Bijna 3 kOhm is prima.
Ik heb de printplaat even losgemaakt om te kijken waar de minpool naartoe liep. Die loopt aan de onderzijde door en komt uit op de tweede pool van rechtsonder. Dat is de pool die op de plaat aan de rechterkant eindigt in een oogje.
Ik meet met batterij 1,59V over die pootjes.
Dan ben ik bang dat ik de conclusie moet maken dat de boel overleden is? Aan de onderzijde zit nog een klein condensatortje …….
Onderzijde is geen condensator maar het kwarts kristal. Deze is in een stemvork vorm geslepen en opgesloten in dat buisje dat op een condensator lijkt.
Als er geen puls vanuit de poorten van het IC naar de spoel gaat dan is het e-blok aan vervanging toe.
Even in leken termen……. het e-blok is de gehele printplaat met alles erop en eraan?
Zag dat ze bij spareparts nog een module (nummer 4000) hebben liggen……. a 25 euro
Inderdaad is het e-blok het nummer 4000
Ga ik morgen even met Peter overleggen. Tweedehands is niets mis mee, maar wil wel de garantie dat hij het doet. Geld uitgeven voor iets wat niet werkt is ook zo zo …
Ik heb een paar euro voor dit horloge betaald en vind het wel de moeite waar om dat erin te steken incl een nieuw glaasje en batterij. Horloge komt op 1979/1980 … De wijzerplaat is nog prachtig en de kast idem. Heb nog een leuke bijpassende stalen band. Helaas geen originele Junghans, maar wel uit die tijd.
Vandaag een bestelling binnen van SpareParts … past de rommel niet. Wil jullie eens vragen hoe jullie hier over denken en wat te doen.
Dit is mijn eigen module die ik eruit heb gehaald.
De nieuwe/andere module past op drie plekken perfect. De twee schroeven en centreerpin zitten als gegoten.
Maar dan komt de derde schroef wat de pluspool is en die past helemaal niet. Dat schroefgat zit een afwijking in waardoor ik heb niet kan vastschroeven. De onderliggen minpool ligt geisoleerd en heeft een vaste positie die ik niet kan veranderen. Die ligt vast om het schroefdraad waar de schroef van de pluspool in komt.
Ook is de printplaat op die plek afwijkend. Daar zit een ronde pukkel aan waardoor ik de contacten voor de batterij weer niet om de schroef krijg.
Zie de verschillen, mijn eigen originele.
De nieuwe vervanger.
Tevens mist de nieuwe achter de regulator ook nog iets (zie gat en vergelijk met de eerst foto daar zit wat), Geen idee of dat dat van belang is.
Peter heeft hem getest en heb ook garantie dat hij het doet, maar wat moet ik hier nu mee?
Kan ik die printplaat en het schroefgat met een diamantvijl makkelijk op maat maken zodat het wel past? Maar ik ben bang dat ik de boel sloop of dat stof de boel kapot maakt. Plaatje heb ik 25 euro voor betaald en had geen zin om nog een te kopen …
Of moet ik dit terugleggen bij Peter van SpareParts? Ik vraag me serieus af waar deze vandaan komt. Baal er eigenlijk van.
Mijn advies is terug sturen en een andere (juiste) printplaat zoeken. Niet klooien met aanpassen en de printplaat dan verklooien!
Ik zal morgen contact opnemen met Peter. Misschien heeft hij er nog een die die ronding niet heeft. En anders maar terug (dat sowieso) en op zoek naar een andere
Ik heb contact gehad met Peter en kan hem inderdaad terug sturen. Hij heeft per ongeluk de verkeerde toegestuurd. In de 633 versie zijn een paar subversies en die zijn op een paar plekken minimaal afwijkend. Lijken hetzelfde totdat je ze gaat monteren.
Ik had ook nog een verkeerde maat horlogeglas toegestuurd gekregen. Hij is op het moment ziek en niet 100% scherp. Hij zei al: mag geen excuus zijn, maar geeft wel aan dat hij niet helemaal helder is.
Ik stuur hem terug en dan krijg ik eerdaags de juiste variant weer retour (inclusief juiste glaasje). Prima geregeld.
@Horloge24 ik heb gisteren de nieuwe module binnengekregen en vanavond geïnstalleerd. Exact hetzelfde probleem als wat ik al had.
Heb even een filmpje gemaakt ter vergelijking met andere quartz horloges.
En nog eentje van het meten van de spanning.
Ik baal enorm. Eerst een module die niet past en nu een die niet lijkt te werken. Peter gaf aan hem te hebben getest…… (en dat moet ik dan geloven want heb het niet zelf gezien).
Kun jij hier iets over zeggen?
Hij lijkt geen puls te geven…… of is het iets wat ik niet kan controleren met het apparaat omdat het een ouder quartz horloge is? Kan dit enkel bij jongere quartz horloges of kan het ALTIJD bij alle quartz horloges?
De opwind-as moet geplaatst zijn omdat anders eventueel de electronica geblokkeerd kan worden
Oh echt …… ik ren naar boven. Momentje.
Helaas. Geen resultaat
En de kroon moet ook ingedrukt zijn
Dat snap ik. Uurwerk is verder “los”. Alles qua wijzers werkt gewoon. Al zou het uurwerk vervuild zijn en niet draaien moet ik toch een puls horen en die zie/hoor ik niet.
Ik had laatst een quartz die gaf maar 1x per 10 seconde oid een puls, die zag ik ook niet aankomen
Mmmmmm ben ik dan een jantje ongeduld
Die 10 seconden weet ik niet of ik die heb gered. Stukje ervaring die ik niet heb
Ik vergelijk met wat ik heb
10 seconden puls hoort niet op een horloge met secondewijzer!
Dit blok moet elke seconde een puls geven