Jouw collectie op één foto deel XII

Dit is eigenlijk mijn “core collection” (dat bekt lekkerder dan een collectie van horloges die in de vaste roulatie zitten :sweat_smile:)

Mijn “gooi en smijt” collectie moet ik nog eens op de kiek zetten.

63 likes

Zijn die IWC chrono’s niet ook zo dik omdat er een weekijzeren kast omheen zit? (En wellicht bij die archimide niet?)

Persoonlijk vind ik ze ook te lomp. Met name de diameter stoort mij.

Edit. Ik lees nu net verder en ze kunnen het gewoonweg nu niet.

Maar soit. Vond ze toch al te groot. Alles boven de 42mm. Nou voooruit op de big pilot na dan.

1 like

Mooi! Mooie opberg doos ook. Ideaal voor op reis. Welke merk zijn de 1e en 3e?

1 like

Dat zijn respectievelijk een Seiko 5 Gene Kranz en een Longines Legend Diver.

2 likes

Mooi hoor! :star_struck: Hoe bevalt die Certina jou? Draagt ie comfortabel en hoe is de “bezel action” ? :nerd_face:

1 like

Tof man. Die seiko neem ik mss eens even als fun piece. Afhankelijk van waar ik deze zomer nog beland. Hoe draagt hij eigenlijk? Hoe is de band?

2 likes

Mooi drietal! Niks meer aan doen, of wel?

1 like

Bevalt prima en de bezel action is erg goed. Apart om deze eerst te moeten indrukken.

1 like

Fate heeft de antwoorden al gegeven. De Legend Diver is het laatste model met de 39mm kast.

Voor mij ook aangeschaft als fun piece. Voordat ik ik hem had aangeschaft begon al wel de liefde te groeien toen de eerste video op Youtube uitkwam. Toen die eenmaal geleverd was, was ik verbaasd over de prijs kwaliteit. Het horloge zit echt goed in elkaar. Paar hoogtepuntjes. Goed afgewerkte kast, sunburst op de witte wijzerplaat. Opgelegde indexen, solid links en end links.
Alleen de sluiting voelt goedkoop. Het is echt zo’n typische stamped Seiko clasp. Overigens niks mis mee qua functionaliteit en de clasp sluit ook gewoon goed, maar het voelt goedkoop. Maar goed, dat hoort stiekem ook wel een beetje bij een Seiko 5.
Inmiddels draag ik hem echt heel veel… zelfs meer dan de Speedmaster :see_no_evil: Formaat is heerlijk en de band is goed af te stellen door de kleine korte linkjes.
Dus gewoon aanschaffen en wellicht dat je gaat ontdekken dat die van fun piece veranderd in een serieus leuk veel dragend horloge :grin:
Oh ja… je weet dat de witte seiko 5 enigzins wel een relatie heeft met de Speedmaster? :wink:

Dankje! Het is niet de bedoeling dat er verandering in gaat komen door wat te verkopen, maar zeg nooit nooit haha. Bij voorgaande horloges heb ik ook wel eens gezegd dat ze nooooit de collectie zullen verlaten :sweat_smile:
Uiteraard mag de collectie wel worden uitgebreid :grin:

2 likes

Ja echt, dat zou me niet eens storen.
Dat hij sel heeft is wel echt een plus. Ik had enkel veel liever een plexiglas gehad, maar dat doen ze helemaal niet meer bij seiko dacht ik.

Zeker wel. Ook dat speelt wel een beetje mee als ik eerlijk ben.

1 like

Snap ik, maar het bolle hardlex glaasje is ook prima. Het heeft in ieder geval geen witte melkring… of valt dat bij een witte plaat gewoon niet op? :thinking: :smile:

Bij mij ook. Toen was ik eigenlijk al verkocht. Ik wilde realistisch blijven en met beide benen op de grond staan… is niet gelukt :grin:

1 like

Is het niet gewoon omdat dat bij het grote publiek van merken zoals IWC en Longines die specificaties gewoon geen punt zijn? De mensen die zo’n stuk hebben zijn daar niet mee bezig, toch zeker niet diegene die ik persoonlijk ken.

Omega heeft een groter “WIS” publiek, maar de doorsnee klant koopt het ook gewoon voor de prestige en omdat het mooi is, niet voor de kwaliteiten van de uurwerken. Zij hebben wel meer geïnnoveerd sinds hun ETA uurwerken, alleen is dat ten koste van de dikte gegaan helaas. Kijk naar de Milano Cortina Omega… die is prachtig, maar eigenlijk gewoon te dik.

Voor mij is echte innovatie moderne en robuuste specs zonder dikker te worden dan in de topjaren zoals de jaren 60. Breitling hun nieuwe Superocean collectie is nu 2mm dunner (14 → 11,5 ongeveer), Grand Seiko is ook een stuk dunner geworden bij de horloges met de SLGx uurwerken. Dus er is wel beterschap op de markt hier en daar :blush:

Nu Omega nog… ik hoop dat ze hieraan werken, maar zoals ik zei, ligt de grote klantenmassa ervan wakker? En zoniet, waarom zou je er dan miljoenen in investeren?

4 likes

Ik ben het helemaal met je eens. Het grote publiek maakt het niet uit. Voor sommige mannen is het juist een aantrekkelijk punt om een dik/groot horloge te hebben. Hele merken (panerai, Breitling, Uboat, AP offshore, IWC) zijn erop gebouwd.

Volledig eens. Ik heb een Breitling Colt gehad van ook 11.5mm dik. Vond dat het mooiste aspect van het hele horloge als ik eerlijk ben

1 like

Dat heb ik door de jaren ook ondervonden. Een paar millimeter dunner maakt een wereld van verschil en dat merk je maar als je een horloge een tijdje draagt. Daar is 60’s vintage vaak zo goed in inderdaad :slight_smile:

En mijns inziens kunnen horlogehuizen dat perfect als ze zouden willen, het heeft niets te maken met verlies draaien. Ik leef op hoop dat die tijd nog terugkomt, maar het zal de prijzen weer niet ten goede komen vrees ik.

1 like

Dat gaat niet echt op als het om de Omega uurwerken op zich van gaat tov andere merken en het is zelfs maar marginaal dikker tov wat Omega vroeger aan uurwerken voerde, zie hier een uiteenzetting van een horlogemaker:

2 likes

Daar staat dat caliber 8800 5.5mm dik is en een caliber 561 bv is 5.0mm dik. Dat is inderdaad minder dan je zou denken, bedankt voor het inzicht! Het kan altijd beter natuurlijk :blush:

1 like

Zo dan, er is weer wat uit en er is weer wat bij.

Ben er best een beetje trots op :smiling_face_with_three_hearts:

31 likes

Mooi en gevarieerd zestal :ok_hand:

1 like

Dank je! De Citizen is nog bij Brodie, die komt ook nog terug

En nu is de helft microbrand en de helft gevestigde merken, ook wel geinig :grinning:

1 like

as you should! Mooie collectie met voldoende variatie: gefeliciteerd. King Seiko is mijn favoriet in jouw collectie

1 like