Ik snap wat je zegt, maar dat vind ik met deze set dus heel moeilijk. De meest hiervan houd ik het liefst en de Longines gaat weg maar zet weinig zoden aan de financiële dijk.
Die AP vind ik overigens serieus gaaf, maar 41mm en een recht naar boven lopende kast lijkt me nogal fors. Jammer, ik liep op vakantie van de week langs een AP boutique. Had ik even moeten gaan passen.
Dank jullie wel! Over de Aquis bestaat op dit moment toch de meeste twijfel. Ik vind het leuk om een horloge met een modern design in de collectie te hebben, maar tegelijkertijd voelt de Aquis een beetje als een gepasseerd station. Ik heb jarenlang een Aquis gehad en die met veel plezier gedragen, maar het voelt toch alsof het tijd is voor wat anders. Vandaar dat hij inmiddels te koop staat.
Hiermee heb ik een soort 3 grails+1 collectie. Ik weet door eerder eigenaarschap dat ik een BB58 geweldig vind, maar ik durf hem niet met een gerust hart mee te nemen op avontuurlijke vakanties in Azië, hikes festivals etc. Vandaar dat er voor dat soort doeleinden dan nog de Seiko bij zou komen.
Aankoop andere midrange diver zoals bijv Serica 5303 of een GS Quartz GMT
Daarna doorsparen voor een chrono zoals een Hanhart of TAG Glassbox. Daarmee heb ik uiteindelijk een 4-piece, zonder twee horloges die min of meer dezelfde rol vervullen.
Mijn collectie is tot nu toe alleen maar gegroeid en er zijn wat horloges bij gekomen die ik gaaf vind maar nooit draag. Vandaar een aantal in het blauw en we zien wel. Maar je hebt gelijk minder is wel meer.
En een upgrade wordt het zeker. Zit nu te kijken naar AP, VC en PP. maar ook (nog) een vintage Rolex(en): 5513, 116264, 16618 of Daytona behoren tot de kanshebberrs. Kortom te veel keus dus even wachten.
Sowieso geweldige keuze! Kan ik alleen maar met volle overtuiging aanraden. Van alle horloges die ik heb en ooit gehad heb, de laatste die ik ooit nog weg zou doen.
Grappig genoeg ga je dan een emotionele band en herinneringen opbouwen met je beater.
Zou sowieso de end-all-be all zijn die noties van duikers en zo teniet doet. 9F quartz is geweldig, ze zijn 200m waterdicht, mooi van formaat, toch onder de radar, en volledig bomb-proof.
Mijn horloges zijn om de tijd af te lezen en er leuk uit te zien. Ik ben geneigd me af te vragen waarom mensen er op staan alle genres af te willen vinken. De reden dat ik het zeg is omdat ik inmiddels zo veel chronografen versleten heb die ik uiteindelijk nooit draag dat ik begin te denken dat ik er gewoon geen in huis moet hebben.
De Glassbox is geweldig. Absoluut. De vraag is of een soort van dressy-tooly verhaal van 13mm dik het voor je gaat doen op termijn. Ik zou 'm tweedehands kopen als ik de kans had, want afschrijiving pakken op een dergelijk duur experiment is geen hobby.
Die Seiko als beater (daar zijn ze gewoon perfect voor); en doorsparen voor die chrono. Of doorpakken, gezien de prijs in Roermond zo goed is.
Bij de glass-box heb ik wel altijd een dubbel gevoel, mooi horloge hoor, maar voor EUR1000-1500 extra heb je een El Primero; die voelbaar een klasse hoger zit.
Zeker een goed advies. Maar is dat niet een behoorlijk optimistische inschatting, i.i.g. voor de meer courante modellen tov de genoemde €4600?
En wat ik nu ga zeggen klinkt misschien onvriendelijk maar bedoel ik goed (want ik herken het)…
Als je
Is het wellicht niet hét horloge voor jou? Ik bedoel, het is modern, gemaakt om mee te duiken en super solide. Precies de eigenschappen die je zoekt voor bovengenoemde activiteiten.
Ik had hetzelfde bij de Skyflake, de Shunbun en een Rolex. Prachtig, mooi en fantastisch om naar te kijken maar qua eigenaarschap niet voor mij.
Hier heb je helemaal gelijk in. Het gaat mij ook niet om genres afvinken, maar om een ander soort cool horloge dat ik bij andere activiteiten of gelegenheden draag. Een chronograaf brengt qua ontwerp meteen meer variatie in de collectie. De chronograaffunctie zal ik nooit gebruiken, maar ze zijn gewoon vet!
De enige ‘functionaliteit’ die ik nodig heb, is een horloge voor festivals en verre, actieve reizen met hikes, fietsen, zwemmen etc., waarbij ik niet bang hoef te zijn voor diefstal of als het horloge een flinke tik krijgt. Dat brengt mij op dit punt:
Allereerst: ik vind het hartstikke vriendelijk dat je eerlijk je gedachtes deelt Ik heb hier zelf ook vaker over nagedacht. Voor thuis, kantoor, wandelingen in Nederland en sociale settings vind ik de Black Bay een geweldig horloge.
Ik hou echter ook van verre, avontuurlijke reizen en een feestje op zijn tijd. Daar vind ik de 58 minder geschikt voor, vanwege de gepolijste zijkanten en het risico op diefstal van een voor mij kostbaar horloge. Tegelijkertijd ben ik ook weer horlogegek genoeg om niet met een totale low-end beater op vakantie te willen :') Kan je het nog volgen?
Kortom: op reis of een festival vind ik de Black Bay 58 niet geschikt voor mij. Maar zodra ik weer thuis ben en zo’n reis/festivalduiker tijdens normale dagelijkse dingen draag, verlang ik terug naar de 58. Vandaar het idee van een 58 + ‘beater’ constructie.
Ik heb vorig jaar de grote fout gemaakt om de witte Chronomaster Original te passen… Dat had ik niet moeten doen omdat ik liever geen horloges pas die buiten budget zijn. Mocht ik toch voor de TAG-route gaan, dan kijk ik tegen de tijd of ik het budget kan en wil oprekken
Hij is ook echt prachtig! Pasfoto’s carrera en chronomaster
Kastvorm trekt me ook niet zo, net een tikkeltje te plomp en te vierkant waardoor de ronde wijzerplaat wat misplaatst lijkt door die lege hoeken. Maar bij de shadow of de safari valt het wat minder op dan bij de “glimmende” exemplaren.