Nonsens, wat mij betreft. Dit is een horloge wat ten eerste niet veel krassen of butsen krijgt omdat het zo plat draagt, en ten tweede is het een sportieve kast die heel erg in dezelfde hoek zit als een Rolex OP of Explorer. Door de combinatie van oppervlakken doet hij het prima met wat butsen, krasjes en swirls. Dit ziet er prima uit met wat Wabi-Sabi.
De “fenomenale afwerking” zit 'm voor mij dan ook, voor zover het deze kastvorm betreft, eerder in de indices, wijzers en wijzerplaat. Verder is het gewoon een sporthorloge op oyster bracelet met brushed en gepolijste oppervlakken.
Enneh… De SBGF die je wel een goed idee vindt heeft dezelfde mix van polijst en brush, en dezelfde bijna niet taperende oyster band. Leg eens uit waarom die wel dan?
Exact mijn punt. Als je indices en wijzers maar genoeg glimmen, wat ze de hele dag door doen, dan hoef je om middernacht niet met een IR lampje te klootviolen om 20 minuten lume te hebben.
Kijk. De SBGX kan mee op reis. Hij kan aan naar het werk, een festivalletje, of een restauran, doet het goed onder water en in het bos, en misstaat zelfs niet op een bruiloft of begrafenis. Iets met voet en stuk en zo.
Het polijstwerk op een GS is echt stukken fraaier dan dat van een Oyster Perpetual.
Daarom doet het ook extra pijn als daar krassen op komen. De SBGF heeft gelukkig geen gepolijste bezel, ik háát krassen op gepolijste bezels. Ze liggen direct in het zicht, je blijft je eraan ergeren. Heb ik ook bij m’n Khaki Field Auto, terwijl dat echt een toolwatch pur sang is.
Maar goed, wat ik zeg: ik ben gewoon een beetje een prinsesje wat dat betreft.
Tja, ik iets minder. Ik heb me nog ingehouden, want ik had ook kunnen zeggen budget iets oprekken (8,2 keer over de kop) en over een Santos kunnen beginnen.
Maarreh… Iemand suggereerde de Alpinist GMT, waarbij ik dan eerder geneigd zou zijn om de gewone voor te stellen, maar wat zeggen we van een Presage classic?
Is geen dresser natuurlijk maar draagt kleiner dan z’n 40mm en is met de lichte titanium monocoque constructie een vrij bescheiden aanwezigheid op de pols. Verder onverwoestbaar, nauwkeurig, solar aangedreven en zelfs na de Brexit ver onder budget.
Niet echt een dresser, maar vanwege de bescheiden sub dials vind ik deze nog wel geschikt voor alle omstandigheden. Verder: 10 atm, saffier, radio-controlled, solar, chrono, alarm, timer en GMT op de subdial.
Er zijn meerdere SBGF-versies. De hoekige SBGF001 heeft geen gepolijste bezel. Mijn SBGF017 (en ook de 019) hebben wel zaratsu-polijstwerk. Bovenstaande 021 dan weer niet!