Junghans only

Dank. Hij is inderdaad recent sneller gaan lopen. Ik kan me niet herinneren langs een grote magneet gelopen te zijn, maar goed er zal iets gebeurd zijn. 2 weken geleden liep ie nog prima. Ik zal mijn horlogemaker eens vragen of hij ook demagnetiseren doet.

12 likes

13 likes

8 likes

Deze vandaag binnen gekregen. Nog niet onverdeeld enthousiast. Even een weekje aan de pols denk ik en aanvoelen wat ik er van vind. Hoop junghans elementen zijn top, maar die diepe datum?

7 likes


Ik had ook al in het vintage forum gevraagd, maar weet iemand iets meer over dit model?

1 like

Zonde dat die datum zo diep ligt ,voor de rest een prachtig horloge .

1 like

Ja, best balen. Ik snap het wel. Het is een 2824, met een soprod module er bovenop voor de dag- en weekaanduiding. Zo zonde dat niet meteen de datum ook daarin omhoog geduwd is op een of andere manier.

1 like

Zou lastig worden, de datumring is vrij groot en zou in de weg zitten voor de andere functies denk ik. Dieper liggende functies zijn zeker bij binnenwerken die modules gebruiken vrij typisch. Bij deze stoort het mij niet eens zo erg, ik vind het een stuk erger wanneer bijvoorbeeld weekdag en datum op duidelijk verschillende diepte vlak naast elkaar liggen of als de twee cijfers van de grote datum complicatie niet even hoog liggen.

Crosspost vanuit het vintage draadje: vandaag deze Junghans alarm chronograph uit ik schat het begin van de jaren '80. Binnenin zit een Miyota TL-11 uurwerkje.
Een half jaar geleden op de plaatselijke rommelmarkt gevonden en door @Inca vakkundig voorzien van een stift en kroon en schoongemaakt.

Het is een beetje vreemd: ik vind 'm niet eens echt mooi maar toch draag ik 'm met plezier.

3 likes

Ik betwijfel of magnetisme het probleem is…
Dan gaat het uurwerk vaak veel sneller lopen…
1 of 2 minuten valt erg mee.
Ik ben benieuwd of demagnetiseren heeft gewerkt?

5 likes

Toch even op Youtube gekeken en zo’n blauwe demagnetiseur voor een tientje uit China laten komen. En voilà, hij loopt weer keurig op tijd. Scheelt weer een (dure) gang naar een horlogemaker!

1 like

Ik heb de donkere versie en het gekke is dat het plaatje/illustratie wat gebruikt wordt geen diepte bij de datum laat zien. Diep triest voor een merk als Junghans!

1 like

Sja, recht van voren zie je het niet. Deze gaat trouwens terug, hij laadt niet op middels de rotor. Nacht in de watchwinder en hij komt met minder gangreserve er uit als dat hij er in ging.

Hierbij de mijne. Links het geadverteerde beeld, rechts de echte

5 likes

Ja heeft gewerkt, met zo’n blauwe demagnetiseer uit China.

1 like

3 likes

13 likes

image

Mijn Junghans geeft niet meer de juiste datum aan. De datum loopt 11 dagen voor, of 21 achter, het geeft nu de 1e aan vandaag.

Aangezien het een radio gestuurde is, zou ie altijd de juiste datum aan moeten geven. Ik heb al een x handmatig de atoomtijd opgeroepen, maar de datum blijft onjuist.
Iemand idee waarom de datum niet meegaat op de juiste datum?
De tijd loopt op de seconde gelijk met onze radio gestuurde klok thuis.

2 likes