Jullie mening - brief niet aangekomen.

Denk dat 50/50 heel netjes is, wellicht volgende keer de opties aangeven en uitleggen dat indien niet voor aangetekend & verzekerd betaald wordt, dat verzending het risico van de koper is?

1 like

Ja dit is gewoon een lastige kwestie. De helft lijkt me in dit geval dan wel een redelijke oplossing.

Maar vanwege de kerstdrukte zou ik nog lekker een paar daagjes wachten voordat je een conclusie trekt dat het niet aangekomen is.

2 likes

Helemaal mee eens.

50/50 vind ik ook redelijk: gedeelde verantwoordelijkheid gezien de gekozen verzendwijze

Ik heb het ook wel eens gehad. Al vloekende betaal ik gewoon terug. Voor een goedkoop bandje gooi ik mijn naam niet te grabbel.

Maar met duurdere spullen bespreek ik van te voren wel even hoe we met verzenden omgaan.

13 likes

Vorige week vrijdag ook een bubbelenvelop gepost pas vandaag aangekomen, zou nog even geduld hebben, en verzending is risico koper dus 50/50 is mooi gebaar.
Groeten Jeroen

1 like

Dit is inderdaad juist. Als de verkoper voor verzending zorgdraagt en er niet is afgesproken dat het risico daarvan bij koper ligt, dan is het gekochte nimmer geleverd als de enveloppe niet bij de koper aankomt. Koper kan dan ofwel verlangen dat het gekochte alsnog/nog een keer geleverd wordt of, na ingebrekestelling, de koopovereenkomst ontbinden en terugbetaling van de koopsom verlangen (als deze al betaald is).

Daarom is het ook altijd belangrijk om als verkoper bij advertenties op Marktplaats e.d. te vermelden dat verzending voor rekening en risico van koper komt. Dit risico kan overigens afgedekt worden door middel van een verzekering.

6 likes

Voor 26 euro zou ik mijn geloofwaardigheid niet verkwanselen.

6 likes

Moet dit nu serieus via deze weg. Kun je met elkaar toch wel oplossen. Gaat om 26euro.

En misschien nog even geduld

12 likes

Gewoon even afwachten tot na de kerstperiode. Is ie er nog niet? 50/50 delen is het fijnste voor beide partijen. Je bent als particuliere verkoper nergens toe verplicht dus een prima oplossing

1 like

Ik heb met de koper besproken nog even te wachten. Mocht het half volgende week nog niet binnen zijn, dan vergoed ik toch maar het gehele bedrag.

10 likes

Dat is een net gebaar. Als de koper daar niet van harte mee akkoord, gaat niets betalen. Is formeel het risico voor de ontvanger bij een transactie tussen particulieren. Dus zou de koper de redelijkheid van je aanbod moeten inzien.

7 likes

Dat is dus niet zo als er niets afgesproken is

Dat is een meer dan riant gebaar. Hoezo niet gewoon 50/50? Koper weet ook dat een envelop soms niet aankomt

2 likes

Tja, ik wil niet dat ik een slechte naam ga krijgen voor zoiets stoms. Ik zou ontzettend balen als het niet binnenkomt, maar dan neem ik maar gewoon mijn verlies.

6 likes

Zeker? 100% zeker?

Het is maar net hoe je er in staat. Er zijn ook mensen die “verzenden op risico van koper” in hun adds zetten. Dat zo iets met een bajde van 26 euro voorvalt zou voor mij het vertrouwen in de verkoper niiet doen afnemen als ik een horloge van 260 bij hem zou kopen.

Dat lijkt me ook inderdaad. Los van hoe het juridisch zit, moet je in bijna alle gevallen zien te voorkomen dat je in een juridisch conflict met elkaar belandt. Dan ben je veel verder van huis. Een oplossing verdient bijna altijd de voorkeur, zeker als het om ‘slechts’ 26 euro gaat.

1 like

De vraag is dan dus, wat is ‘afleveren’. De wet (art. 6:41 BW) omschrijft dat als “ter plaatse waar [het gekochte] zich bij het ontstaan van de verbintenis bevond”. Bij de verkoper dus. Als koper moet je het product dus gaan halen, en als je dan na aankoop vraagt om het toch te laten opsturen dan is dat op jouw risico.

Bron

Het is dus afhankelijk van de tekst van de advertentie. Als de tekst was:
€ 26,- inclusief verzenden is het risico voor de verkoper.
Als er stond:
€ 26,- excl verzenden en de koper vraagt om te verzenden is het risico voor de koper.

Zo lees ik het.

2 likes

Met nadruk op het woord “na” de verkoop. Als je bij de verkoop zelf al hebt afgesproken dat je (de verkoper) voor verzending zorgdraagt en daarvoor het risico niet bij koper hebt gelegd, komt de verzending wel degelijk voor risico van de verkoper.

1 like