Jongeren en horloges

Mijn meisje draagt al meer dan tien jaar de zelfde Armani. Er zitten wel wat kransjes op, maar het quartz-uurwerkje loopt nog perfect.
Dan kan ik tegen haar haar leuk over ‘kwaliteit’ beginnen, maar ik heb dan natuurlijk totaal geen punt.

11 likes

Bij mij in de klas (22 mensen) zijn er behalve mij 2 mensen die het snappen. Één heeft een Orient Polaris GMT en de ander een Mako XL. Verder zitten alle meisjes aan de Michael Kors, Mvmt en DW en de meeste jongens aan de Pulsars van 20 euro (‘Was 300eu man!’)

5 likes

Mijn eerste horloge dat ik mezelf cadeau deed, is een Carrera Sprint Multifunction op lederen band. Later toen die band versleten was, heb ik er de stalen band bij gekocht. Dat is denk ik nu zo’n 15 jaar geleden. Loopt nog steeds als een zonnetje en vertoont nergens gebreken.

(plaatje van het web)

Het tweede horloge dat ik kocht, was een Invicta Grand Diver 3045. Deze heeft een afwijking van slechts 1 seconde per dag, maar dat is denk ik echt geluk hebben. Na dit horloge is de koorts begonnen en ben ik enthousiast geraakt van horloges.


(plaatje van het web)

3 likes

Precies, zo begint toch iedereen? Niks mis mee.

3 likes

Ik bedenk mij dat ik het geluk heb gehad dat ik al vroeg Seiko fan was. Voor ik het virus te pakken kreeg altijd elke 5 jaar een Seiko die daarna meer vanuit esthetisch oogpunt werd vervangen maar nog steeds vrolijk tikte.

Tot ik er achter kwam dat je best meer 1 horloge kon hebben, en er zelfs meer mensen waren met een heuse horloge verzameling. Tja toen was het hek van de dam :kissing:

2 likes

Ok ben op 18 jaroge leeftijd begonnen met guess en tachmeister. Van die 2e dacht ik echt een hele.goede te kopen want de adviesprijs was heel hoog en kk had een goede deal gemaakt :smiley:

2 likes

Mensen kopen,voor zover ik kan zien, rommel vanwege drie dingen: intellectuele luiheid, gebrek aan geld en kuddegedrag. :grinning:

Maar nu ik er over nadenk kunnen het ook gewoon smakeloze horken zijn.

4 likes

Ik snap het wel hoor. Mijn eerste horloge was ook een Fossil (welke ik zo nu en dan nog wel eens om heb). Deze kocht ik vooral omdat ik het een tof horloge vond en ik verder eerlijk gezegd ook nog niet zo bekend was met wat een horloge nou een ‘goed’ horloge maakte. Dus, wanneer je voor een horloge gaat, zonder te weten wat er nou goed aan is, ga je al snel voor eentje die er gewoon simpelweg mooi uit ziet.

En tja wat betreft het blok staal met een klokje wat zich Diesel noemt… ik denk dat het simpelweg de merknaam is.

1 like

@logie kom er maar in

5 likes

Je doelt zeker op zijn voorsteltopic? :rofl:

2 likes

Ik denk dat het kopen van dit soort merken niet alleen iets is wat jongeren doen. Als je in een Nederlandse juwelier kijkt zie je vaak alleen maar modemerken en het zijn niet alleen jongeren die zich aan de etalages vergapen.
Zelf vind ik het ook slecht van de “goede” merken die je noemt, dat ze alleen aantrekkelijk blijken te zijn voor een handjevol liefhebbers. Dit terwijl men prima bereid is om rond de 400eu voor een Diesel of Armani (welke ik wel mooi vind trouwens) neer te tellen.
Oja ps als ik met mijn Oris zal gaan stappen verwacht ik niet dat deze er beter uit zal zien dan de mvmt die je noemde. Wat duurdere juwelen draag ik liever niet met dergelijke activiteiten.

2 likes

Dat is veel meer horloges dan ik op de schoolplein zie, waar alle ouders op hun kinderen wachten.
Ik heb het een tijdje bijgehouden. Ja, je staat toch te wachten. 1 horloge op 12 zonder.

Nou, mijn eerste horloge is niet zo modieus als de DW e.d.

Maar ik heb het nog steeds in mijn bezit. Ff nieuwe batterij erin zetten

Een foto van de web ( lijkt erop)

8 likes

Count me in. :sweat_smile:

Ik herken het ook uit mijn omgeving. Zelf ben ik begonnen met een Thomas Earnshaw. Ik had me er voldoende in verdiept om te weten dat Swiss Made (of in ieder geval legitiem Zwitserse merken) vaak wel garant staat voor een basis van kwaliteit, maar ik wist niet dat sommige Oosterse merken graag gebruik maken van een uitgeholde versie die binnen de regels is toegestaan. Ik moet zeggen dat ik deze TE een flinke poos met plezier gedragen heb en dat het horloge nooit kuren vertoond heeft, en binnen de +10s/dag liep. In dat opzicht dus dikke prima, maar les geleerd. Ook qua afschrijving bij flippen :wink:

Enkele vrienden van mij bezitten MVMT, Tayroc, Daniel Wellington, etc. Als ik dan begin over de prijzen van een Miyota uurwerkje ten opzichte van de verkoopprijs, het feit dat de secondewijzer altijd net náást de secondentrack tikt, het feit dat de chrono pas na 2 of 3x drukken terugspringt (en dan nog op de 5 terechtkomt en niet op de 0) én het feit dat de ‘luxurious leather strap’ waarschijnlijk gemaakt is van het karkas van een half verrotte straathond, ben ik ze na 10 seconden al kwijt.

4 likes

Cool. Die heb ik ook nog gehad. Super nostalgisch!

1 like

Ik kreeg een (echte Duitse) Kienzle handwinder (quartz was er toen geloof ik nog niet) voor m’n eerste communie…
En toen die kapot was en ik naar de middelbare school ging de Pontiac*** van m’n vader. De Pontiac is nu om de pols van míjn zoon😀, die ook een TAG4000 en een… Armani heeft😂!

4 likes

Ik zelf ben 24 en ben ook begonnen met horloges als mvmt, komono en volgens mij een goedkope Champion (cadeautje).Dit niet vanwege gebrek aan smaak, want nog steeds vind ik de horloges casual maar meer gebrek aan geld en kennis.

Altijd al bewondering gehad voor het wat verfijndere en luxere segment maar sinds kort ook echt kennis op gaan doen en zo op dit forum terrecht gekomen.

Over waarom jongere kiezen voor al die goedkope plastic meuk? Het valt binnen de prijsklasse en wordt veel geadverteerd. Toen mvmt opstartte stond heel je facebook tijdlijn er mee vol. Zelfde geldt voor Daniel Wellington en nu ook Filipe Loreti. Je wordt er letterlijk mee dood gegooid. Dus ik vind het niet heel gek dat iedereen met zo een horloge rond loopt.

Advertenties van Seiko, Omega, Breitling, noem maar op. Je ziet ze zelden.

3 likes

Onlangs het batterijtje van de forse zwarte Hugo Boss van m’n zoon vervangen. Hij wilde zien hoe ik dat deed en toen hij het piepkleine Miyotaatje in die grote Hugo Boss zag, was zijn reactie: “is dat alles”. Hij voelde zich een beetje bedrogen, het horloge had als ik het goed begrijp meer dan €300,00 gekost.

8 likes

Een vriend van mij (30 jaar dus officieel jongere af maar het principe van sociale acceptatie is niet aan leeftijd gebonden) is recentelijk ander werk gaan doen, hij werkt bij een bank nu en ik denk dat zijn werk is wat mensen bedoelen als ze het over een “goeie baan” hebben. Daar hoort in zijn beleving een horloge bij. Prima, ik ken dat wereldje niet en als dat zo is of als hij zich daarmee lekkerder voelt; lekker doen. Een iets te grote, iets te lelijke en iets te dure (voor wat het is) Nixon is het geworden. Ik heb niet gezegd dat ik er niks aan vind, ik heb niet de indruk dat er iets aan vinden voor hemzelf überhaupt een factor van belang is geweest in zijn keuzeproces, laat staan wat ik of mensen met “verstand van horloges” ervan vinden.

1 like

Zo ben ik idd ook begonnen. And look at me now :heart_eyes: