Jouw collectie op één foto deel X

de kans bestaat dat het originele Wolbrook eerder de skindiver in de markt zette dan GO. Dus die zou ik ook niet als hommage bestempelen.

Maar er zitten er wel 3 in die regelrechte hommages zijn in de minder goeie zin van het woord.

3 likes

Dat klopt inderdaad, de Glashütte is een erg mooi horloge.

Ik neig altijd heel erg naar duikers. Robuust en ze zijn er in allerlei soorten en maten te vinden. Een “vintage look” vind ik heel tof, maar dan kom je al snel bij re-issues en/of homages en dat laatste wil ik nu juist niet meer. Re-issue vind ik oke, dat is vaak het eigen merk.

Vind de NB6021 van Citizen erg gaaf, in Super Titanium, maar ook dit is weer een re-issue in een modern jasje van de Challenge Diver.

Maar een sportieve alleskunner lijkt me ook erg tof!

6 likes

Twee sowieso, welke is de derde in jou optiek?

ik vraag me af in hoevere HGP beinvloed is door de Seiko Turtle. Nu, het kan ook in de omgekeerde richting gegaan hebben. Ken de historiek van beiden niet genoeg.

Kijk dan ook eens naar de genoemde Seiko SPB143 of de Turtle, ongeveer dezelfde stijl als de Citizen hierboven maar dan stapje hoger qua afwerking en waardevastheid :wink: En eventueel een Longines Legend Diver, wel iets duurder maar kan ik van harte aanbevelen als vintage inspired duiker:

15 likes

Zie hier het bericht van hun website over het onstaan van het merk:

Born in 1970, HGP, flourished as a prominent diving equipment store in the heart of Paris.

For two decades, HGP embarked on a collaborative journey to create tailor-made diving timepieces, seamlessly combining robust engineering with sleek design. HGP, formed strategic alliances with revered figures in the French watchmaking industry, notably Georges Monnin, the renowned case maker.

HGP catered to both enthusiasts and professionals throughout its distinguished tenure, which extended from the 1970s to the 1990s.

Dus een homage aan de Seiko Turtle zeg ik nee. Feitelijk hetzelfde liedje als Wolbrook, opnieuw leven ingeblazen. Ik ben het wel eens met je, dat ze veel van elkaar weg hebben.

Vind ik inderdaad een mooi horloge, maar lees hier en daar wat dingetjes over het uurwerk wat daar in zit. Nu zijn de Seiko’s werkpaarden, eveneens als de Citizens, dus zo heel veel zorgen maak ik me daar dan ook weer niet om.

Maar als er wat €€€’s neergelegd gaan worden, wil ik daar natuurlijk zorgeloos van kunnen genieten.

Ze reguleren de uurwerken niet super goed dus soms zit er een tussen die twee minuten per dag te hard loopt. Wordt onder garantie vervangen indien gewenst, dus zou daar geen zorgen over maken.

2 likes

SPB317 is ook een zeer mooie (toolish) duiker. (EUR600-700 tweedehands)

wat is je polsmaat? SPB077 kan ik persoonlijk aanraden, maar voor de grotere polsen. (EUR500-600 tweedehands).

De titanium citizen die je toont is me ook nog aangeboden in een ruildeal. Zelf toen wat over gelezen, je vindt er heel veel goeie reviews over. Zelfs miste ik een beetje de wow-factor erbij.

Vergeet ook Squale niet, die hebben ook een eigen smoel en zijn tweedehands ook soms voordelig te vinden.

1 like

Welke Seiko duiker is de tweede van rechts? Is dat een 1968 re-edition op een aftermarket band?

Ik heb dezelfde horlogedoos voor 3 stuks. Gave collectie. Ik bespeur een thema ;).

1 like

Was een prima ding en de mijne liep plus 5.

De pest is alleen dat, als hij 25 seconden plust, dit nog steeds binnen de marge valt. Daar zou ik wel van balen, maar is door horlogemaker op te lossen. Alleen niet onder garantie.

10 likes

Inderdaad niets aan gelogen. Hele mooie duiker.

Ik heb een 17,5/18cm pols

Ik vind hem iets hebben, echter moet ik hem nog eens in het echt proberen, voor ik wellicht de trekker overhaal!

1 like

Moet lukken. Indien een kleinere pols zou ik het afraden, want ie heeft 51mm lug to lug.
Maar is m.i. van kast de mooiste Seiko duiker.

1 like

Was niet het originele design. Denk dat wolbrook/douglas daar meer aanspraak op maakt dan Glashutte.

Is eveneens niet zo uniek. Genoeg van dit soort inner bezel compressor divers.

1 like

Ik heb hem gehad, tijdens mijn vakantie in Azië. Was een perfect horloge! Voelt kwalitatief heel goed aan en lekker licht door het Ti. Als ik hem voor dezelfde prijs zou kunnen terugkopen zou ik het nu weer doen. :smiley:

11 likes

waren wel de eerste dacht ik in 1959.

Dat zou kunnen? Het was een EPSA case die in elk geval vervolgens door tientallen/honderden merken is gebruikt.

Dat is de SLA057 (toepasselijk nummer 057 van 600) met een grand seiko band. Dit horloge destijds gekocht met rubber maar wilde perse staal hebben en dat is me gelukt. Volgens mij hebben ze er nu wel een OEM band voor want ze hebben nog een horloge uitgebracht met stalen band. Weet alleen niet wel nummer deze heeft

1 like

Idd :smiley:

1 like