Jongeren en horloges

Een maat (19 jaar) van mij kwam naar mij toe met de vraag, wat is een goed horloge?

Hij had nog geen horloge en wist eigenlijk ook niet naar welke merken hij moest kijken met een budget van een paar honderd euro. Ik gaf gewoon het standaard advies om te kijken naar seiko, hamilton of tissot. Dan zit je altijd wel goed qua kwaliteit voor die prijs.

Nadat hij een dag op het internet naar klokken had gekeken was hij helemaal verliefd geworden op een zwarte mvmt chrono horloge met een stalen band. Ik gaf aan dat als dit je eerste horloge is dat je misschien beter een meer neutraler horloge kan pakken die iets meer tijdloos is qua design. Ook gaf ik aan dat mvmt niet bepaald bekend staat om goede uurwerken en goede bouwkwaliteit. De combinatie van die 2 eigenschappen zal je waarschijnlijk niet lang plezier hebben van je horloge. Verder is het natuurlijk wel dat een horloge mooi moet zijn anders ga je het niet dragen.
Kortom hij vond hem zo mooi dat hij hem kocht.

Na een week in bezit en Ć©Ć©n avondje stappen verder zat de band onder de krassen. Omdat de stalenband een zwarte lak heeft zie je alle krassen er uit springen. Hij vind het horloge nu zo lelijk dat hij hem niet meer draagt.

Nu heeft hij alweer een nieuw horloge gevonden een naar mijn mening afschuwelijk lelijke Diesel stationsklok van jawel 54mm!!!

Waar ik heen wil met dit verhaal is: waarom kopen de meeste jongeren van die waardeloze horloges? Zo zie ik bij mij in de klas eigenlijk alleen maar de Daniel Wellingtonā€™s, Mvmtā€™s, Dieseltjes en Emporio Armani horloges voorbij komen.

18 likes

Omdat dat modemerken zijn en jongeren op die leeftijd daar erg naar kijken. Die kijken niet naar de kwaliteit vh uurwerk, de geschiedenis, een tijdloos design maar naar wat de rest aan heeft ;).

14 likes

Voor de Swag natuurlijk!

6 likes

Even nuanceren: veel jongeren op dje leeftijd.

2 likes

De vraag is waarom wij dit over het algemeen waardeloze horloges vinden. :upside_down:

11 likes

Lage kwaliteits/prijs verhouding en niet gemaakt met het oog op lang te dragen. Het is een modehorloge, je draagt het een paar jaar als het in de mode is. Dan gaat het stuk en koop je een nieuw modehorloge, repeat.

Ik ben trouwens 22 en heb geen enkel horloge dat jonger is dan ik, heb alleen een wat ouwe troep :sunglasses: Grappig om de uiteenlopende reacties te zien van leeftijdsgenoten.

13 likes

Omdat wij ā€œkennersā€ zijn en dan heb je een aantal merken waar je op moet afgeven ;).

Daarnaast het waardeloze uurwerk van enkele euros, (vaak) slechte afwerking, te hoge vraagprijs enz

1 like

De meeste jongeren kopen dit soort horloges omdat het, meestal op school, een soort van statussymbool geeft.
Vele jongeren geven niet veel om wat voor soort horloge ze dragen, en of dit horloge goed is.
Ze denken vooral met heel veel trots aan wat hun vrienden zullen zeggen wanneer ze zien dat ze een Armani of Boss horloge gekocht hebben.
Gelukkig zijn niet alle jongeren zo, maar de haantjes willen dat men naar hen omkijkt.
Er zijn gelukkig ook nog jongeren die enorm genieten en vooral heel veel willen bijleren over horloges en daarom lid zijn geworden van dit forum. :slight_smile:

Merlijn

5 likes

Denk ook blind vertrouwen voor iets wat je al kent en vaak voorbij ziet komen! Het is bekend en zal dus vanzelf wel goed zijn. Dan hoeven ze zelf geen onderzoek meer te doen. Iets wat je ook vaak ziet, daar ontwikkel je ook sneller sympathie voor: het Halo effect.

Mvg

1 like

Als student van 20 zie ik om me heen vooral dat ambacht weinig gewaardeerd wordt. De oppervlakkige buitenkant wordt vooral bestudeerd en zo ook bij horloges.
Het hart van het horloge, het uurwerk is daarin ondergeschikt gesteld aan de status.

4 likes

Beginnershorloges waardeloos vinden is als schijten in de gang van je ouderlijke woning. We zijn echt allemaal zo begonnen! Herinner je je eerste auto nog en hoe vind je het als ā€œgevorderdenā€ daarop afgeven?

Zo. Dat is eruit. Snel verder de opgenomen Titanic afkijken. Chips en cola erbij ook.

Niet op jou gericht ZULU hoor!

4 likes

Gebrek aan opvoeding, structuur, discipline, kennis enzovoorts; vader schiet tekort

6 likes

Toch niet op VHS he :p?

3 likes

En wat is daar mis mee? :smiling_imp:

Nee hoor :smile: gewoon modern via de tv-providert

1 like

Ach. Ik vind ze ook niet mooi, maar ā€œopinions are like assholes: we all have oneā€!
Jochies van 19 drinken over het algemeen ook nog geen Chateau Mouton-Rothschild, maar grijpen een Breezer. Dat hoort bij de leeftijd. Smaak ontwikkelt, budget vaak ook. Laten gaan, hij komt wel en zelf genieten van je vintage horloges :wink:

3 likes

Om nog maar te zwijgen over ā€œjongerenā€ die pronken met de lelijkste chinezen rolexen :joy:. En maar blijven volhouden dat het een echte is.

1 like

Breezer is echt voor 15 jarigen hoor :joy:

4 likes

Leuk om te zien dat er ook een paar ā€œjongerenā€ op het forum zitten. Ik ben ook 22 ik heb praktisch gezien ook alleen maar oude troep.

3 likes

Misschien leuk als de ā€˜oudere herenā€™ hun eerste of zoals bij mij horloge laten zien die ik gekocht heb toen ik ā€˜meer jongā€™ was en de ballen verstand ervan had.Kocht deze gewoon om de wijzerplaat en de best wel zware stalen band 15-20 jaar geleden ofzo en loopt nog als een zonnetješŸ˜


Mag je eigenlijk wel een modemerk plaatsen?:joy:

5 likes

Mijn zoon van 13 houd wel van de ā€˜mooieā€™ merken maar wanneer we horloge neuzen doen schaamt hij zich totaal niet om die mode zooi mooi te vinden. Tot de meest gekke creaties aan toe passeren de revue. Druk,groots en veel het mag allemaal bij de jeugd, zelf dikke neppers worden vol trots gedragen. Tot mijn blijdschap wijst mijn zoon ze alleen af en toe aan maar hij koopt ze niet. Hij koopt en draagt en verlangt wel wat beters dan de mode plak zooi. Zijn collectie is zelfs best behoorlijk draagbaar voor mij/ons en zitten dus best heel mooie (budget) horloges tussen.

1 like