Ik liep tegen dit Junghans Quartz horloge aan en kon hem niet laten liggen. Vind het een leuk ding en zou mooi zijn als ik deze eventueel werkend zou krijgen.
Er zit geen batterij in, maar kan er niet achter komen welke erin zou moeten. Ik heb een 371/SR920SW geprobeerd omdat ik daar een foto ergens van voorbij heb zien komen, maar de vraag is of dat dat de juiste is. Als ik het horloge met deze batterij op mijn Quartz tester leg reageert hij niet. Dan is het de vraag: is hij kapot of is de batterij verkeerd.
Er zit een 366.60 uurwerk in, maar kom daar eigen helemaal niets over tegen.
Hoezo?
Op de foto’s is zowel boven als ondercontact te zien.
bij een verkeerde maat moet ie toch lopen, zolang ie maar contact maakt.
De spanning van die dingen is zowat altijd 3volt
meet nog ff of de spanning ook aankomt op dat chipje.
Als ik wat beter kijk zie ik toch best wel veel groenige oxidatie op het batterijklemveertje.
Misschien even (zeer) voorzichtig loshalen en bij schuren?
Ik kom bij andere uurwerken ook wel foto’s tegen waarbij de batterij er omgekeerd in ligt … dat heb ik dan weer niet getest omdat dat niet in mijn systeem zit
Die had ik inderdaad ook gevonden en is dezelfde als wat @Scudo aangaf. Als je daar het 366.60 uurwerk selecteert dan ziet het er gelijk uit als de foto van Peter. Maar het batterijcontact ziet eruit als die van de 633.61
Mijn uurwerk heeft qua baterrij montage de onderste. Misschien is mijn uurwerk is een overgangsfase gebouwd? Zie je bij motoren ook wel … oude modellen die aan het einde in een faseovergang zijn afgebouwd met onderdelen van opvolgers/nieuwe modellen.
Denk dat ik maar eens het spul uit elkaar moet halen en wat contacten schoon ga maken. Eventueel wat meten (als me dat lukt). Ik heb de juiste batterij erin gehad en had dus geen puls op de tester.
Zou het toch wel erg leuk vinden als ik deze aan de praat krijg.
Maar als je in dezelfde lijst kijkt naar de eerdere 633 uurwerken kom je daar SR 41 SW, 384 tegen.
Iemand hier die iets meer kan uitleggen over de verschillen in batterijen?
Enige wat ik wel zie is de afmeting ( Ø × h (mm) ).
384 = 7,9 × 3,6
395 = 9,5 × 2,6
371 = 9,5 × 2,1
De 371 had ik geprobeerd en paste dus perfect. De 395 zou dus passen qua diameter, maar is hoger. Misschien maakte de 371 niet goed contact met de lipjes aan de bovenzijde? Dat zou wellicht een verklaring kunnen zijn dat ik geen puls hoorde?
Psies. En het verschil tussen deze lak en oxidatie is overduidelijk. Is er iemand die mij op weg kan helpen hoe ik kan achterhalen of het horloge echt defect is of dat er ergens een onderdeel is wat niet goed functioneert? Ik ben nieuw in de quartz wereld en heb al gezocht naar wat documentatie, maar kan dat niet echt vinden. Kan zijn dat ik verkeerd zoek.
Het uurwerk geeft geen puls op de tester met een nieuwe batterij. Naast de tester heb ik ook wel een multimeter.
De afscherming met de 2 schroeven voorzichtig verwijderen zonder de draden van de spoel te beschadigen. Waarschijnlijk zitten er dan bij de goud kleurige schroef 2 contactpunten. Hierop kun je de spoel weerstand meten met een tester die als testspanning minder dan 0,2 Volt gebruikt.
De plus is het 2e contact vanaf de linker bovenkant > die van de goudkleurige lange printbaan. De minus is me ook niet helemaal duidelijk maar probeer te kijken met een goede lamp waar de printbaan vanaf het minus contact heen gaat.