Jullie adviezen?: Higher end Quartz vs vol automatisch

Idd. Goed geformuleerd.

1. ik zou gruwelijk snel de links naar namaak verwijderen, want men kan daarvoor van dit forum gegooid worden. Er zijn hier personen die nogal gauw vlaggen.

2. goed inlezen, veel foto’s kijken en van betrouwbare bron kopen of iemand meenemen met verstand van zaken. Idealiter met box en papieren.

O tnx voor de waarschuwing. Ik dacht laat ik toch voor de zekerheid bewijs sturen dat er ook voor quartz veel namaak of replica“s zijn.

Ik heb zowel Breitling super quartz (Breitling Skyracer) als automatic (Superocean en Chronomat) en dat is een wereld van verschil! Ben persoonlijk van mening dat een A- klasse horloge een automatic moet zijn en een toolwatch een quartz. Al is de quartz tegenwoordig geen rommel meer.
Dit heeft te maken met een stukje techniek en het feit dat een automatic, na om de pols doen, geen omkijken meer heeft en altijd blijft werken! Op een servicebeurt na uiteraard.

3 likes

Ik heb het andersom. Mijn Grand Seiko SBGM001 GMT automaat is voor mij de reden geweest om een SBGN005 quartz GMT te kopen. Doet het altijd, bijzonder accuraat, heeft een onderhoudsinterval van 50 jaar en is net zo mooi als de automaat. Ik stap graag over het ā€˜zielloze’ van quartz heen om in den vreemde absolute zekerheid te hebben over de tijd aldaar en thuis. De 001 krijg nauwelijks polstijd meer.

Amen!

4 likes

Een paar van mijn quartzjes tot ca. 1975 (beide GP’s uit '73, de Wittnauer Polara uit 1974). Allemaal nog perfect lopend.

En denk maar niet dat die allemaal om de 5 jaar zijn geserviced bij vorige eigenaars. Toch allemaal vrij eenvoudig in orde gekregen en ze lopen nog allemaal binnen enkele sec. per maand…

5 likes

OMG> Citaat

Wauw amazing

En zo heb ik nog een stuk of 5 of 6 Omega 1310 varianten (ook de Tissot versie) die ook goed werken.

Het spul is eigenlijk vrij onverwoestbaar als je:

1. de batterij niet laat zitten als ie leeg is (lekkage… )
  2. bij wisselen de spoel maar niet raakt (dan is ie dood en vervangende spoelen kun je niet bestellen. Je moet een donor hebben of de enige persoon die ze maakt zo gek krijgen dat ie dat voor je wil doen.)
1 like

Hartelijk bedankt voor de adviezen en waarschuwingen.

1 like

Heeft u ook enig idee bij het verwisselen van het batterijtje, het gereedschap zoals bijv. een pincet of een schroevendraaier bij een quartz horloge ook magnetisch ontladen moet zijn?

Bij het wisselen van een batterij gebruik ik in elk geval een matje waarop het horloge ligt.

Daarnaast afhankelijk van de bodem een Jaxa / rubberen bal (schroefbodem), of een plat Zwitsers zakmes (klik).

Vervolgens is het de vraag of het oude batterijtje met iets op de plek geschroefd zit. Zo ja, dan gebruik ik mijn passende schroevendraaier. Die is niet magnetisch.

Bij oude batterijtjes gebruik ik met regelmaat gewoon mijn titanium pincet (sowieso niet magnetisch en grijpt fijner dan andere pincetten, vind ik) om ze te verwijderen. Contactjes maak ik standaard schoon met Rodico of een microvezeldoek.

De nieuwe batterij plaats ik of met vingercondooms, of met een pincet met kunststof punten.

Dus ik gebruik geen magnetische gereedschappen.
Magneten hebben maar heel beperkt een functie in uurwerken (Omega 1310 zit er vol mee).

1 like

Ik wist niet eens dat er titanium pincetten bestonden. Tnx voor de tips en adviezen.

Mag ik u wel vragen waar u uw titanium pincet heeft gekocht?

Vragen mag gerust, maar ik heb geen idee meer…

Kijk hier eens:

Voor mij is het echt een kwestie van smaak en afwisseling of een horloge quartz of automaat moet zijn. Ik heb zowel mooie high end automatische horloges als semi-high end quartz. (Sterker nog ik heb de Longines Hydroconquest 39 in zowel automaat als quartz).

Ik kijk nu bijv voor een high end quartz omdat die altijd accuraat lopen en ik dus kan afwisselen zonder altijd mijn horloges goed te hoeven zetten. Daarbij is een GS quartz ook nog eens van top kwaliteit dus lever je nergens op in.

Ik heb een keer een lege batterij gehad op de derde dag van mijn 2 weken durende vakantie in Portugal…dan baal je enorm dat je geen automaat hebt!

Of anders een eco-drive / solar horloge?

Was het dan niet mogelijk om een batterij te wisselen in Portugal?

2 likes