topic?

1 like

Hoor verder geen bezwaren dus je kan zomaar eens gelijk hebben! :wink: Weer wat geleerd vandaag

1 like

Huishoudelijke mededeling: Vinwat heeft ook nooit beweerd dat het een J.L.C. is, maar de indruk zou kunnen ontstaan…

Het is more or less hetzelfde.

LeCoulte was puur opgezet vanuit een marketing (en dacht ook belasting technisch) perspectief om de US markt te bedienen.

Uurwerk, dial, wijzers, crown, etc. werden alleen geleverd door JLC vanuit Zwitserland en daarna door LeCoultre in de US geassembleerd. Alleen de case werd gemaakt in de US door een derde partij. Aangezien de modellen en referenties praktisch identiek zijn, is dit in mijn ogen hetzelfde merk.

1 like

Nog maar een paar vintage Memovox foto’s.
Is er hier nog een eigenaar met een full set?

Edit; je zou maar in 1968 geboren zijn (zoals @Tuur1968 gok ik zo), dan is dit helemaal om van te dromen. Ik ben zelf wat jonger…

9 likes

Wat een pareltje :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

1 like

Is dit te koop/te ruil?
De gedachte us spot in idd
Gr/Tuur

Nee, nu niet.
Maar “never say never” in deze hobby… :see_no_evil::wink:

Tja, wat zal ik nu eens hierop zeggen.
Ik ken de heer hendrik niet, hij zegt wel dat hij een JLC lover is, wel, dat is in ieder geval heel mooi.
Het is dan wel jammer dat hij zomaar roept dat het geen JLC is maar een le coultre en dat het een in elkaar geflanst horloge is met JLC onderdelen.
Welnu, ik zal hier niet al te diep op ingaan.
Maar voor de liefhebbers die niet exact de achtergrond informatie kent en daardoor mogelijk een verkeerd beeld krijgen van een enkele loze opmerking van een roeptoeterende heer die hier een misleidend beeld geeft van de werkelijkheid.
De naam is in eerste instantie Le Coultre & Cie.
De naam Jaeger-leCoultre kwam pas in 1985 als trademark.
In Amerika werd leCoultre in de 50er jaren gedistribueerd door de Longines-Wittnauer groep, tesamen met het merk Vacheron & Constatin.
Hierdoor is er mogelijk verwarring ontstaan bij veel mensen die dachten dat deze groep tevens de fabrikant zou zijn van de leCoultre horloges.
Dat is dus niet het geval, het had niets te maken met het merk Longines.
Welnu, dat deze horloges in Amerika werden geassembleerd is in feite te danken aan de Amerikaanse belastingdienst die hoge importheffingen hadden op de import van horloges. Hoe meer stenen hoe hoger werd belast. Op onderdelen en losse uurwerken werd veel minder belasting geheven.
Conclusie, volledig werkende uurwerken en andere onderdelen zoals wijzers, wijzerplaten, opwindkronen enz. werden aldus verscheept en in Amerika geassembleerd onder de naam leCoultre.
Het laatste uit Zwitserland geïmporteerde uurwerk wat in Amerika werd geassembleerd onder de naam leCoultre was in 1976.
De kasten werden in Amerika gemaakt, dat staat er ook in gestempeld.
Dit werd overigens ook gedaan door Longines, die exact hetzelfde deden door de uurwerken over te laten komen en in kasten te plaatsen van het Amerikaanse merk Wittnauer.
Alle onderdelen zoals o.a. wijzers van vintage Wittnauer horloges zijn volledig identiek en uitwisselbaar met vintage Longines horloges.
Ik heb in mijn collectie ook horloges van het merk Wittnauer, ik kwam er pas achter toen ik een horloge demonteerde om het te repareren, toen zag ik pas dat er een longines uurwerk in zat.
Klugt1990 heeft helemaal gelijk, het is een belasting kwestie en de verwarring komt ook omdat de distributeur toevallig ook een gekend horloge merk is.
Het is jammer dat de heer Hendrik met een enkele simpele misleidende zin een ander resp. verkeerd beeld geeft van de werkelijke situatie.
Al deze informatie is te trouwens ook vinden in het boek "Jaeger-LeCoultre van Zaf Basha."
Eindconclusie is dat de beide horloges volledig identiek zijn en dat alle onderdelen uitwisselbaar zijn.
In Born worden in de oude fabriek van DAF tegenwoordig mini’s van BMW geassembleerd, of is dat ook een in elkaar geflanst autootje.

7 likes

Dank voor de uitvoerige explicatie, maar het is nog steeds geen J.L.C.:innocent: ook al hangt u er een jlc snelsluiter aan. Fraaie horloges, dat weer wel!

Edit