Jullie mening - brief niet aangekomen.

Beste mede-forummers,

Ik heb een horlogeband verkocht aan een mede-forummer. We zijn een prijs overeengekomen en ik heb het horlogebandje vorige week vrijdag op de post gedaan (normale briefverzending in bubbels). De band blijkt tot op heden echter nog niet aangekomen.

Ik vind dit uiteraard zelf ook zeer vervelend, daar ik het belangrijk vind dat ik goede handel drijf en afspraken nakom. Ik heb de koper derhalve aangeboden de helft te willen vergoeden. Ik ben namelijk toch ook van mening dat dit het risico is van de koper - er had tenslotte betaald kunnen worden voor track en trace verzending.

Koper wil echter het volledige bedrag terug. Hoe denken jullie over de handelswijze?

Is het onterecht dat ik niet het volledige bedrag vergoed of moet ik voet bij stuk houden dat ik gewoon de helft wil vergoeden?

6 likes

Verzenden is bij mijn weten het risico van de koper.
Niks vergoeden, 50% is al een heel mooi gebaar imo.

20 likes

TNT is op dit moment wel erg druk/traag dus wellicht komt de brief alsnog aan maar normaal gesproken op risico van de koper anders maar aangetekend verstuurd willen (betalen).

12 likes

FF wachten. De Post heeft het gewoon veel te druk nu en een week vertraging is heel normaal. Komt waarschijnlijk wel goed.

2 likes

Drukke periode voor de postorder bedrijven. Ik zou nog even een paar dagen afwachten…

2 likes

De koper weet (of zou moeten weten) dat er een risico kleeft aan verzending zonder enige vorm van tracking of verzekering. Dat risico is dat dit soort dingen kunnen gebeuren. Je bent niets verplicht om te vergoeden aan de koper. Als je de helft vergoedt is het mijns inziens een mooi gebaar. Los daarvan is het goed om nog even geduld te hebben. In deze drukke periode kan het best zo zijn dat de brief vertraagd is.

6 likes

Dit soort topics zijn altijd lastig. Men is geneigd om met TS mee te gaan. Als de koper een topic had geopend, had iedereen gezegd dat de verkoper moest betalen.

Ik vind het een gedeelde verantwoordelijkheid. Daarbij weten we ook niet hoe het verzonden is. Een leren band met gesp in een simpele envelop van 13 cent komt niet ongeschonden door het sorteerproces.

5 likes

Metalen band in bubbelenveloppe.

4 likes

Sorry, maar de verantwoordelijkheid ligt bij de verkoper, tenzij je uitdrukkelijk overeen bent gekomen dat het risico van versturen is uitgesloten en je alleen ophalen wenst. Dan is het risico of de meerkosten van track and trace voor de koper. Waarom niet aangetekend versturen met track and trace? Hoe zou jij het vinden als bol.com je een mailtje stuurt dat het pakket kwijt is en dat je pech hebt?

23 likes

Ik stem ook voor 50/50.

2 likes

Wie voor de verzending betaalt is verantwoordelijk?

1 like

Eens, dat zou ik zeer vervelend vinden. Ik ben echter maar een particulier, waardoor ik dat toch anders vind dat met bedrijven. Blijft overigens wel een lastige kwestie en ik twijfel erover

3 likes

Mooi gebaar van je om de helft terug te storten :+1:
Na ontvangst van de band zou de koper de helft weer aan jou terug kunnen storten? Siert hem ook.

2 likes

Om hoeveel gaat het?

€ 26.50.

Ik stuur je een pb

Ik vind dat de verkoper het volledige bedrag moet terugstorten. Ik vind het aan de verkopende partij om te zorgen dat de koper in het bezit komt van het artikel.

Ik snap overigens niet waarom je als verkoper zonder track en trace verstuurd.

5 likes

Heb vandaag een band ontvangen die op 13 december verstuurt was, PostNL is een drama, helemaal in deze tijd. Nog even afwachten…

4 likes

Verzending met track en trace is net zo risico vol als zonder track en trace. Aan track en trace heb je eigenlijk vrij weinig, PostNL vergoed namelijk niks. Alleen met aangetekend/verzekerd. Maar ja 8.15 aftikken voor een bandje van 26 euro…

6 likes

Dat is de reden waarom ik altijd verzekerd verzend. Maar ik begrijp het wel. Dan zijn de verzendkosten bijna de helft van de aanschafprijs… Als je het echt helemaal zeker wilt weten kun je hem nog steeds beter gaan ophalen. Maar dan heb je weer brandstof/OV kosten. Het blijft een lastige kwestie.

1 like