Ik ben recent afgestudeerd en begin binnenkort aan mijn nieuwe baan. Mijn vader heeft mij vertelt dat ik van mijn eerste salaris iets ‘memorabels’ moet kopen. Nu ben ik van plan om een horloge te kopen.
Momenteel spreekt de Seiko Presage Sharp Edged “shiro” Open Heart aan. Nu ben ik ben benieuwd naar jullie meningen hierover.
Als jullie eventueel ook nog leuke horloges weten voor <1.5k laat ik me graag aanbevelen! Momenteel ben ik al in het bezit van een Meistersinger N03.
Hoi, er zijn heel veel prachtige horloges te koop voor < € 1500. Seiko is altijd goed, maar ook mainstream. Ga ook eens kijken bij Duitse merken als Sinn, Damasco, Stowa, Archimede. Top kwaliteit voor een goede prijs. Kijk ook eens bij Scale. Als jij die open heart mooi vindt beslist doen. Persoonlijk vind ik het niet geslaagd, geeft mij de indruk van een “would be” tourbillon. In het blauwe gedeelte hier is heel veel moois te koop voor een veel lagere prijs dan nieuw.
Voor 1.5k is zoveel leuks te koop. Het is een kwestie van een lijstje maken, eerst een longlist en dan een shortlist.
Maar ik begrijp dat een open heart model, jou wel triggert. Laat ik daar nou net helemaal niets van weten. Maar niet getreurd, er zitten hier heel veel kenners en ervaringsdeskundigen die daar wel heel veel over weten en kunnen vertellen.
In ieder geval veel lees- en leerplezier hier op dit gezellige forum!
Welkom en gefeliciteerd met je nieuwe baan. Goede tip van je vader. Voor jouw budget is er veel verkrijgbaar. Je kunt hier op HF vast veel inspiratie opdoen
Gefeliciteerd, allereerst!
Seiko Sharp Edge: ja! Maar ‘open heart’: nee! Veel beginnende horloge-enthousiastelingen vinden dit aantrekkelijk. Maar de ervaring leert dat je dit later toch echt wat minder gaaf gaat vinden, o.a. omdat het uurwerk dat zichtbaar is, bij betaalbare horloges, niet heel spannend is. Daarnaast kom je er vervolgens een stuk moeilijker weer vanaf dan een horloge met een dichte wijzerplaat. Dit komt dan weer omdat een ‘open heart’ gewoon niet heel fraai is, volgens velen, waaronder ondergetekende.
O.k., ik zou zelf voor een mooie duiker gaan en wel van het merk Squale. Uitstekende kwaliteit, een mooi zelfstandig merk, met een mooie heritage, mooi, bovengemiddeld comfortabel en gunstig geprijsd. En dan nog een tip: kopen bij de HF-huisdealer. https://www.q-watches.com/artikelen/squale-nl
Gefeliciteerd en welkom! Gewoon kopen wat je mooi vind. Ga vooral passen in de winkel, koop niet lukraak online. Een “open heart” zou ik ook niet doen voor iets memorabels. Verveelt snel. Longines is hier nog niet genoemd als merk.
Mijn tip: kijk rustig rond, vooral in het topic “Wat dragen wij vandaag” want daar kom je soms op verassende ideeën en horloge merken tegen die je nooit eerder hebt gezien.
Oh ja: wat dacht je van Junghans? En naast Seiko ook Citizen niet vergeten…
Proficiat eerst en vooral!
Ik heb zelf een presage sharp edged en ik ben hier zeer tevreden over. Over het uiterlijk, de afwerking en hoe hij draagt. Eens omdoen zou ik zeggen maar je maakt er zeker geen slechte keuze mee
Een open heart zou ik niet doen bij een horloge wat je koopt voor een speciale gelegenheid.
Het lijkt in het begon heel wat, maar een paar horloges verder denk je bij jezelf, is dit het nou,
En dat is jammer bij een horloge wat je moet herinneren aan een memorabel moment.
Heeft er al iemand gezegd dat je beter niet kan gaan voor een open-heart?
Onderstaande omschrijft het eerste waar ik aan dacht.
Mijn ervaring is dat ik in het begin letterlijk alles mooi vond dat uitgebreid en druk was.
Binnen jaar veranderde dat naar, wat velen saai noemen.
Met Seiko doet je sowieso geen miskoop, maar neem vooral je tijd en kijk hier eerst even een tijdje rond. Je smaak gaat veranderen, dat staat vast
Ga gewoon lekker voor dat waar jouw hartje sneller van gaat kloppen. Meningen zijn persoonlijk, net als smaak. Meningen zijn ook als poepgaten, iedereen heeft er een en ze stinken allemaal.
Mijn advies, kijk een aantal weken lang naar videos op YouTube van reviews en bekijk vooral ook veel plaatjes en als je na een paar weken nog steeds dat “YES!” gevoel hebt, gewoon lekker voor gaan. Seiko is echt een prima en betrouwbaar merk, ik heb er zelf ook een aantal. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Ik zou ook opletten met open heart horloges.
Toen ik begon te kijken naar horloges vond ik het ook aantrekkelijk maar dat is vlug voorbij gegaan, nu vind ik het eerder kitcherig over komen.
Uiteindelijk moet je zelf kiezen welk horloge je koopt, er is in uw prijscategorie heel veel te vinden, wat dacht je van een Formex Essence39?
Veel geluk met je start in het echte leven. Persoonlijk zou ik voor een nomos club met open caseback gaan. Deze is bijvoorbeeld voor exact 1500€ nieuw te koop:
Ik zou geen open heart doen. Is vaak leuk voor de beginnende liefhebber, want “wow een balans!”
Gaat echter wel vervelen en kijkt behoorlijk onrustig.
Onder de 1500 euro zou ik voor een gebruikte Grand Seiko Quartz gaan, Sinn, of kijken of je ergens een King Seiko re-issue met wat korting op de kop kan tikken.
Genoeg kritiek op open hearts, maar vergeet niet dat bijvoorbeeld die sharp edges ook een doorkijkbodem hebben, dus van de achterzijde is het uurwerk zichtbaar. Leuke gimmick, maar iets subtieler dan een open heart