Een leuke gebeurtenis van begin jaren '90. U moet weten dat ik een echte freak ben van het juiste uur. Een horloge dat voor of achterloopt, heeft bij mij afgedaan. Op een goeie dag was mijn oude Seiko quartzhorloge stuk, en ging ik in Antwerpen in de buurt van het station een horlogewinkel binnen.
“Mijnheer, ik kom om een horloge te kopen dat zeer exact loopt”.
“Zeker mijnheer,” zei het kleine mannetje met een lange baard, “ik heb hier een mooi model, echt zilver, 30 000 frank (750 €), met een afwijking van maximum 2 seconden per maand!”
“Mijnheer, voor die prijs zijn dat twee seconden teveel. Daar kan ik niet mee leven”.
Het mannetje antwoordde geërgerd: “Jonge man, wat u nodig heeft is geen horloge, maar een psychiater!”
Ik: “Of u gelijk hebt of niet, weet ik niet. Ik weet wel dat ik bij u NOOIT een horloge zal kopen”, en kwaad stapte ik buiten.
Even verder, in een statige winkelstraat, liep ik een grote gekende horlogewinkel binnen. Ik legde mijn vraag voor. “Ah, ja, u heeft een Junghans nodig… maar ik verkoop dat merk niet. U moet bij mijn collega enkele straten verder zijn.”
Wat later stapte ik naar de andere winkel, waar ik een halfuurtje later buiten kwam met het eerste model Junghans Mega mét wijzerplaat (en antenne in de armband) om mijn pols. Ik was gesteld voor een slordige10 000 FR (250€).
En gelukkig dat ik was! Dat was mijn eerste Junghans Mega.
Het enige nadeel was dat ik nogal sletig ben op horlogebandjes, en dus elk jaar een nieuw bandje moest kopen. Na enkele jaren zei de man van de horlogewinkel me dat er nu een model was met antenne geïntegreerd in de horlogekast. De rekening was snel gemaakt en zonder twijfelen kocht ik er zo een. Dat was mijn tweede Junghans Mega.
In 2005 verscheen dan de Mega 1000 (digitaal model) op de markt. Ik tastte in mijn buidel en kocht hem directn. Dat was mijn derde Junghans Mega.
Omdat ik in 2013 toch terug liever een analoog model wilde, kocht ik de Mega Force. Dat was mijn vierde Junghans Mega. Hij werkt nog altijd prima.
En nu ben ik eigenlijk verlekkerd op een Junghans Max Bill Mega Solar… Het zou mijn vijfde zijn…
De horlogemaker die me mijn eerste en tweede verkocht, heeft zijn winkel al lang gesloten en is waarschijnlijk al overleden. Maar ik ben hem nog altijd dankbaar dat hij mij Junghans heeft leren kennen!
Tussendoor heb ik (tegelijkertijd) ook nog een CASIO gehad (heb ik nog) en een SEIKO Astron GPS Solar Big Date. Maar toch blijft mijn hart aan Junghans verpand. Eén van de redenen, buiten de emotionele, is het feit dat de minutenwijzer slechts één maal per minuut vooruit gaat en niet om de 10 of 20 seconden. Dat is veel duidelijker bij het aflezen.
Zo, dit wilde ik met jullie delen. En… vinden jullie dat ik voor de Max Bill Mega Solar moet gaan?