JUNGHANS Mega boven!

Een leuke gebeurtenis van begin jaren '90. U moet weten dat ik een echte freak ben van het juiste uur. Een horloge dat voor of achterloopt, heeft bij mij afgedaan. Op een goeie dag was mijn oude Seiko quartzhorloge stuk, en ging ik in Antwerpen in de buurt van het station een horlogewinkel binnen.
“Mijnheer, ik kom om een horloge te kopen dat zeer exact loopt”.
“Zeker mijnheer,” zei het kleine mannetje met een lange baard, “ik heb hier een mooi model, echt zilver, 30 000 frank (750 €), met een afwijking van maximum 2 seconden per maand!”
“Mijnheer, voor die prijs zijn dat twee seconden teveel. Daar kan ik niet mee leven”.
Het mannetje antwoordde geërgerd: “Jonge man, wat u nodig heeft is geen horloge, maar een psychiater!”
Ik: “Of u gelijk hebt of niet, weet ik niet. Ik weet wel dat ik bij u NOOIT een horloge zal kopen”, en kwaad stapte ik buiten.

Even verder, in een statige winkelstraat, liep ik een grote gekende horlogewinkel binnen. Ik legde mijn vraag voor. “Ah, ja, u heeft een Junghans nodig… maar ik verkoop dat merk niet. U moet bij mijn collega enkele straten verder zijn.”

Wat later stapte ik naar de andere winkel, waar ik een halfuurtje later buiten kwam met het eerste model Junghans Mega mét wijzerplaat (en antenne in de armband) om mijn pols. Ik was gesteld voor een slordige10 000 FR (250€).
En gelukkig dat ik was! Dat was mijn eerste Junghans Mega.

Het enige nadeel was dat ik nogal sletig ben op horlogebandjes, en dus elk jaar een nieuw bandje moest kopen. Na enkele jaren zei de man van de horlogewinkel me dat er nu een model was met antenne geïntegreerd in de horlogekast. De rekening was snel gemaakt en zonder twijfelen kocht ik er zo een. Dat was mijn tweede Junghans Mega.

In 2005 verscheen dan de Mega 1000 (digitaal model) op de markt. Ik tastte in mijn buidel en kocht hem directn. Dat was mijn derde Junghans Mega.

Omdat ik in 2013 toch terug liever een analoog model wilde, kocht ik de Mega Force. Dat was mijn vierde Junghans Mega. Hij werkt nog altijd prima.

En nu ben ik eigenlijk verlekkerd op een Junghans Max Bill Mega Solar… Het zou mijn vijfde zijn…
De horlogemaker die me mijn eerste en tweede verkocht, heeft zijn winkel al lang gesloten en is waarschijnlijk al overleden. Maar ik ben hem nog altijd dankbaar dat hij mij Junghans heeft leren kennen!

Tussendoor heb ik (tegelijkertijd) ook nog een CASIO gehad (heb ik nog) en een SEIKO Astron GPS Solar Big Date. Maar toch blijft mijn hart aan Junghans verpand. Eén van de redenen, buiten de emotionele, is het feit dat de minutenwijzer slechts één maal per minuut vooruit gaat en niet om de 10 of 20 seconden. Dat is veel duidelijker bij het aflezen.

Zo, dit wilde ik met jullie delen. En… vinden jullie dat ik voor de Max Bill Mega Solar moet gaan?

23 likes

Nee.

Je begrijpt dat ik deze grap moest maken. Een hogere macht dwingt mij.

1 like

Ik hoop vooral dat je foto’s wil plaatsen van de horloges.

2 likes

Heerlijk om te lezen :+1: Leuk verhaal maar ik mis de foto’s :pensive:

Daar kan pas antwoord op worden gegeven na het plaatsen van foto’s van de reeds in bezit zijnde Junghans horloges.

1 like

Je zou ook elke willekeurige Casio of Citizen met satelliettijd kunnen kopen.

Er is een Junghans only topic. Ik kan het van harte aanbevelen.

Zeker. Ik heb die een tijdje geleden ook overwogen. Maar ze hadden hem niet bij de juwelier. De titanium met mesh band vond ik de mooiste.

2 likes

Wetende dat radiografisch gesynchroniseerde horloges, GPS horloges en horloges die middels blauwtand aan telefoons zijn gekoppeld vals spelen door vrij inaccuraat te lopen maar de tijd elders vandaan te halen, zijn er maar een handjevol opties die autonoom aan die hang naar echte autonome accuratesse voldoen. Ik ben in het bezit van zo’n horloge.

Bam. Autonoom maximaal 5 seconden per jaar afwijking. Net als, het moet gezegd, de Longines Conquest VHP quartz uurwerken, maar die zijn dermate sportief dat een Max Bill liefhebber het wel eens niks zou kunnen vinden.

Nu heb ik een waterdichtheidsfetisj, dus als dat allemaal geen bezwaar voor je is: Ga je gang. Max Bills zijn prachtig, en Junghans is een gerespecteerde speler, ook in quartz. Het zijn toffe horloges.

Voor 1000 Euro vind ik zelf echter radio-technologie wat verouderd, en 30m waterdichtheid ondermaats. De Citizen die ik noemde doet 100m WR, waarbij de kast ook nog gehard is. Maar goed, de Citizen moet helaas 2650,- Euro kosten. Daar zit dan wel een perpetual calendar complicatie in.

Een andere optie, voor degenen onder ons met iets meer budget-minded neigingen, is de Casio Oceanus OCW T200s. Die heeft alle wereldzenders radiografische synchronisatie, maar kan buiten dat met een telefoon-app via NTP gesynct worden.

Die kost inclusief import maar 500 euro. Ook met perpetual calendar, voor zover ik zie, en 100m waterdicht.

Tot slot wil ik nog een lans breken voor een inaccuraat pauperuurwerk wat 10 seconden per jaar zou kunnen winnen of verliezen, op papier. De Grand Seiko 9F horloges.

Allez, ik weet dat 0,8 seconde per maand schandalig is, maar kijk die afwerking dan toch.

7 likes

Leuk verhaal! Tja en wat wij vinden van Max Bill is natuurlijk minder interessant, waar het om gaat is wat jij er van vindt. Maar afijn persoonlijk vind ik de Max Bill een prachtig design hebben maar een mesh band ben ik dan weer minder weg van.

Oh ja, de volgende keer even wat foto’s plaatsen vergroot het leesplezier nog meer :wink:

Er zijn nog 3 andere versies en de breedte van de lugs is 20 mm. Genoeg keuze dus om te wisselen.

1 like

Het probleem is, dat ik alleen nog de Mega Solar van 2013 heb. De eerste heb ik in een kwade bui…weggegooid :shushing_face: De tweede heb ik ook niet meer, de derde (de M1000 is verkocht).

1 like

Puur esthetisch is het antwoord zeer eenvoudig. DOEN!

Het ontwerp van Max Bill, een bauhaus icoon, is wat mij betreft foutloos en uitermate trouw aan de filosofie achter de ontwerpstroming, met name het creëren van hoogwaardige technische en esthetische producten, met het accent op de functionaliteit van producten.

Maar, als je echt voor functionaliteit gaat, lijkt het meest logisch waterdichte voorstel dit van de Oceanus te zijn:

Zelf ben ik één van die onverlaten die zich graag distantieert van de terreur der seconde en rebels blijft vasthouden aan dure mechanieken uit vervlogen tijd. Zij zijn m.i. een verpersoonlijking van een streven naar een ongrijpbare perfectie…

Bovendien is ook de duur van één seconde slechts bepaald door menselijke conventie…

Los van dit gezwam: Max Bill, nooit verkeerd!

4 likes

En dan een Seikootje 5 in de kist hebben liggen met, jawel, een secondenwijzer. :rofl:

EDIT: Soit, het is een vintage KS. Maar niet zonder secondenwijzer. :slight_smile:

2 likes

:rofl: ze wijzen allemaal, maar staan nooit exact gelijk…
De enige manier om mijn verzameling twee maal per dag correct te krijgen is om ze stil te zetten :wink:

behalve die ene quartz dan

1 like

En wat is het nut van een dagelijks pols horloge wat tot 0.0136986301369863** seconde per dag gelijk loopt?

**5sec afwijking per jaar.

1 like

De oude Max Bill Mega (zonder solar), was los van de radio control ook een HAQ die binnen de 8 sec afwijking per jaar zou moeten lopen. Ik neem aan dat de nieuwe versie met solar, dit ook kan. Mooi uurwerk vond ik het toch wel, perpertual calender, 2 tiks per seconde en nog een aantal mooie features.

Het enige dat me stoorde was dat zelfs met 2 tiks per seconde de indices toch bijna nooit geraakt werden. Nu in titanium en solar zou ik best geïnteresseerd zijn als deze versie de indices wel netjes zou raken. De 3 ATM is inderdaad erg jammer, wel een titanium kast maken, maar een extra o-ringetje hier en daar over het hoofd zien.

1 like

Fixed that for you.

Geen reet natuurlijk. Da witte gij ook. :blush:

2 likes

Het heeft geen enkel nut, objectief bekeken. De hele tijdsindeling is sowieso een menselijke uitvinding. Maar als je er dan toch aan meedoet (en dat moeten we in onze maatschappij min of meer allemaal…) vind ik dat je het dan maar ineens goed moet doen, en zo nauwkeurig mogelijk…
Och, als dit mijn enige afwijking was, zou ik al hééél tevreden zijn :smiley:

2 likes

De Junghans Max Bill Mega Solar kan contact maken met 5 verschillende zenders, én kan daarbuiten met de Junghans-app ook via NTP gesynchroniseerd worden hoor.