Jouw collectie op één foto deel XII

Hele toffe set. Zo’n Aquaracer zie ik toch eigenlijk ook te weinig; blijven tof!

2 likes

Dat is toch wel de opdracht die ik mijzelf heb gegeven.
Vandaag nog een Explorer I gepast maar die vind ik dan niet genoeg toevoegen. De Pistachio OP daarentegen…

Ik ben daar ook nog steeds tevreden mee.
Toevallig had de medewerker (toen ik vandaag de VHP ophaalde) er ook één om, waardoor we er nog een leuk gesprek over hadden.

2 likes

Mooie collectie :ok_hand:t3:

1 like

Ja grappig dat heb ik dus ook altijd! Het horloge klopt gewoon in zijn totaliteit. Ook de kwaliteit is top.

1 like

Totdat IWC in staat blijkt om een automatische chronograaf van 12,5mm dikte te produceren (iets wat een merk als Archimede wel lukt, en zelfs met een standaard Valjoux 7750 aan boord) vind ik het heel erg veel geld voor een niet erg luxe ervaring. 14,5 respectievelijk 15,5 millimeter dikte voor die twee nieuwe IWC chrono’s is belachelijk.

Dus zou ik zeggen scoor een 42mm Archimede pilot chrono omdat die gewoon beter in elkaar zit en lekkerder draagt, of koop (en dit is de winnende optie) een Zenith El Primero 38mm Chronomaster.

Die past mooi naast die Safari kast, of hoe die ZEP maar mag heten, en als je de ZEP sowieso al gewend bent gaat die IWC als een soort ondoordachte steen voelen als je 'm er naast legt.

:point_down:

Dat dus. Ik zou er eens een fatsoenlijk horloge bij kopen. En met fatsoenlijk bedoel ik zondags. Oftewel, een dress watch, of iets wat die richting op drijft. @TDG, je hebt een leuke verzameling, maar er ontbreekt iets wat (visueel) rust geeft.

Laat me je even helpen, want foto’s posten die op z’n kant staan is gewoon irritant. :slight_smile: Ook een leuke verzameling, trouwens.

7 likes

Caliber 5900 uit de Royal oak 37mm, is nog steeds een Vaucher uurwerk. (+20k) En dan loopt iedereen te zeuren dat de IWC ingenieur zo duur is omdat het een uurwerk heeft dat niet compleet inhouse is.

3 likes

Ik zeur ook over de APRO hoor. Dat zit 'm met name in het ontwerp. Niks tegen Vaucher.

1 like

Maar dat is zoals ermee leven dat iemand een Ferrari blok herbruikt, en zagen dat iemand een VW 2L blok gebruikt voor een sportmotor.

Dat snap ik wel.

1 like

Heb er ook niets tegen, maar als een horloge 20k+ kost word het wel een aankoopargument. Niet dat ik die centen heb op dit moment, maargoed.:joy:

2 likes

Mwah ik snap hem deels! Ik vind dat boven de 20k wel een dingetje. Bij bijvoorbeeld IWC vind ik dat beter op zijn plaats.

1 like

Maar zo is er voor ieder merk wat te zeggen! Omega kocht ETA, die bouwen nu exclusief voor Omega de uurwerken en noemen deze inhouse… de lijn is dun!

Edit: swatch kocht ETA

2 likes

Vandaar mijn liefde voor Zenith :smiling_face_with_three_hearts:

Wat Omega betreft. Hun caliber 321 is ook van Lemania, die ze dan uiteindelijk gekocht hebben.
Maar ik betwijfel of ze niet zelf nog steeds hun betere werkjes maken. De Cal 8925 uit mijn dresser is toch op een ander niveau afgewerkt dan de ETA die in mijn Longines ligt.

2 likes

Hey Dave! Kan je me wat meer info geven over de strap op de Breitling Superocean? Vind de rubber nogal stug en zo ziet hij er heel goed uit!

1 like

Dat hele in house interesseert mij maar deels. Het gaat mij primair om de kwaliteit van het uurwerk en de prijs-kwaliteitverhouding.
Ik vind het gerechtvaardigd dat bepaalde merken heel veel geld vragen voor een in house uurwerk waar R&D en innovatie in zit. Ik denk aan De Bethune, MB&F, Greubel Forsey.

IWC is voor de chronografen overgestapt op in house (ook daar kan je over discussiëren, maar ga ik niet doen), maar die chronograaf voegt nauwelijks waarde toe t.o.v. de 7750 die ze eerst gebruikte. Het grootste probleem van dat uurwerk is de dikte en zoals @Fate_Amenable_To_Change vandaag in een ander topic betoogde, is die nog steeds veel te dik bij het in house uurwerk. Dan ben je straks dus duur uit bij service, zonder enig voordeel te genieten gan ‘in house’.
Ook het in house uurwerk van Cartier heb ik veel slechte dingen over gehoord (van een Cartier horlogemaker).

Tegelijkertijd zijn er uurwerkfabrikanten als Aghenor die met de Agengraphe iets unieks aanbieden dat ik liever in m’n moser Streamliner zou hebben dan een in house uurwerk, ook voor de 25-30k die dat horloge kost neem ik ze niets kwalijk.

4 likes

Ik denk dat het erop neer komt dat iedere horlogefabrikant tegewoordig wel ergens een aandeel in heeft of samenwerkt. Wat logisch is. Als iemand een perfect uurwerk voor je maakt of exclusief voor jou merk, en jij mag zelf de decoratie aanbrengen en hem in elkaar zetten. Waarom zou je dat dan zelf doen.

2 likes

Ik vind het juist wel lekker dat een iwc chrono een dikkertje is. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Zowel mensen zoveel wensen. Ik denk dat inderdaad zoals je zegt de kwaliteit het belangrijkste is!
Tot c.a 15k is het voor mij geen enkel probleem. Daarboven word het wel een dingetje voor mij. Tenzij vintage en/of waarde door zeldzaamheid.

1 like

Het is wel treurig om te merken dat IWC, Longines, Seiko, Omega, etc. In de jaren 60 elke paar jaar met een doorontwikkeling van hun uurwerk kwamen. Die uurwerken waren bovendien vaak fraai afgewerkt en dun. De meeste tikken nu, zo’n 60 jaar later, nog keurig door.
Tegenwoordig krijgen diezelfde merken met alle moderne productietechnieken, CAD, lasercutting, etc. het niet voor elkaar om de specificaties van toen te evenaren. Daarop mogen we ze best afrekenen. Ze hebben ruim de tijd gehad om zich te herpakken van de quartzcrisis

12 likes

De grotere diameters en zichtbodems werken wel tegen natuurlijk, om bvb even dun te werken. Horloges zijn nu ook veel steviger gebouwd dan vroeger.

Het kan wel degelijk. Dat heeft Piaget bewezen. Maar waarschijnlijk vraagt de markt er niet genoeg om.

2 likes

Wat je zegt is helemaal correct, maar als deze merken dit wel zouden doen worden ze zo verlieslatend dat ze na een jaar de boeken mogen toedoen. Ze zijn in de loop der jaren voor de massas gegaan en daar moeten ze het nu van hebben.

1 like

Eens!
Vind het prachtig om te zien dat bijv. Mijn GS45 uit 1968, +3.6 sec per dag loopt. Nu is dat volgens kenners een van de beste uurwerken van Seiko ooit, en nog een sneltikker ook.
Fascinerend is het wel.

Mooi gesprek weer zo! Daarom is het forum zo leuk.

6 likes