Jongeren en horloges

Precies dat gevoel heb ik ook als ik bij een quartz horloge met een stoere kast een batterij wissel: een petieterig uurwerk in een grote kunststof klemring : schaap in wolfskleren…

3 likes

Omdat: meelopen.

2 likes

Blijft volgens mij een hoog gehalte van:

  • nog niet beter weten
  • aanbod plakmerk en/of goedkope kwaliteit word je mee overspoeld
  • met de mode / kudde mee gaan
  • 90% (?) van de mensen interesseert het niet

En laten we wel wezen; Wie van jullie maakt zich niet schuldig aan bijvoorbeeld “mode merk kleding”? Dat terwijl de kwaliteit van de wol en afwerking ect. zo veel beter kan?

Daarnaast denk ik dat grote merken met status en naamsbekendheid zoals Rolex, Breitling en Omega enigszins bij jongeren interessant bevonden worden maar buiten het budget liggen. Voor waardering van merken als Sinn, Nomos, klassieke merken als Breguet, JLC of authentieke kleine merken, daar moet je toch (over het algemeen) bij een liefhebber zijn.

2 likes

Ja, het is allemaal goed gekomen.

16 likes

Ik raad trouwens mensen aan als ze vragen over die mode klokjes om een ali express “hommage” te kopen (aka een rip off zonder logo bijvoorbeeld). Het is dezelfde kwaliteit (wss het zelfde klokje ook nog eens op het logo na) en kost een tientje in plaats van 200 euro.

3 likes

Ik studeer zelf al enige tijd niet meer (mijn beste pogingen ten spijt om dit zo lang mogelijk vol te houden…) maar als ik nog eens op reunies komen waar veel jongere mensen aanwezig zijn, bijv van vereniging of dispuut, is het ook DW en Ralph Lauren etc wat de ‘klok’ slaat :tired_face:
Iets minder depri word ik van de Casio’s, die zie ik ook geregeld.

…echter zie je hier en daar wat lichtpuntjes. Jongens van onderin de 20 met een Orient, mechanische Seiko of een vintage Raketa. Misschien 5%. Wie weet groeien die nog uit tot echte horlogeliefhebbers!

Geboren in de vijftiger jaren, was het hebben van een horloge niet zo zeer kwestie van mode, als wel van een volwassen wordingsproces. Voor mij is daar wel de basis gelegd van mijn voorkeuren. Het oh zo leuke Kienzle jeugdhorloge werd door mij helemaal afgeragd. De plastic(!) lunette moest diverse malen worden vervangen, want was weer gebroken, de verchroomde kast was weldra geel messing. Mijn oudere broer had oog voor kwaliteit en had automaten van Seiko. Rvs kast die geen “chroom verloren”, zijn Seiko’s waren geen duikers, dus geen losse lunettes. De automaten gingen maar door en stonden altijd op tijd, mijn Kienzle moest opgewonden worden, later moest ik batterijtjes laten vervangen.

Ik wist al vroeg: Geen ‘base metal’ kasten en geen plastic op horloges. Dus rvs kasten en geen plastic of leren banden, want die werden vies of gingen stuk, stalen armbanden waren luxe… Arme studenten die voor mijn vaders ijsbedrijf werkten, hadden lelijke horloges met nog lelijker nylon banden, later begreep ik dat het NATO en ZULU banden waren. Voor mij een teken van absolute armoe en slechte smaak.
En zo worden voorkeuren geboren… Ik heb in de latere jaren nog een Timex horloge gehad, een Citizen die achteraf toch ‘base metal’ bleek (heb nog jaren een negatief beeld gehad van Citizen!!) Ook nog een goudkleurige Lorus quartz, later weggegeven. Toen helemaal opgebruikt, een digitale Seiko, waarvan de band ook eens spontaan uit elkaar viel.
Toen ik in de VS een rvs Casio kocht, en zag wat een kwaliteit je kon kopen voor weinig geld, ben ik jarenlang Casio fan geweest, heb er erg veel van gehad, tot ik automatische Seiko’s ging kopen. Toen een toch maar gekochte Citizen, dit maal wel een goede koop bleek, werd mijn vertrouwen in het merk hersteld…

Het is waar, je wordt dezer dagen om de oren geslagen met leuk uitziende plakmerken, modemerken of veel te dure niche merkjes en dan zit er nog wat tussenin (in het westen ontworpen en in China gemaakt) en daar zit af en toe wel iets leuks bij. Ja, ik heb mogelijk wat te veel horloges, maar elk horloge heb ik één keer heel graag willen hebben en veel plezier van gehad en daarvan zijn er alweer tientallen geflipperd. De teller staat tot nu toe op ± 85 verkochte horloges…

8 likes

Die hebben anders zeer mooie horloges :wink:

1 like

Mijn zoon had graag voor zijn 18e verjaardag een Breitling Navitimer. Volgens mij heeft hij iets mee van zijn vader, ben trots. Hij heeft momenteel (geloof ik) een Tissot automaat. Voor hem zijn enkel automaten uurwerken, de rest… sieraden. Da’s natuurlijk zijn standpunt.

1 like

Zag laatst een gast, hij was 19 en hij droeg tot mijn verbazing een skx009.
Ik maakte hem hierover een compliment en hij was heel trots op zijn pepsi diver.
Zo kan het dus ook :+1:

( trouwens een van de weinige keren een skx irl tegen te komen )

2 likes

Bij veel automaten zit er anders ook een enorme spacer is. Een standaard eta past moeiteloos in een 38mm terwijl je ze ook in >45mm klokken kan vinden.

2 likes

Dus “sec” niets mee aan de hand deze TE.

Welke les heb je geleerd dan?
Dat je hier op het forum niet voor vol wordt aangezien als je een TE om de pols hebt?

2 likes

Smaak en kennis moet je ontwikkelen en hier geldt wat mij betreft het Dunning-Kruger effect, vrij vertaald: “je weet niet wat je niet weet”. (ja ja ik weet dat het iets complexer is maar probeer een punt te maken :wink:)
Ben blij dat er geen foto’s bestaan van de pakken die ik 20 jaar geleden droeg en mezelf redelijk het mannetje vond. Met nieuwe ervaringen en vooral meer budget is het allemaal beter geworden. Maar ken genoeg mensen wiens smaak exact hetzelfde is gebleven, enerzijds omdat het ze niet interesseert anderzijds omdat ze het niet zien. Prima wat mij betreft.

Laat “de jeugd” lekker met rust en het komt vanzelf goed, of niet en da’s ook prima.

3 likes

No offence taken. Ik bedoelde meer: wie zijn wij om over beginnershorloges te oordelen.

Stelletje horlogefetisjisten die grof 100 euro neerleggen voor een bandje. Of 25 euro voor een bandentooltje. En dan iets vinden van een hugo boss horloge van 120 euro. Rare jongens zijn we.

14 likes

Dit plaatst wel redelijk alles in perspectief ja! :thumbsup:

1 like

Correctie, breezer was 5 jaar geleden voor 15-jarigen

2 likes

Helaas heb ik ook dat soort vrienden, langzamerhand kunnen ze steeds meer "kwaliteit’ waarderen.
Maar ik denkd dat dat komt omdat dit soort bovengenomende merken net iet meer op de trends van dit moment inspelen. En de ‘echte merken’ toch iets meer aan het tijdloze model denken.

Ook denk ik dat dit komt doordat maar weinig van de jeugd van het merk tissot, rado, hamilton etc gehoord hebben. en iedereen van hun kent Diesel en armani en de rest van de "bontkraagjes merken’.

Helaas de harde waarheid;)

1 like

dumpen die handel…

1 like

Whaha je zou het bijna doen, laat ik maar zeggen dat zij weer andere kwaliteiten hebben…

1 like

Op mijn 15e een G-shock gekocht, en doet het nog steeds nu ik 22 ben! Heb nog nooit een diesel, DW, Empiro armani etc gekocht!

Denk dat het aan de persoon zelf vooral ligt en niet aan de leeftijd. Ik adviseer ook regelmatig vrienden die alleen het merk Rolex kennen, en een paar honder euro max. willen uitgeven, en geef ze hetzelde advies qua merken seiko & tissot maar luisteren nooit haha.

Ohja en dan verklaren ze mij voor gek als ik een horloge koop boven de €1000 van een merk wat ze niet kennen! :smile: zoals bijv, omega of tag!

2 likes