Jouw collectie op één foto deel VII

Ik denk dat hier veel waarheid inzit.

3 likes

Bedankt voor je uitgebreide reactie en originele invalshoek :+1:

Ik heb heel uitgebreid nagedacht en gewisseld om tot deze set te komen. Ik kan echter geen tegenargument bedenken om dit punt te weerleggen.

Ik heb een poosje een Polerouter overwogen. Die vinkt jouw “voorwaarden” allemaal af, maar vooral vind ik dat gewoon een erg fraai ontwerp. Hij zat ook als gegoten, onlangs op een meeting :star_struck:

Ben al een heeele poos met de hobby bezig. Veel Rolex gehad, een Speedy. De laatste tijd kijk ik ook veel vaker naar andere merken. Uit oprechte interesse. Status zegt me echt niets, ik koop ze voor mezelf en omdat ik ze mooi en/of interessant vind. Dat mag zéker ook vintage zijn!

Ik ga er eens goed over nadenken.

3 likes

Nou, er zijn zo’n 150.000 redenen die me tegenhouden :sweat_smile:

Het is semi serieus. Een Patek Perpetual Chrono is echt m’n all time grail. En na deze weer eens op de pols gehad te hebben, is dat wederom bevestigd. Het is zo’n, zo’n, zo’n ongelofelijk mooi horloge, bizar.

Met dit horloge ben je klaar. Dan heb je echt “het spelletje” uitgespeeld.
Dus; Insta account opdoeken, alle fora accounts opzeggen, alle horlogetroep verkopen en een nieuwe hobby zoeken.

Weet iemand hoe de sfeer op postzegelforum.nl is?

6 likes

Veelal van die lik_heksen zitten daar vastgeplakt.

Brrrrr

5 likes

Nee, maar op modeltreinforum ruikt het als op de Rikketik.

Ik denk dat jij nog lang niet toe bent aan opdoeken en je 150.000 redenen nog wel in andere leuke horloges kan stoppen.

3 likes

Ik snap m volledig en ik zeg ja doen!

Moet wel een knappe alleskunner nog bij, een luxe beater. Want horloges zijn toch kudde dieren en hebben een maatje nodig.

De explorer kan dit zijn, of iets in de trend van een skyracer…
iig iets gaafs wat je dan ook echt als zorgeloze beater in doet zetten.

Man wat een gaaf horloge kom je mee op de proppen.
Pracht.

3 likes

Welnee. Na het oprekken van je budget volgt altijd een ‘ja, maar’ en ook dan is het gras aan de overkant groener. Ik neem aan dat al je huidige stukken een eigen stukje meerwaarde hebben in je collectie. Het domein dat elk specifiek stuk nu dekt, ga je telkens missen. Over tien jaar eindig je dan waarschijnlijk met die nieuwe dikke PP én alles terug aangeschaft dat je nu wil dumpen.

1 like

Kijk! Zie je! En hoe leuk is het niet om op jacht te gaan naar precies het type dat je wilt in de juiste staat! Polerouters zijn een heerlijk mijnenveld, de voldoening van een goede vinden zal geweldig zijn! UG een absoluut topmerk!

Ah…. “En/of interessant”!

Van de Speedmaster die je had kan ik mezelf voorstellen dat je misschien als kleine jongetje alles verslond wat je over ruimtevaart kon vinden in de bibliotheek!

Ik had dat zeker en daarom vind ik (mede) mijn Shturmanskie “Gagarin” en Omega Speedmaster Pro Hesalite extra interessant/leuk, horloges die ook om de pols zaten van ijzervretende types die met gevaar voor eigen leven de stap in het heelal zetten.

Maar vertel eens wat jij “interessant” vindt aan jouw huidige horloges?

1 like

In het algemeen geldt voor allemaal dat ik ze simpelweg erg mooi vind. Ze vallen me allemaal nooit tegen als ik wissel, dus dat zegt veel. Daarnaast zijn ze erg draagbaar. Misschien wat dressy, maar ik combineer ze in 90% van de draagtijd met casual kleding. De mix van materialen, vormen en kleuren vind ik prettig.
Ik probeer in deze alinea bewust het woord ‘iconisch’ te vermijden :slightly_smiling_face:

Specifiek per model:

Reverso > oersolide en toch verfijnd. Bijzonder door het klapmechansime. Hij geeft me het gevoel iets bijzonders te dragen. Het opwinden is zalig qua geluid en gevoel :ok_hand:

DJ > alleskunner, beetje fout (vind ik soms een plus) onverwoestbaar, uitstekende staat. Sporter verpakt als dresser.

Explorer > neutraal, daarmee voor mij altijd ok. Een “basisstuk”. Knap dat je het zo simpel kunt houden.

Santos > historie is er, maar voor mij niet dé reden. De fit en looks doen het gewoon helemaal voor me. En ik wilde graag iets vierkants met een lichte plaat. De kastafwerking en band zijn subliem.

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar jouw set!

4 likes

…… ik heb er eentje gehad…… behoorlijk zacht staal…. maar een heerlijk handopwinder uurwerkje, schrok me alleen wezenloos wat de service bij JLC kostte.:grimacing:

Een two-tone datejust “een beetje fout” noemen! Het wordt niet snel opzichter dan dit denk ik dan zelf…

Met een hooglans bezel en een rehaut met 36x glimmend Rolex?

Mwoah…… dit is wel een opgeblazen
van extra glimmertjes voorzien exemplaar….
Het origineel is een klein beetje strakker….

Komt eraan, laat je even weten van welk horloge/deelcollectie je een verhaal wilt?

3 likes

Keuzestress in de morgen :smiley:

En een aderlating aan onderhoud.

Wel mooi

1 like

Nooit! (Nou ligt ook lang niet alles thuis dus de dagelijkse keuze is beperkt)
Weleens het idee van…. “Ik heb teveel”

Tsja, elke hobby kost geld

Je belicht wel erg wat er allemaal aan mankeert volgens jou. Uiteraard hoort dat er ook bij. Ze zijn gelukkig zeker niet foutloos en het blijft altijd een smaak dingetje.

Goedendag! Wat veel. Ik heb er ooit 6 tegelijk gehad, toen werd ik al een beetje onrustig.

Eerlijk gezegd komt het leeuwendeel van de bovenste collages mij niet bekend voor. Ik wil het je niet aandoen elk horloge te benoemen …

Voor mij springt de Heuer Chrono er direct uit! Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

In tegenstelling tot mijn smaak (liever wat compacter), zie ik wel dat jij van vrij tot erg forse horloges houdt. Je zou het opzichtig kunnen noemen, maar dat doe ik niet.

Wat is dit? Eerste referentie is looks van een moderne JLC duiker, maar ik vermoed een ander verhaal.

Je kunt zien dat er veel tijd en moeite in zit, dus chapeau.

3 likes

Mooi hoor! Die Zodiac met zwart/mint bezel vind ik echt geweldig!

1 like

Stevige collectie :blush:

1 like

Goh!

Ik zie 39 horloges, de IWC FliegerChrono is 41mm, Portugieser 40,9mm, Speedmaster Pro 42mm, Beide Walrussen 40,5mm, Breitling Navitimer 41mm, Longines Avigator 41mm. En ja een aantal daarvan idd wat opvallender, can’t deny that, maar een minderheid.

De rest van de collectie, zo’n 82%, is kleiner, dus hoe je aan je conclusie komt dat ik van vrij forse horloges houdt? Vertel eens? :grin:

Wittnauer was een Zwitsers merk gericht op met name de Amerikaanse markt, kast is een EPSA Super Compressor met interne draaibare bezel, binnenin tikt een CK11CAS. Wittnauer ging op in Longines en is derhalve nu deel van de Swatch Group.

Oh ja! Mocht je er eentje willen, deze mag weg :innocent:.

Voor wat leuke info over Super Compressors:

Die Heuer is wel een ding, ik wilde DOLGRAAG een vintage Heuer Carrera 2447d maar wat een mijnenveld was dat, vervangen onderdelen, re-dials, andere uurwerken, wijzers…… Ik kon er niet een vinden die goed was….

Bleek dat Heuer toen ze in 1996 naar de beurs gingen ineens heritage nodig had en wat deden ze…… een re-issue! Exact dezelfde 36mm kast, grofweg dezelfde wijzerplaat en wijzers, acrylglas, en een betrouwbare Lemania 1873 handopwinder chronograaf, dezelfde als in de Speedmaster. Dus vintage looks maar moderne betrouwbaarheid, fijne combi!

Voor meer info:

5 likes

Dan zal het aan de foto’s liggen, of je pols :grin:

Dat weerhoudt mij om de stap naar écht vintage te zetten. Je kunt natuurlijk ook de verkoper vertrouwen, maar een beetje eigen kennis en controle is ook wel handig.

Die Heuer stemt mij vrolijk.

Bedankt voor de link naar de artikelen. Ik pak er een biertje bij en ga lezen :+1:

1 like

@BG1 +1 :+1: voor de Heuer. Maar goed, ik ben ook een fanboy!:grin: Dat is een flinke verzameling, trouwens!:hushed: Maar wel lekker wat te kiezen, zo!:grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Gewoon doen! Jezelf erin verdiepen, gebruik maken van de kennis op het forum als je vragen hebt en dan de knoop doorhakken en kopen!

Wat is het ergste dat je kan overkomen? Dat er wat mis mee gaat? Well, boo-hoo!

Welkom in de wereld van vintage, of je het nou over auto’s of horloges hebt, er is vaak wat mee en het is vrijwel altijd op te lossen.
The joys of vintage!

Maar wel, ècht leuke horloges, veel keuze, niet iets dat nog minimaal drie leden op dit forumpje alleen al hebben en chrono24 mee volstaat

Maar als je je meer senang voelt bij veilige keuzes, recente horloges, grote merken, gangbare modellen…. ook helemaal prima!

Maar wel Vinex-woning, pvc vloer, Tesla Model 3, je vrienden je zonnepanelen app tonend SAAI!

2 likes

Dat je geld betaalt voor iets dat het niet waard is. Volgens mij had John Mayer ook zoiets :thinking:

Absoluut!

Allemaal n.v.t.

1 like