Jullie waardeoordeel uurwerken land van herkomst

Weet niet of dit al eens voorbij gekomen is, maar wat is jullie waarde oordeel voor uurwerken (dus niet waar het horloge gemaakt is) wat betreft het land van herkomst?

Zijn Zwitserse uurwerken altijd de beste, of wordt bijvoorbeeld Japans (Seiko, Miyota) ook hoog gewaardeerd, of Chinees (Seagull) of juist Duits (bijv. Nomos), of maakt het jullie niet uit (ook dat kan natuurlijk)…
En juist waarom… bijv een ETA tov een Ronda…

Ik ben waarschijnlijk bovenstaand wel wat merken / landen mogelijk vergeten :innocent:

  • Zwitserland
  • Japan
  • Duitsland
  • China
  • Rusland

0 stemmers

Feitelijk gezien maakt het weinig uit waar het uurwerk vandaan komt. Prijssegment en plaats in het segment van de fabrikant (hiërarchisch gezien) des te meer.

De meerwaarde van deze poll is nihil. Immers:
“Wat vinden jullie beter, Duitse auto’s of Italiaanse auto’s?”

Tja, een middensegment Opel of juist een topsegment Mercedes tegenover een middensegment Fiat of juist een topsegment Ferrari?

3 likes

Denk niet dat deze poll iets toevoegt. De kwaliteit van de globale uurwerkmarkt gereduceerd naar land van herkomst :open_mouth:

Nergens moeite mee, behalve Rusland. Mij zul je nooit een Poljot ofzo zien dragen… Brr

Edit: is trouwens niet waar… de Strela vind ik we gaaf.

Dus maakt niks uit…

Edit2: iemand van Poolse komaf wilde net voordringen bij de Jumbo, dus ik koop nooit een uurwerk uit Polen!

2 likes

Heb van elk land uurwerken in de collectie (of gehad).

Alles tot grote tevredenheid! :grinning:

1 like

@Mafkees @lencoth

Dat het niets uitmaakt is natuurlijk ook een mening. Wel schermen veel horlogefabrikanten met een uurwerk Made in … bijvoorbeeld Chinese of Amerikaanse merken juist met een Zwitsers uurwerk of Seiko de Made in Japan series wat aangenomen wordt als een extra waarde.

Nomos heeft zelfs een ”appellation controlee” voor Glashutte ingesteld :grinning:

De poll is nogal warrig. Je laat ons kiezen tussen vijf landen, maar wat betekent die keuze?

Hoe dan ook heb ik het idee dat apparaten met de grootste MTBF en dus de grootste betrouwbaarheid uit Japan komen. Ik ken geen enkele horlogefabrikant behalve Grand Seiko die vijftig jaar onderhoudsintervallen garandeert.

Die was er al, namelijk het feit dat je Glashütte op de wijzerplaat mag voeren. Geldt voor alle Glashütter merken.

Die je in de poll niet kwijt kunt…

Open vraag omdat ik het niet weet; worden er ook onderdelen in Zwitserse en Duitse uurwerken vooraf in Japan of anders buiten Zwitserland en Duitsland gefabriceerd? :thinking:

Want in dat geval heeft een uurwerk wel het predikaat Zwitsers of Duits en hun bijgaande reputatie maar aan wie de toegeschreven kwaliteit dan eigenlijk te danken?

Mis de optie: “Maakt me niks uit, overal kan kwaliteit vandaan komen.”

1 like

:grinning: MTBF … Kom je soms uit de technische hoek ? SIL ??

Suggesties hoe eea aan te passen cq te verbeteren zijn natuurlijk altijd welkom :+1:

Mis heel veel. Waaronder de optie Oldenzaal :wink: (Ja. weet dat dat geen land is).

1 like

Haha viel mij ook al op. Heb het de laatste tijd vaker voorbij zien komen. Ik denk trouwens dat voor horloges in een lagere prijsklasse MTTF veel belangrijker is want daarna is de kans groot dat ze in de la verdwijnen. :nerd_face:

1 like

Goede vraag :+1:

Wat ik weet om Swiss Made te mogen voeren moet een bepaald (lees belangrijk, hoeveel precies weet ik niet) percentage uit Zwitserland komen.

Made in Germany mag op horloge staan met een Zwitsers of bijv. Japans uurwerk. Dat mag bij Swiss Made niet, daar moet volgends mij minimaal een Zwitsers uurwerk in zitten… maar dat ter zijde :grinning:

Je haalt dingen door elkaar. Voor Swiss Made gelden (grotendeels boekhoudkundige) eisen over de oorsprong. Voor Made in Germany zijn geen regels. Overigens zeggen beiden niets over de kwaliteit per sé.

Dat doen bijv. het Poinçon de Géneve, Qualité Fleurier en Glashütte wel.

:grinning: je hebt ook nog de mean time to repair

Algemeen geldt als LVH daar waar economisch de grootste waarde aan een product wordt toegevoegd, wat kan betekenen assemblage van een eindproduct.
Er zijn landen met strengere normen zoals Swiss Made en Made in USA bijvoorbeeld (tov assembled in the USA).

Leuke discussie, maar we zitten in parallelle universa. Je introduceert steeds andere invalshoeken. Leuk, maar waarom op je dan een poll met slechts 1 criterium?