Jullie adviezen?: Higher end Quartz vs vol automatisch

Geachte forumleden,
Aangezien jullie de experts hierin zijn, wil ik graag a.u.b. jullie adviezen vragen vanwege jullie technische inzichten en ervaringen.
Ik wil graag een Omega SMP 300M kopen.
Maar ik zal het nauwelijks buitenshuis dragen. Misschien soms binnenshuis. (Dus zeker niet duiken, of de russen infiltreren)
2 keuzes:
De quarz versie ref 22218000, bouwjaar circa 2010 zonder garantie pasjes, doos o.i.d.
Of de vol automatische onopwindbare of niet windbare versie ref. 212.30.41.20.01.003 met bouwjaar 2012 wel met alle benodigdheden zoals garantie pasjes, doos, etc.

Ik realiseer me dat de vol automatische versie waardevaster is en de ´de elektronische quartz´ zal overleven. Maar voor beide versies zal ik dus ook van de service van Omega afhankelijk zijn zolang de onderdelen nog leverbaar zijn toch?

Maar ik zie er tegenop om de dure onderhoudsbeurten ervoor te moeten betalen.

Maar waarschijnlijk zullen de huidige elektronische delen in de quartz versie maximaal circa 30 jaar erin meegaan? Dus uiteindelijk zal ik ook de quartz een onderhoudsbeurt moeten laten ondergaan voor vervanging van sommige onderdelen.

Maar welke zal ik dan toch nemen aan de hand van de levensstijl dat ik waarschijnlijk het amper buiten zal dragen? Want ik hoop deze mn leven lang te kunnen blijven houden en daarna door te kunnen geven. Maar opzicht, beide zien er mooi uit, dus als het niet meer werkt, kan denk ik de generaties daarna wel accepteren en ermee leven dat het niet meer functioneert.

De onderstaande links moet ik nog doornemen:

https://www.mensfashionline.com/how-long-does-omega-last-lifespan-and-winding/
https://www.watchuseek.com/threads/how-long-does-your-omega-automatic-or-quartz-last-a-lifetime.485340/

Alvast bedankt. Mvgr, Ray

2 likes

Hi Ray,

Ik snap je dilemma. Sommigen zullen onmiddellijk roepen dat je altijd voor mechanisch moet gaan, maar in jouw situatie valt voor een quartz uurwerk best iets te zeggen. Maar in plaats van een mening wat extra informatie voor je om te overwegen:

1: ook quartz uurwerken hebben mechanische delen en hebben dus zo nu en dan service nodig. over het algemeen kunnen ze wat langer zonder service, maar niet een leven lang

2: batterijen vervangen kost ook geld. In combinatie met een wat goedkopere servicebeurt voor een quartz t.o.v. een automaat is het verschil in standaard kosten over de jaren niet zo heel erg groot

3: als je zuinig op het horloge bent zoals je aangeeft hoef je niet al te veel rekening te houden met extra kosten bij een service, zoals onderdelen, polijsten, nieuw glas, etc.

4: alhoewel quartz uurwerken pas een jaar of 50 bestaan en er nog uit de beginjaren zijn die het prima doen gaan ze uiteindelijk minder lang mee.

Ter volledigheid een linkje naar de kosten van Omega. Maar voor een horloge buiten garantie kun je ook overwegen ééns in de 5 jaar naar een zelfstandige horlogemaker te gaan. Er zijn plenty kundige horlogemakers te vinden via dit forum.

Succes met de overwegingen en de zoektocht in ieder geval!

https://www.omegawatches.com/customer-service/interventions-and-prices/price-information

4 likes

Hartelijk dank voor de adviezen.

1 like

Ik heb de quartz nieuw gekocht (1-8-1996) en ook heb ik 2 automaten gehad. De quartz heb ik nog steeds.

De quartz is in mijn ervaring compleet probleemloos en duurzaam.

Een uitstekend horloge met véél lagere cost of ownership dan de mechanische versie.

Met mijn quartzje heb ik jaren en jaren ook feitelijk gedoken.

4 likes

Wauw dat u dat durft om te duiken, maar daar is die eigenlijk voor gemaakt.
Maar die batterijen vervangen kost ook geld. Mechanisch / automatisch is wat gevoeliger voor harde schokken. Maar dat kan in onkosten ook oplopen.

1 like

Ik zou mezelf vooral afvragen of je het interessant/romantisch etc vindt om de mechanische variant te hebben. Mocht je gewoon het horloge willen hebben omdat het een cool horloge is en verder niet zoveel om de techniek geven dan zou ik voor de quartz gaan, zeker als je al aangeeft dat je deze overdag weinig tot niet gaat dragen. Je gaat dan jezelf opleggen om de automaat verplicht 's avonds te dragen om deze niet elke keer goed te moeten zetten.

4 likes

Batterijwissel kost bijna niks tov. een beurt van een mechanische hoor :wink:

Wel pakkingen iedere paar jr. laten vervangen.
En jaarlijks druktest tot min 100 meter.
Dieper heeft weinig praktisch nut, dan moet je naar Omega Brussel (géén fan!) en dat kost geld.

1 like

Weet u, ik leef maar 1 x.
Als ik dan dure dingen koop gebruik ik ze ook.
Ik draag al mijn horloges, ik rij met al mijn auto’s.

Er is toch niets triester dan een mooi horloge alleen in de kluis te laten, zodat als je er niet meer bent de erfgenamen het wel vinden en verkopen voor een paar centen…

Ik kan huilen van de lui die een Ferrari kopen en er dan niet mee rijden, want anders heeft 'ie een hoge kilometerstand. Dingen zijn gemaakt om te gebruiken.

18 likes

Mijn ervaring is dat als je een quartz hebt en je weet dat er een automatische versie van is, je toch liever de automatische versie wilt. Ik zou 'm dan ook lekker buitenshuis dragen en er lekker van gaan genieten. Na jaren dragen en genieten is een servicebeurtje ook niet de wereld zou ik zeggen.

1 like

U heeft gelijk. Dat is ook zo.

1 like

Hartelijk bedankt voor de zeer wijze adviezen allemaal.

Goed idee! Mooie duiker.

Kom op zeg! Zo’n mooi horloge moet je dragen! Mee zwemmen!

Kun je beter iets voordeligers kopen. Misschien is een Omega gewoon te duur…

Gewoon dragen en niet zeuren. Ik heb 2 jaar geleden een Tissot uit 1972 geërfd, zag er ook niet zo florissant meer uit. Automaat liep nog wel. Lekker voor €500 laten opknappen bij een goede horlogemaker. Nu is ie weer mooi maar wel vintage en koopt als een zonnetje.

5 likes

Die vintage Seamasters zijn zo mooi, maar toch zo prijzig voor zo een oude quartz.

Lekker voor een handopwinder of automaat gaan. Quartz in de hogere prijsklasse heb ik nooit begrepen. Je moet zo’n seconde wijzer eens mooi zien lopen op 28800 BPH… Quartz tikjes per seconde voor mij alleen bij Casio etc.

1 like

Hier ben je me even kwijt. Koop je dan niet beter een Seiko Prospex ofzo?

Enuh … mechanisch. Dat geniet mijn voorkeur.

Quartz. Comfort en gemak.

5 likes

Beste Ray, ik zou me niet zo druk maken over 30 jaar later en over horloges doorgeven aan generaties…het leven is grillig en onvoorspelbaar. Koop maar gewoon die fijne automaat en geniet ervan. En dat beurtje? Dat gaat ook wel lukken tzt.
Fijne avond.

3 likes

Ik zou me om quartz niet al te druk maken, vooral de japanse uurwerken doen het bij mij prima (alleen ervaring met Citizen, Casio en Seiko).

Deze heb ik al vanaf 1991 en loopt +4 seconden per maand en er moet eens in de 5 of 6 jaar voor 12 euro (of 18 als ik een druktest en een nieuwe keerring wil) een nieuwe batterij in.
Uiteraard geen Omega kwaliteit qua afwerking, maar wel goedkoop, goed en onverwoestbaar (het uurwerk wordt nog nieuw gemaakt en kost iets van 2 tientjes).

En deze heb ik begin 2017 gekocht (bouwjaar aan de hand van het serienummer ergens in 2015) en ik zit er nog steeds op te wachten dat de EOL indicatie aan gaat springen, want de batterij gaat 5 jaar mee.
Verder weinig opmerkingen over een Seiko 7C46, anders dan dat het ook +4 seconden per maand draait.

Via Brunott in Rotterdam ooit een keer de prijs voor een onderhoudsbeurt opgevraagd en dat was 4 jaar geleden iets van 135 euro bij Seiko nederland, full service.

5 likes

Ik ben ook nog aan het twijfelen voor de Seiko sne593p1.

Die design van die Omega SMP 300m diver is zo mooi. Alles klopt eraan, maar ook hoe het metaal is gepolijst. Het kan zijn dat als ik het id. eenmaal heb, dat ik er dan op ben uitgekeken op een gegeven moment. Maar dat is kopzorg voor later.