Wat mij opvalt is dat in de winkelstraten hier in Nijmegen vooral veel plak cq. modemerken worden aangeboden; en dan in een hippe “Watch” setting met vitrines, kleurtjes, muziek en veel verschillende mode logo’s.
Of een paar vitrines in een modewinkel!
Het verbaast mij niets dat de gemiddelde jongeling liever zo’n winkel instapt; de logo’s herkent (“zo’n Diesel horloge is leuk bij m’n jeans!”) en daar vervolgens een horloge aanschaft.
Imago technisch kleeft er wat mij betreft toch iets oubolligs of “oude mannerigs” aan gerenommeerde merkhorloges.
(hoewel die v.w.b. ontwerp wel degelijk mooi en hip kunnen zijn )
Conclusie: ik ben een oude man
De meeste ouderen kopen ook waardeloze horloges. De enige merken die er echt in slagen om zich voor het grote publiek goed zichtbaar te maken tussen het kaf zijn denk ik Breitling,Tag Heuer,Omega en natuurlijk Rolex. Qua naamsbekendheid is het denk ik voor een zeer grote groep kwaliteitsmerken slecht gesteld. Voordeel is wel dat de grote merken zo duur zijn dat mensen zich automatisch wel serieus gaan orienteren als ze zo veel geld willen uitgeven.
N.B. Bovenstaande gaat natuurlijk niet op voor Seiko. Die zijn altijd goed.
Er zijn daar cafés waar het terras zo schuin is dat ze de glazen maar voor de helft
kunnen vullen.
Stoch behoorlijk hip
Helemaal eens met wat je zegt!
Toen ik op 15 jarige leeftijd bij een juwelier aan het twijfelen was tussen twee klassieke modellen van Tissot en Seiko kreeg ik de vraag "Wat zoek je dan precies en wat vind je mooi?"
Ik gaf aan dat ik Vacheron Constantin, Jaeger Lecoultre en Zenith eigenlijk wel erg mooi vind en iets met die uitstraling zocht…
Juwelier gaf aan dat ze die niet precies kende maar even achter ging vragen of ze die hadden…
Ik: Nee, dat hebben jullie niet. Ik help me zelf wel verder, bedankt!
Als jongere stap je niet snel binnen bij de dure horloge zaken en bij de “gewone” juwelier word je vaak geholpen door iemand die geen verstand of passie heeft voor horloges. Wie gaat je dan enthousiast maken voor een mechanisch horloge (als je zelf niet actief er achter aan gaat)?
Haha. Ik ben nu 15, en van de zomer naar Zwitserland geweest. De rest van mijn familie was geïnteresseerd in bergen kijken en ik ging alleen mee naar de steden in de hoop langs een Rolex- Omega of Patekwinkel te komen. Toen ik een keer met school voor de Dag van de Literatuur in Rotterdam was, ben ik met een mede-horlogefanaat bij mij in de klas stilletjes weggeslopen en zijn we naar Schaap en Citroen gegaan.
Kijk Coen, jij begrijpt het! Leuk man.
Mijn zoon (12) heeft een SKX007 gekregen voor de start van zijn middelbare school en begint langzaam maar zeker al dezelfde verschijnselen te vertonen.
Da’s leuk dat jij ook mrt een Kienzle begon, vijftiger jaren…
Ik heb eens toen ik 10 of 11 was een veel te grote lorus gekocht (denk zo’n 44mm) omdat ie er zo volwassen uitzag… Daarna op 12jarige leeftijd een g shock gekocht die natuurlijk ook te groot was… die tot mijn eerste mechanische horloge, de skx009, gedragen…
Ik draag naast mijn (2 dagen oude) Jaeger-LeCoultre en Breitling ook nog steeds horloges van de modemerken BOSS, Armani, ICE en Fosil…ik draag ze allemaal met veel plezier
En zo heurt het. Weet je: ik heb enkele Aziatische vrienden vanwege mijn horlogebedrijf en die hebben een horlogecollectie, waar een gemiddelde high end juwelier zich niet voor hoeft te schamen. Ik overdrijf niks. Toch kan ik uren met ze lullen over de zin en onzin van een SKX en zelfs een CWC G10 van €100. Het gaat om het plezier dat je eraan beleeft, niet hoeveel geld je toevallig hebt gespaard en hoe gaaf je wil dat anderen jou hierom vinden.
Prijs/kwaliteit was het gewoon geen 210 piek waard, dat was mijn les.
Oordeel zelf: Verkocht: Thomas Earnshaw Beagle (ES-0014-03) slotje graag
Lang in die omgeving gewoond. Jammer dat Kamerbeek gestopt is daar. Was toch wel de enige echte high end juwelier in de stad. Het maakt natuurlijk wel meer ruimte voor een juwelier als van Baal om wat meer naar de top te bewegen. Maar misschien is er ook wel helemaal klandizie voor in Nijmegen. Misschien in dat opzicht weer te hip
Zwitsers goed, oosters slecht?
Ik zie het al… Meneer is op oorlogspad.
Nee hoor. Check anders even op mijn profiel hoe gek ik ben op mijn Seiko
P.s.
Geen idee hoe je die zin destilleert uit mijn stukje trouwens want dat heb ik nooit geïnsinueerd. Zie de algemene rubriek en zoek op ‘Earnshaw’, hier en daar heb ik uitgelegd hoe TE aan zijn ‘Swiss Made’ komt.
leuk topic, mijn eerste horloge een paar jaar terug was een mvmt horloge, kwaliteit is misschien bagger, maar het heeft wel iets aangewakkerd. Ik denk dat je bij mvmt qua design wel goed zit voor de prijs, ook al is er veel beters in dezelfde prijscategorie. dat kan ik over die diesel niet zeggen
Was ook maar een geintje.
Maar ik heb ook genoeg klotehorloges met een Ronda naast de indices zien tikken, hoor. Dat heeft meer te maken met slecht geplaatste wijzers, vermoed ik.
Die Rolexen tikken er ook allemaal naast