Ik vond de RVS vlindersluiting niet zo top. Ging geregeld ongevraagd open.
Goede feedback. Thx.
Misschien een set aliexpress buckles en zien wat qua kleur overeenkomt?
Zou ik ook doen.
Een leuke ‘NOS verrassing’ … jaren geleden mijn Max Bill weggedaan en eigenlijk nog altijd spijt ervan gehad. Recentelijk zag ik een nieuw exemplaar van mijn lievelingsuitvoering (34mm handopwinder met cijfers op zilver/wit) te koop bij een juwelier. Ik wist dat het horloge daar al een tijdje lag want het was nog de versie met plexiglas terwijl Junghans inmiddels de Max Bill standaard met saffier (en een bijbehorend prijskaartje) levert, iets waarover ik gemengde gevoelens heb. Ergens vind ik plexi horen bij de Max Bill en wat was ie mooi weer op de pols:
Eenmaal in handen, bleek het heel erg een NOS exemplaar te zijn, met de ‘screw-in’ achterdeksel (ipv de huidige ‘screw-on’ variant):
Volgens mijn online onderzoek, betekent dit dat het horloge van voor 2019 is, dus het heeft wel erg lang moeten wachten op een eerste eigenaar. Ook bleek het uitgerust te zijn met de non-hacking versie van het ETA 2801-2: Uit verder onderzoek bleek dat Junghans vroeger gebruik maakte van beide varianten van de 2801-2 maar op een gegeven moment gestopt is met het gebruik van de non-hacking versie. Als ik het goed begrijp, zijn ze inmiddels ook overgestapt naar gebruik van Sellita uurwerken ipv ETA maar mijn horloge blijkt dus van voor die tijd te zijn.
Op de één of de andere manier, vind ik deze Max Bill nog charmanter nu het om een versie van ongeveer 2 generaties terug blijkt te gaan… misschien omdat de Max Bill sowieso een heel erg ‘vintage’ vibe heeft in de 34mm versie die nauwelijks veranderd is in de afgelopen 64 jaar. Wel heb ik een andere band erop gedaan:
Ben blij dat ik weer lid ben van de Bauhaus club.
Heeft de betreffende juwelier nog meer NOS? Ben nog wel opzoek naar exemplaren met plexi. Dat geeft toch wel meer charme aan de Max Bill vind ik.
Is het verschil zo zichtbaar?
Ja vind ik wél. Lastig te omschrijven maar ik zou zeggen iets warmer omdat het uiteindelijk ook minder helder lijkt te zijn dan saffier glas met AR
Niet dezelfde type maar ze hebben nog 3 Junghans horloges op voorraad: Ga naar Herenhorloges in Bilthoven | Tesoro Juwelier en filter op merk Junghans om die te zien.
Inmiddels heb ik antwoord van Junghans gehad dat mijn horloge in 2014 gefabriceerd is dus echt NOS.
Mooi vangst! Helaas in Bilthoven niets van mijn voorkeur. Een leuke zoektocht voor de Jungshans liefhebbers naar NOS.
Suggesties welkom
De speedy die in de stolp huisde is vertrokken, vrouwlief haar MB lag onbenut. Dan maar moderne kunst in het interieur brengen.
Niet te geloven dat de MB in het blauw niet vertrekt.
Ik heb me al hard ingehouden, maar ik heb al wat junghans.
Voor mijn pols te klein. Maar ik zie het echt als kunst.
En de prijs is wel goed in het blauwe.
Moest ik alles kopen wat ik wel zou willen en waarvan de prijs goed was, droeg ik elk horloge nog 1x per jaar vrees ik… Soms denk ik eraan alles buiten mijn eerste liefde en de familiestukken buiten te keilen.
Then again, als ik zie voor welke prijzen sommige horloges niet vertrekken, heeft dat zin?
Dat inderdaad. Zelfs als de emotionele waarde niet bijster hoog is… als je er maar apenoten voor krijgt kan je het evengoed houden, voor die paar dagen per jaar.
Gewoon doen… ik verkocht er tot nu toe 7. Heb eigenlijk enkel af en toe heimewee naar de Max Bill Chronoscope.