Het zijn beiden field watches, een tandje minder charmant dan een Hamilton, maar met een beter doordachte bracelet, veel beter saffiertje, en een beter afgeregeld uurwerk dan voornoemde Hamilton. Het saffier van Hamilton is altijd kut.
Of het uurwerk en het saffier van de Tudor en Rolex beter zijn dan die van mijn limited alpinist laat zich raden. Ik denk dat Seiko, wanneer ze een horloge van 3000 Euro besluiten te maken, wel degelijk goede componenten en exemplarische afwerking uit de kast trekken.
Los van het feit dat de Ranger ook op staal komt zijn het allemaal danig overpriced field watches. Sterker nog, de listprijs van de alpinist was een best tandje hoger, in 2021, dan de Ranger op stof of leer nu is.
De alpinist is een 6L aangedreven automaat die ondanks het bolle vintage glas onder de 11mm dik is, heeft meer dan uitstekende AR coating, mooie facetten op de lugs, één van de mooiere pianolak zwarte wijzerplaten die ik in handen heb gehad. Ook heeft hij een zeer smakelijke set wijzers en opgelegde indices. Oh, en de lume is uitstekend.
Leg mij nou eens precies uit langs welke kwaliteits-maatstaf ik met dat statement uit de bocht vlieg? In welk opzicht is de Ranger, of zelfs de Explorer nu exact beter? Bij de Explorer kun je nog eens over een druppel witgoud voor die cijfers beginnen, misschien, maar verder is dat ook een onopmerkelijke instapper met een standaard driehandertje aan boord.
Ik verneem het graag, want ten opzichte van de wat spartaans ogende Ranger is die Alpinist echt drie stappen omhoog in afwerking.
De reden dat ik wat diepgaander op die vraag in ga is omdat ik graag zie dat @pasd beseft dat er prima vervangers voor de Rolex Explorer te vinden zijn waar hij z’n eigen niks niet voor hoeft te schamen. Zelfs een Vertex M100A valt in de categorie daily driver / field, nu ik er bij nadenk.
Zelf zou ik de Explorer houden en de Pelagos weg doen omdat ik de Explorer toffer vind, maar allebei weg doen om een Ranger, Vertex, Limited Alpinist of Mark XX te scoren is zeker ook een optie.
Het feit dat jij zo’n vergelijk weg zet als “uit de bocht vliegen” helpt de goede man niet, @Tompj.