Jullie adviezen?: Higher end Quartz vs vol automatisch

De bouwkwaliteit van goede high precision quartz is absoluut niet minder dan van mechanisch.

4 likes

Lijkt een goeie start in de horlogewereld die sne593p1. Jammer dat het solar is, maar dat is mijn persoonlijke smaak.

Wauw nice Seiko´s. Ik ben ook nog aan het twijfelen voor een Seiko sne593p1. Maar dat is misschien voor later.

Maar ik vroeg me af wat je jammer vind aan solar? Is het soms de afhankelijkheid van genoeg daglicht? M.n. bij bijv. cave exploration kan het id. nadelig zijn. Maar de reserve is dacht ik 10 maanden als ik me niet vergis.

Technisch is solar superieur aan een mechanisch horloge.

Maar ik vind de mechanische techniek leuker en meer ziel hebben.

Ja

Ja ik wil ze eigenlijk allebei kopen. Wederzijds ook een hele fijne avond toegewenst.

2 likes

Beste Ray.

Ik denk dat het advies in de gehele horlogewereld hetzelfde is en klinkt.

Koop wat je mooi vindt.

Verder is quartz juist praktisch. Hoef je bijna nooit goed te zetten, zeer accuraat, lage servicekosten totdat er een complete service nodig is. Maar gaat minder lang mee.

Mechanische horloges gaan dus langer mee, maar zijn minder accuraat, moet je weer opwinden zodra je het niet een tijdje niet draagt, maar zo krijg je juist een band met het horloge.

Servicekosten moet je op de koop toenemen.

Zoek een geschikte horlogemaker bij je in de buurt. En als het tijd wordt voor die service dan heb je daar vast wel geld voor.
Bij een goede horlogemaker krijg je ook een deel mee van het proces wat er met het horloge moet gebeuren en wek je wellicht interesse voor de techniek die er in zit.

Onderdelen zou ik me ook niet al te druk om maken want deze zijn vooral voor omega vaak ruimschoots te verkrijgen.

Draag je horloge ook. Haal er voldoening uit. Een horloge zonder krassen verteld geen verhaal. Zorg dat het horloge te zien is op familiefoto’s zodat het horloge onlosmakelijk met je verbonden is, en zo krijgt het een ziel, en zullen je geliefden het minder snel willen verkopen.

En koop hetgeen dat bij jou past. Lekker dragen en ervan genieten dus.

En vooral met deze robuuste horloges kun je alles gewoon doen. Niet te bang zijn voor schokken of water. Zorg dat het kroontje dicht is en er kan weinig gebeuren. Let meer op het om en afdoen van het horloge dat deze bijvoorbeeld niet op een stenen vloer valt, dat klinkt namelijk minder prettig.

Succes met de keuze.

W.

3 likes

Wat een gezeur of horloges met ziel of niet. Wat een onzin! Je kunt emotie voelen voor een design, je kunt bewondering hebben voor de techniek. Maar dat maakt het nog geen ziel.

Ik vraag me af, waarom er zoveel tegenstand is tegen quartzhorloges. Het is gewoon een knap bedacht staaltje techniek, kom er maar eens op om een miniscuul motortje te gebruiken, die een mechaniekje aandrijft en daarbij nauwkeuriger te zijn, dan vrijwel alle mechanische horloges. En dan te bedenken, dat een analoog quartzhorloge ook gewoon mechanisch is. Daar zitten ook gewoon tandwielen in, net zoals in een handopwinder of een automaat. En zo vreemd het ook klinkt, die hebben ook onderhoud nodig, ja ook quartzhorloges hebben onderhoud nodig…

En een quartzhorloge zou maar 30 jaar meegaan? Ik heb 50-jaar oude horloges, die het nog als nieuw doen. Ze hebben alleen goed onderhoud nodig. Ik heb mechanische horloges gezien, die het minder lang uithouden…

Ik moet wel zeggen, dat ik niet zo zeer fan ben van de goedkope quartz movements, gewoon omdat het weggooi technologie is. Het onderhouden van zo’n uurwerkje is gewoon het oude weggooien en een nieuw erin zetten… Ja, dan kan ik de weerstand tegen quartzhorloges wel begrijpen. Maar High-End Quartz? Gewoon mooie techniek. Heeft net zo veel charme als ieder ander horloge. Of dat nou met een veer aangedreven wordt, of met een batterij.

Het is ooit met een blank vel papier begonnen, en daar hebben ze iets moois van gemaakt. En iets, dat het jaren volhoudt. Hoe je het ook wendt of keert, mechanisch, electrisch of quartz uurwerkjes maken gewoon deel uit van de historie, die de horlogie biedt. You hate it, or you love it.

Voor mij persoonlijk maakt het helemaal niet uit, wat voor mechaniek erin zit. Ze zijn allemaal gemaakt voor dat ene doel: De tijd aangeven. En dat maakt ze mooie apparaatjes, die je om de pols kunt dragen, of in het geval van een zakhorloge in je borstzak dragen.
Ik draag ze, omdat ik ze mooi vind. Of omdat ze praktisch zijn.

Een ding, dat me steeds meer gebeurt, is dat sinds ik weer horloges draag (vijfentwintig jaar geen horloge gedragen), vaker niet op tijd ben… Misschien kijk ik er wel te veel naar… :joy:

14 likes

Ik vind dit best een goede vraag @Ray85
Zelf vind ik dit model ook mooi en twijfel ik wel eens om niet de (iets goedkopere) quartz te halen. Maar toch voelt een mechanisch horloge toch échter ofzo, stukje beleving…

2 likes

Ooit kocht ik de quartz nieuw, omdat ik de automaat te duur vond.
We hebben het over 2000/2001, en hij kostte destijds €1230,-
De automaat was zo’n €400,- duurder.
Na 10 jaar dagelijks te hebben gedragen verkocht voor pakweg de nieuwprijs.
Had ik hem nog maar…
Daarna een veelvoud van Seamasters gehad, zowel quartz als mechanisch.

Over de kosten hoef je je niet zo druk te maken, denk ik. Een batterijwissel kost je eens per vijf jaar een paar tientjes en een beurtje voor een automaat zo’n €250,- elke 10 jaar of zo.
Het zijn ETA-based uurwerkjes dus vrijwel elke horlogemaker kan ermee aan de slag.

Ik zou eerder nadenken of je het prettig vindt dat hij altijd gelijk loopt en nooit stilvalt.
Zo ja: Quartz. Maakt niet uit: Auto.

In elk geval is een SMP een goede keus, succes!

3 likes

Naast vele automaten ook een paar quartzen waaronder deze heerlijke Seamaster.
Probleemloos horloge. Draagt lekker plat wat vooral bij een overhemd lekker draagt.
Beach to boardroom, past altijd.

Als je maar voor 1 (duurder) horloge gaat zou ik wel voor een automaat gaan.
De harde secondewijzer van de quartz verspringt als een quartz per seconde ipv de “lopende” automaat en heeft minder “ziel”.
Loopt wel altijd op tijd en is mijn “nette” grab and go (snel een horloge nodig die je niet op tijd hoeft te zetten).

4 likes

Mechanisch vind ik leuk. Tis onpraktisch, gevoeliger voor schokken en magnetisme, duurder in onderhoud, net zo min voor eeuwig en onnauwkeuriger.

Koop vooral wat je mooi vindt en maak je niet druk om de rest.

4 likes

Je hebt id. gelijk. Willen betalen en kunnen betalen is een groot verschil. De vraag is dan id. of ik ervoor over heb wat ik moet betalen voor de service en onderhoud.

Citaat
Ja de eigenaar van de mechanische variant was E450,- totaal kwijt voor een onderhoudsbeurt bij de onafhankelijke universele horlogemaker.

Weer u mischien wat de omtrek van uw linkerpols is? Want de Omega SMP staat u goed. Is dat de 41mm omtrek versie?

correctie 41mm diameter. Is nog ochtend en moet ik nog koffie drinken.

Dan is dit de beste oplossing:

image

9 likes

Het punt is. Als je een luxe gebruiksvoorwerp koopt waarvan je lang gebruik wil maken, bijv een auto, een fiets, een espressoapparaat, een horloge. Dan wil je deze onderhouden. En dan zul je je gewoon moeten toewijden aan het onderhoud dat er bij komt kijken. Je gaat immers ook niet zonder olie autorijden. Je espressoapparaat wil je ontkalken, en de ketting op je fiets wil je ook smeren.

Het zijn maar voorbeelden, maar het zou zonde zijn als je een ontzettend mooi houdbaar horloge hebt dat uiteindelijk niet meer loopt.

En als je nu al weet dat je geen geld hebt voor het onderhoud, dan is een duurder horloge wellicht niet de beste optie, daar het geld dan elders beter is besteed. En zou ik dus eerder gaan voor een horloge is het goedkopere segment.

1 like

Vraagje @Ray85

Wanneer je een auto koopt, waar kom je dan op uit? Op de BMW o.i.d. die mooier en leuker is en meer kost? Of de Toyota die vooral de verstandige en verder ook prima keuze is?

Quartz of automaat is een vergelijkbare keuze. Je moet er geld voor over hebben omdat je het mooier vindt, zo’n automaat. Anders is het niet logisch. En daarnaast kun je ook liefhebber zijn van praktische en goedgebouwde auto’s die weinig onderhoud nodig hebben.

Verder nog mijn eigen perspectief: ik heb leuke quartz horloges die ik veel draag en waar ik alles onbezorgd mee doe. Mijn duurdere horloges (die ik eigenlijk ook redelijk onbezorgd draag) zijn wel allen mechanisch. Op een enkel horloge na verkoop ik nooit wat. De erven krijgen t.z.t. een collectie waar ze mee kunnen doen wat ze willen. En uit kunnen kiezen/verdelen wat ze leuk en mooi vinden.

Dit gezegd hebbende; als ik mezelf zou beperken in de kosten zou ik twee horloges kopen: een quartz (waarschijnlijk een duiker uit een lager segment) voor dagelijks gebruik, en een automaat (uit een hoger segment) om van te genieten. In jouw geval bijvoorbeeld zoiets:


:heavy_plus_sign:

4 likes

:sweat_smile: