Hier een link naar alle landen die het Schengenverdrag hebben ondertekend:
Het moet een “Schengenland” zijn omdat tussen deze landen vrij verkeer van goederen bestaat en je dus nooit een naheffing van de btw krijgt. Kortom, als je bij Gassan op Schiphol (in het Schengengedeelte) een horloge koopt met 19 procent korting steek je dat rechtstreeks in je zak. Dit moet je niet verwarren met de aankoop van een horloge in de vestiging op het internationale gedeelte. Ook dan is het horloge 19 procent goedkoper, maar in principe dien je die 19 procent af te rekenen bij de Douane bij terugkomst.
De Gassan op het Schengengedeelte zit vlak voor de B/C pier.
Als het nou zo simpel zou zijn: je koopt het goedkoopste ticket. Je koopt vervolgens belastingvrij een vette Rolex of zo. Je zegt dat je je vlucht hebt gemist en gaat weer naar huis…l
Dan zou iedereen dat dus doen en Dus zo werkt het niet.
Beetje zoeken op,internet en het wordt duidelijk dat de regering geen horloges kado geeft,
In de situatie die jij trekt zou ik ook zo mijn
twijfels krijgen.
Overigens zou ik eerst de vlucht nemen en dan
eenmaal terug op Schiphol het klokje kopen en tot
slot naar húús.
Als je binnen de EU gevlogen hebt heeft dat geen zin. Als je door de douane gaat neem je toch een (beperkt) risico als je een horloge met,doos en papieren invoert.
Het moet toch ook mogelijk zijn om 19% korting te krijgen bij een (reguliere) Nederlandse verkoper?
Als je het leuk vindt om een dagje te vliegen naar bijv. een leuke stad dan is een bezoekje Gassan natuurlijk prima te doen. Maar als vliegen een storende bijkomstigheid is, dan vind ik 19% eerder mager dan een goede deal.
Er zijn mensen die de controles op Schiphol lachend weg wuiven maar we kennen ook verhalen van mensen die gepakt werden. Al heel snel gaat omgekeerde bewijslast spelen en dan ben je zeer waarschijnlijk de sjaak met je spiksplinternieuwe klok en doos en papieren in je rugzak…
De kennis gaf aan dat hij €571,- daar kost. Omgerekend zou dat zou 35% goedkoper zijn dan elke andere juwelier hier in NL… Is dat reëel?
Nouja, een storend iets is overdreven. Naar Dusseldorf of naar Frankfurt is geen probleem, maar lange reizen helemaal naar Spanje en verder wel. Ik vlieg alleen niet zo vaak, maar heb altijd al eens naar Dusseldorf of naar F. am Main willen gaan. Met de auto net te ver.
Krabong, welke controles bedoel je nu? De controles in Dusseldorf en niet de controles in Nederland toch?
Zoals ik het heb verteld klopt het. Het is dan ook niet de overheid die “korting” geeft bij een intraschengen-vlucht, het is Gassan die in deze specifieke vestiging de korting verleent.
Dus:
Boek een vlucht naar b.v. Munchen;
Naar Schiphol, inchecken en instapkaart ontvangen (of doe het thuis);
Direct naar de Gassanvestiging bij de B pier en het horloge kopen, mits ze daar het horloge voorradig hebben.
Vlieg over en weer en bij terugkomst kun je gewoon je nieuwe aanwinst, met doos en alle bescheiden veilig meenemen.
Want: Binnen Schengen vrij verkeer van goederen. Het horloge is aankocht op het Schengengedeelte van de luchthaven (Nederland dus). Je hebt een korting ontvangen ter grootte van de btw, maar je hoeft dus zelf geen btw meer af te dragen omdat dat al is gebeurd bij aanschaf.
Tja, dat het is nu het verschil tussen belastingvrij kopen of met korting van Gassan Zelf… Die korting,of meer, krijg je ook bij de grijze dealer en ga nou niet vragen wat een grijze dealer is. Er is een zoekfunctie…