Jouw collectie op één foto deel IX

Het zijn beiden field watches, een tandje minder charmant dan een Hamilton, maar met een beter doordachte bracelet, veel beter saffiertje, en een beter afgeregeld uurwerk dan voornoemde Hamilton. Het saffier van Hamilton is altijd kut.

Of het uurwerk en het saffier van de Tudor en Rolex beter zijn dan die van mijn limited alpinist laat zich raden. Ik denk dat Seiko, wanneer ze een horloge van 3000 Euro besluiten te maken, wel degelijk goede componenten en exemplarische afwerking uit de kast trekken.

Los van het feit dat de Ranger ook op staal komt zijn het allemaal danig overpriced field watches. Sterker nog, de listprijs van de alpinist was een best tandje hoger, in 2021, dan de Ranger op stof of leer nu is.

De alpinist is een 6L aangedreven automaat die ondanks het bolle vintage glas onder de 11mm dik is, heeft meer dan uitstekende AR coating, mooie facetten op de lugs, één van de mooiere pianolak zwarte wijzerplaten die ik in handen heb gehad. Ook heeft hij een zeer smakelijke set wijzers en opgelegde indices. Oh, en de lume is uitstekend.

Leg mij nou eens precies uit langs welke kwaliteits-maatstaf ik met dat statement uit de bocht vlieg? In welk opzicht is de Ranger, of zelfs de Explorer nu exact beter? Bij de Explorer kun je nog eens over een druppel witgoud voor die cijfers beginnen, misschien, maar verder is dat ook een onopmerkelijke instapper met een standaard driehandertje aan boord.

Ik verneem het graag, want ten opzichte van de wat spartaans ogende Ranger is die Alpinist echt drie stappen omhoog in afwerking.

De reden dat ik wat diepgaander op die vraag in ga is omdat ik graag zie dat @pasd beseft dat er prima vervangers voor de Rolex Explorer te vinden zijn waar hij z’n eigen niks niet voor hoeft te schamen. Zelfs een Vertex M100A valt in de categorie daily driver / field, nu ik er bij nadenk.

Zelf zou ik de Explorer houden en de Pelagos weg doen omdat ik de Explorer toffer vind, maar allebei weg doen om een Ranger, Vertex, Limited Alpinist of Mark XX te scoren is zeker ook een optie.

Het feit dat jij zo’n vergelijk weg zet als “uit de bocht vliegen” helpt de goede man niet, @Tompj.

5 likes

Je moet echt eens wat beter kijken naar de kwaliteit van een Rolex. In het handje. Alleen het gegeven dat ze allemaal saffier hebben en drie wijzers is het punt gewoon niet. De Rolex is gewoon op alle fronten beter afgewerkt.
Alleen al het staal ziet er mooier uit. Kijk eens naar de sluiting van een moderne Rolex. Die zijn echt tot in de perfectie gemaakt. Maar als je het niet wilt zien….
Ik ben echt geen Rolex fan boy, maar om de kwaliteit kun je gewoon niet heen. Alles voelt alsof het voor de rest van je leven gebouwd is. Uurwerken lopen eigenlijk altijd binnen 2 seconden, tenminste bij alle Rolexen die ik heb gehad.

Of dat je het verschil in prijs waard is, is persoonlijk.

13 likes

Bij Seiko lopen ze eigenlijk ook altijd, binnen de… 40 seconden. :sweat_smile:

5 likes

:joy:

1 like

Jij klinkt nu echt als een marketingzuil. Dat je de kool aid drinkt, prima, maar ik heb, in het handje alleen licht anti-climactische ervaringen met die dingen. De sluitingen ervaar ik als goed instelbaar maar erg lomp, en het gebrek aan push buttons op de clasp zorgt voor een wat goedkope beleving bij het openen en sluiten.

Wellicht is de mening van mijn partner is een leuke indicatie. We zaten in 2018 bij Schaap om allerlei Rolexen te passen. Bij iedere Rolex die ik om deed riep ze “Wat? Dat geld voor dat ding?”, terwijl ze 20.000 voor een Breguet Classique met guilloche of grand feu emaille als waar voor je geld beleefde. Ik kan me goed vinden in de visie van mijn vrouw.

Nu maakt Rolex prima horloges, maar ik blijf problemen houden met de suggestie dat ze boven elk vergelijk staan, alsof ik heiligschennis pleeg.

De beste uurwerken die ik heb liggen lopen binnen de 2 seconden per jaar, ook als ze een slecht jaar hebben. :rofl: Overigens lopen mijn twee 6L’s ook retestrak. Iets met under-promise, over-deliver of zo. Ik ben dus nog niet overtuigd van de totaal unieke kwaliteiten van Rolex, ofschoon ik al vele dozijnen van die dingen in de hand heb gehad, alles van four digit vintage tot moderne.

Het zullen vast prima horloges zijn, maar het vergelijk met de Ranger, Vertex of 6L Alpinist kan prima. En eerlijk is eerlijk, Tudor’s T-fit clasp is ook lomp, maar wel een kunstwerkje van verstelbaarheid. De gemiddelde BB54 / 58 gaat gewoon zeker zo lang mee als de gemiddelde Sub, als je Seiko per se buiten beschouwing wilt laten. :slight_smile:

6 likes

Ik ga je niet overtuigen, dat wist ik al. Jij vergelijkt op andere factoren en appels met peren. Het zij zo.

4 likes

Die Vertex had ik ook al naar gekeken, maar daar val ik weer over die afgekapte cijfers. Alpinist is een heerlijk horloge, zeker voor dat geld maar die heeft weer een datum.
Pfffff ik weet het ik ben moeilijk :wink:

4 likes

Gewoon de nieuwe Ranger nemen.

Is top

1 like

Je bent gedoemd tot de Ranger kerel.
Soms denk ik…ik app hem ff en geef de kans hem weer aan te schaffen.

Dan denk ik weer, Fock you, regel t lekker zelf.🫣

De Ranger is voor mij het beste horloge ooit.
Serieus zo.
Wat voor mij blijft en meer en meer aan het oppervlak komt--------> moet echt momenten zoeken om wat moois te dragen. Heb hierdoor steeds meer met “goedkope” zorgeloos pols plezier.
De Ranger is niet bepaald een goedkope rakker.
Hem dragen tot een geleefde soort is een optie en zal hem niet misstaan maar kom op he, is toch zonde.

De Ranger is wel echt echt gaaf mooi en fijn.
DE winnaar in mijn horloge reis.

16 likes

Het gaat niet om mij. Het gaat om @pasd, die twee horloges heeft, waaronder één field watch met een hele hoge marktwaarde, waar hij zich financieel gezien niet senang bij voelt.

Ik probeer kwalitatieve alternatieven aan te dragen, maar met die semi-religieuze merken-cultus argumenten van jou help je de goede man niet om zo’n afweging te maken.

Nog even over appels vs peren:

• Roestvrij staal :white_check_mark:
  • 100m WR :white_check_mark:
  • In-house :white_check_mark:
  • Saffier met AR :white_check_mark:
  • Field watch styling :white_check_mark:
  • Machinaal vervaardigt maar erg robuust drie-handertje, automaat :white_check_mark:
  • 36-40mm doorsnee :white_check_mark:
  • 11-12mm hoog :white_check_mark:

Waar zijn de peren?

Dat is inderdaad jammer, dat moet je smaak maar net zijn. De Aqua Terra 38mm heeft ook een datum, en dat geldt ook voor de IWC Mark XX.

Ik vind zelf een Damasko DS serie te lomp blasted en niet overtuigend qua lume en wijzerplaat, terwijl de Sinn 556L met blauwe sunburst te korte wijzers heeft.

Dan komen we bij onze vrienden van Grand Seiko aan die niets, maar dan ook niets sportiefs hebben zonder datum. :slight_smile:

Misschien is dit wat voor je, los van de uitstekende suggestie van @EVH om gewoon een Ranger te nemen:

• 20 ATM WR :white_check_mark:
  • Bracelet :white_check_mark:
  • 37 x 8,3mm dun :white_check_mark:
  • Rhodium plated lumed wijzers :white_check_mark:
  • Kekke wijzerplaat met field-achtige numerals :white_check_mark:
  • Onder de 3000 ballen te scoren. :white_check_mark:

Zeg me nou niet dat het ook nog zwart moet zijn. :slight_smile: Mocht je nou de Alpinist toch nog eens willen bekijken, dan kan dat. Ik heb koffie voor je, en zo’n ding om te passen. :slight_smile:

Deze man heeft heel erg nare dingen met horloges gedaan, dus als hij roept dat het goed spul is… :wink:

12 likes

De banden van Rolex zijn inderdaad wel ongeëvenaard qua fit, veel strakker wordt het niet. Maar de bouwkwaliteit van Tudor is gewoon ook in orde, het is gewoon wat je belangrijk vindt.

De Explorer is net wat gelikter, dus ik snap wel dat mensen voor de Ranger kiezen. Die is toch net wat stoerder. Het hangt vooral van je stijl af. Geen slechte keuzes imho. Ik zou eerder met een Ranger lopen dan een Explorer, maar ik ben niet zo’n fan van de Rolex stijl. Of nog beter, gewoon een BB58/54 :blush:

10 likes

Doe toch normaal man. Op welke uitspraak van me baseer je zo’n uitspraak?

1 like

Die, onder andere.

1 like

Bij mij met name het gevoel. Bij de Ranger dacht ik bij het passen: meh. Bij mijn Explorer altijd weer: :star_struck:

Die Nomos is trouwens retecool :ok_hand:

5 likes

Sterk verhaal joh! :upside_down_face::-1:

2 likes

Dat is gewoon een eerlijke mening. We zijn allemaal subjectief bezig, en tegen gevoel is geen kruid gewassen. :rofl:

3 likes

Dat komt wellicht omdat je naar buttplug wijzers zit te kijken bij die ranger.
Vond de ranger helemaal niets in elk geval.

Verder vind ik alle opties van fatc niet echt vergelijkbaar wbt fieldwatchvibe. Ik zou nog eerder een normale BB halen dan een ranger als fieldwatch/daily.

Nomos als fieldwatch :joy:

3 likes

Je vergelijkt de gelijkloop van kwarts met automaat. Knap werk! Appels met peren.

Inderdaad.

Ik bestrijd dat zeker niet!

3 likes

Uhu.

En daarnaast gecertificeerde betrouwbaarheid tov ‘toevallig’ goed lopen.
Genoeg 6L / 6R uurwerken die fabrieksaf lopen als een natte krant.

1 like

Van alles wat ik verder gezegd heb (en ja, de Alpinist met 6L is ook een automaat) pik je het ene inhoudelijke puntje waar ik een smiley bij zette er uit, en negeer je de rest?

Maar inderdaad: ook quartz en automaat zijn te vergelijken. Iedere ingenieur, lean six sigma black belter, total quality control-man of zelfs monteur die hier mee leest kan je vertellen dat een goede kwaliteits-KPI meetbaar en aantoonbaar is.

Geef mij de Ranger of BB58 maar. Als de SJE093 geen datum had, zou ik 'm die ook nog eens aanraden. :slight_smile:

Tja, dan winnen de METAS uurwerken het, als certificering je ding is.

Maarreh, kom op, jongens… wie koopt er hier een mechanisch horloge voor de accuratesse?